|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?- Ville du jobbet mindre hvis du hadde hatt muligheten? Ja. Sist redigert av Dronningen : 15-08-14 kl 16:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?- Ville du jobbet mindre hvis du hadde hatt muligheten? Ja, uten tvil.
![]() |
#3 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?Men, trenger vi virkelig å jobbe fullt alle for å holde hjulene i gang. Er det ikke nok av andre som gjerne vil ha innpass i arbeidslivet som ville steppet inn om man gikk ned i redusert stilling? Det er da jaggu nok av "friske arbeidsføre kvinner" som bukker under pga. tidsklemma og bidrar til at en slett ikke ubetydelig del av pengene våre går til ulike former for NAV-ytelser i kortere eller lengre perioder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?Ja, og jeg jobber mindre per idag. Jobber 90 %. Jobber 100 % dager og tar de resterende 10 % ut i avspassering. Ikke mulig for avspassering i den jobben jeg har, så der gjør godt å ha noen dager til fri dispensasjon. Noen dager er kun mine for en pust i bakken, noen er for å følge unger til lege, foreldresamtaler osv. Nå har jeg store barn hvor minsten er 11 år, så hovedsak har jeg 90 % pga kun av meg selv. Kan når som helst gå opp igjen til 100 %. Men er ikke klar for det ennå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?
Å jobbe 80 % for meg ville ikke ført til flere arbeidsplasser. Det ville gitt meg 80 % lønn for 100 % arbeid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Prettiest mess ever seen
|
Det er ikke vanlig i de fleste bransjer å kunne ansette folk i 20 % stilling. Dermed må man anta at det blir 20 % mindre produktivt. I tillegg blir det lavere arbeidsgiveravgift og færre skattekroner til staten.
![]() |
#7 |
maler
|
Jeg ønsker meg en 100% jobb i såfall, og nei, det er ingen som hadde erstattet resten. Grunnen til at jeg ikke gjør det er delvis økonomi og delvis at jobben nok ikke blir noe mindre, det blir bare mer gratisarbeid på fritiden.
![]() |
#8 |
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Meget godt sagt. Nyere forskning fra SSB viser faktisk at det ville vært bedre på veldig mange måter om den normale arbeidsdagen i Norge var 6 timer. Forbruket ville gått ned, mijøet ville blitt bedre som en følge av dette og folk med nedsatt arbeidsevne ville hatt mye lettere for å komme inn på abeidsmarkedet og holde seg der. OG færre ville falt ut av arbeidslivet pga utbrenthet og livsstilssykdom. Kan sende en lenke til den ssb- rapporten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Leser
|
Hadde vært veldig interessant om du bare la inn lenke i tråden, så kunne jo alle som ville ha sett på den.
![]() |
#10 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?Jeg kunne tenkt meg å gått ned i 90% stilling, slik at jeg kunne hatt fri ca i skolens ferier. Men det blir nok med drømmen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?- Ville du jobbet mindre hvis du hadde hatt muligheten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?Nei. Jeg gjorde det i en periode. Jeg falt utenfor. Gikk glipp av gøye oppgaver, og jobb ble noe herk.
