Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Vaskemaskina omkommer?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-14, 17:38   #1
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.756
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vaskemaskina omkommer?

For knapt fem år siden omkom den forrige vaskemaskina vår, midt i en bleievask (Ja, vi har jo hatt tøybleieunger) og vi kjøpte ny, en hel liten saga om å få tak i den, men greit nok.

Den har jo fått kjørt seg, det er klart, fem år i en familie på først tre, så fire.

I dag kom jeg hjem fra jobb og satte på sengetøyet til lillesøster som hadde et uhell i natt. Etter middag merket jeg at mannen gikk ned på vaskerommet "det er sengetøyet hennes", sa jeg. Ja, men den laget en merkelig lyd?

Vel, det gikk da over, og han begynte å kle på guttungen for fotballtrening. Og roper. Nå piper den. Ja, den kjente feilmeldignskoden.

Det piper. Jeg går ned. F18? spørr han

Vi kjenner godt feilkode F18, da er det kluss med vanninntaket/tømmingen, og dette har den vært fintfølende på siden den kom i hus egentlig.

Men nei, det var F 43. Den kjenner vi ikke. google Bosch vaskemaskin feilkoder. der har vi den F 43

Joda, det er: MOTORFEIL!

Så, fem år gammel vaskemaskin, den er vel forventet å dø i disse tider? gjør man noe for å forsøke å redde denne, eller er det bare å ta turen til el-butikken og be om "få se på de vaskemaskinene dere har på lager, takk" igjen? Det gjorde vi i slutten av oktober 2009, så for all del, begynnelsen av oktober 2014 er det vel på tide igjen. (Men denne gangen tar vi den med hjem selv, og tar ikke sjangsen på levering, det var det som gikk så innmari galt sist...)

Vi har i det minste ikke tøybleieunger denne gangen, men vi har likevel to unger og konstant behov for klesvask - daglig.

Hva er bra innen vaskemaskiner nå til dags, da?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 17:40   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaskemaskina omkommer?

Hvis den ikke har fylt fem år så kan det jo fortsatt være en garanti/reklamasjonssak. Så aller først ville jeg sjekket bursdagen til vaskemaskinen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 17:42   #3
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Vaskemaskina omkommer?

Er det ikke forventet at en vaskemaskin skal "leve" lenger enn 5 år? Trodde det var 5-år garanti på slike produkter jeg. : vetikke:

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 17:45   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.756
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaskemaskina omkommer?

Vel, bursdagen til vaskemaskina er 29.oktober 2009 ifølge bloggen min, men jeg er vagt usikker på om vi vet hvor kvitteringa er, meget mulig mannen vet altså.

Men motor er erfaringsvis ikke innunder 5 års garanti, dem er det somregel bare 2 år på, slitedel...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 17:46   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.756
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaskemaskina omkommer?

Opprinnelig lagt inn av Anita72, her.

Er det ikke forventet at en vaskemaskin skal "leve" lenger enn 5 år? Trodde det var 5-år garanti på slike produkter jeg. : vetikke:

Vår forrige ble vel 7-8 år, så 5 er jo lite, ja.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 17:52   #6
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Vaskemaskina omkommer?

Jeg hadde reparert maskinen tror jeg, hvis det var slitedeler som var problemet. Kjenner dere noen som er "skrukyndig" som kunne stilt en foreløpig diagnose? Hvis du ikke har børsteløs maskin er jo dette noe som slites og må byttes.

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 18:02   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.756
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaskemaskina omkommer?

Denne mener jeg er børsteløs, ja

Vi får vurdere å ringe en sånn hjelpemann (det sto telefonnummer på den bocsh-sidenmed feilkoder som man skulle ringe ved slike feilkoder)

Det demrer for meg at vi HAR hatt sånn fiksemann på denne maskina en gang før, da var den vel bare halvåret eller noe sånn, halvannet? Var vel pumpa som var dau eller noe sånn da, så en ble byttet.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 19:23   #8
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.756
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaskemaskina omkommer?