![]() |
#13 |
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?Ja, jeg har valgt å jobbe redusert for å få mer tid til barna og familien nå mens barna er små. Jeg valgte å utsette det studiumet jeg hadde tenkt å ta (det du er utdannet som, Cumulus) for å ta den studieretningen jeg tok nettopp for å kunne jobbe redusert i småbarnstiden da det er bedre muligheter for redusert stilling i det yrket jeg har nå. Det sier allikevel ingenting om arbeidskapasiteten min (jeg har stor arbeidskapasitet og har også fått positive tilbakemeldinger på dette på jobbintervjuene jeg har vært på), men at jeg har vektlagt å bruke tid på barna mens de er små og har behov for det fordi det har vært riktig for vår familie. Jeg jobber i en 54% stilling, men har i all den tid jeg har jobbet redusert vært "hjemmeværende" med 1-4 barn da jeg har valgt å ha barna hjemme til de har vært 3 - 3 1/2 år før de startet i barnehage. Jeg har i gjennomsnittet fast 2 vakter i uka (2-2-4-0 fordelt på 4 ukers turnus) hvor jeg kun får sove etter halvparten av dem (mens min man avvikler permisjon 2 dager fordelt på en fireukers periode fordi det passer ham best da han ikke trives med å gå hjemme flere dager etter hverandre i permisjon (han prøvde dette med tvillingene)). Nå skal jeg øke opp stillingen min noe - ikke fordi jeg primært ønsker å jobbe mer (har jo et ugunstig utgangspunkt all den tid jeg går såpass i manko på søvn som det er), men fordi jeg har kolleger som ønsket å øke stillingsgraden sin slik at man valgte å fordele en vakant stilling fremfor å lyse den ut (det har uansett vært få søkere den siste tiden, og med bemanningskutt passer det greit), og jeg da må være med å bidra for å få dette til å gå rundt. I tillegg har jeg flere verv og gjør frivillig arbeid utenom, og har aldeles ikke problemer med for mye egentid, jåletid eller for mye tid til å sitte på kafé eller gjøre husarbeid siden jeg også har mye ansvar for et pleietrengende familiemedlem og vedkommendes hus. Det hadde helt klart vært enklere for meg å heller ha barna i barnehagen og jobbet fulltid, men det gir både meg, mannen og barna mye å ha det slik vi har det i dag og derfor velger vi å gjøre det slik. Jeg vil absolutt si at jeg får i pose og sekk da jeg får brukt meg på jobben, bidratt til samfunnet og vært hjemme med barna på samme tid. Dersom jeg haddde møtt på en arbeidsgiver som så på dette som redusert eller lav arbeidskapasitet er jeg ganske sikker på at det uansett ikke hadde vært et sted jeg ønsket å jobbe da det må gå an å bruke skjønn (jeg hadde jo heller ikke søkt på en stilling som krevde meg 120% i den perioden jeg er i nå), og jeg før eller siden er klar for å gi full gass yrkesmessig igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Leser
|
![]() Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?Antar at du spør som i et reellt case?
![]() |
#15 |
Henger i stroppen
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?Ja. Og jeg har gjort det siden jeg fikk barn nr. 2 i 2006. Mellom 80 og 90 %. Nå er jeg nede på 80, og det er perfekt. Grunnen til dette valget er mindre stress i hverdagen. Etter hvert som barna har kommet, er jeg blitt mer og mer stresset, og etter flere nær sammenbrudd-situasjoner innså jeg at litt reduksjon i arbeidstiden var det eneste riktige.
![]() |
#16 |
flisespikker
|
![]() Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?Jeg skulle gjerne hatt mer ferie, og da fortrinnsvis sammen med familien min. Men hverken kortere dager eller kortere arbeidsuker står for meg som så bra at jeg ville gått ned i lønn for det. Tanken på å skulle gå ned i lønn for å gjøre mer husarbeid og annet "Familien A/S"-arbeid gjør meg bare fnisete, og "egentid" har jeg, som Candy er inne på, egentlig nok av. Men noen ukers ekstra ferie i året hadde vært fint.
![]() |
#17 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?- Ville du jobbet mindre hvis du hadde hatt muligheten? Ja
![]() |
#18 |
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?Jeg gjør det. Ca 75%.
![]() |
#19 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?Sånn hvis jeg høres veldig prinsippryttersk ut, holder jeg muligheten åpen for at jeg hadde tenkt annerledes hvis jeg hadde hatt en veldig lite fleksibel jobb. Etter at barna sluttet i barnehagen og vi begge reiser mye mindre enn før, kjenner jeg egentlig ikke så mye tidsklemme; jeg kan dra klokken to i dag for å se på avslutningen av sommerskolen uten at det får andre konsekvenser enn at jeg måtte ta ferdigstillingen av mailene og slidene til neste uke etter 17 i stedet.
![]() |
#20 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?Sånn i teorien høres 80% ut fint ut nå med barn i barnehage. Men i praksis ville jeg brukt 20% på husarbeid, kaffedrikking og litt kortere dag i barnehagen. Og det synes jeg ikke jeg en dags arbeid er verdt. På jobb hadde det uansett blitt like mye å gjøre.
![]() |
|
|