Vel, jeg fant kvitteringa, i den kassen av flyttelasset som jeg forventet, heldig med den

Den bekrefter dato 26.10.09 (det tok jo altså noen dager å få den levert, ettersom den ikke egentlig var på lager siden de solgte samme maskin to ganger...)

Og deri ligger også noe av poblemet. vi fikk nemlig tilslutt ei anna maskin

Og noen dokumentasjon på at den maskina vi har her, "egentlig" er den med litt andre spesifikasjonser som står på kvitteringa, det har jeg ikke. Det tror jeg aldri jeg har hatt, egentlig.

og vi har jo hatt servicemann på den før, det gikk på garantien husker jeg, så de godtok det i alle fall da....

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 19:28   #9
Rabbit
Langøret
 
Rabbit sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Innlegg: 3.464
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaskemaskina omkommer?

Rart hvis motoren er gått og dere ikke får det på reklamasjon. Hvis den er børsteløs altså. De aller fleste børsteløse som selges idag kommer med 10 års motorgaranti, nemlig. Hvordan det var for fem år siden vet jeg ikke, men jeg ville ringt og hørt, for fem år er ikke all verden for en vaskemaskin, synes jeg.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 19:33   #10
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.756
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaskemaskina omkommer?

Det blir en telefon ja, vi må jo sjekke.

Bare at virkelig ingen av oss egentlig har tid til å være hjemme sånn på ei ukes tid, minst.

Vel, vi får ta det som det kommer, vi må nå bare ringe, og finne ut litt mer eksakt hva feilkode 43 er (det er flere feilkoder som er motorfeil, det er jo mulig det ikke er så katastrofalt som det høres ut som) og høre hva de mener vi skal gjøre.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-10-14, 08:33   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.756
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaskemaskina omkommer?

Da har man forsøkt å bestille service, uten å ha blitt noe klokere på hvor ille dette er, ettersom man bare ble henvist til å bestille på en nettside, men da får jeg vel høre fra dem etterhvert enten på mobil eller mail om når de evt kan komme da.

Mannen snakket om børstene i går, men google bekrefter min hukommelse om at denne er børstefri. Og da bør vel motoren egentlig være omfattet av 5 års garanti, eller? Vi får høre hva servicemannen sier etterhvert, jeg håper bare det ikke tar lang tid... Jeg kan ta hjemmekontor i morgen. Mandag har jeg uansett fri, men det er lenge å være uten vaskemaskin...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-10-14, 08:37   #12
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaskemaskina omkommer?

Med mindre det er en virkelig superbillig modell, så er fem år godt under forventet levetid. Jeg hadde blitt provosert om ikke en god vaskemaskin varte i 7-10 år. Minst.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-14, 08:40   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.756
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaskemaskina omkommer?

Det er en bosch kogixx 8, så helt superbillig modell er det ikke, det er ei relativt god vaskemaskin synes jeg.

Så den burde holde noen år til ja.

Etter å ha revurdert (jeg trodde også at den var nærmere 6 enn 5 opprinnelig, men den er bekreftet rett under 5 år) har jeg kommet til at den bør forventes å leve til YNGSTE begynner på skolen sånn ca, ikke når eldstemann gjorde det (altså 3 år til. da er den 8, og kan godtas omkommet, om den absolutt må. I alle fall er jeg nok mindre villig til å bestille servicemann da.)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-10-14, 10:39   #14
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.756
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaskemaskina omkommer?

Hva mener servicefolk med "noe lenger ventetid" tro? Noe lenger enn HVA?

*Har fått sms om mottatt ordre, men grunnet stor ordretilgang må altså noe lenger ventetid påberegnes*

Har lyst å vaske klær sånn ideelt sett på denne siden av helgen, men DEFINITIVT ikke så langt uti neste, i alle fall. Og vurderer derved nesten om det er verd å ha to vaskemaskiner. (altså kjøpe en ny i påvente av at denne blir fikset. Ny kan jeg ha på plass i huset i morgen ettermiddag, eller kanskje i dag...) Bare at det har vi ikke plass til, for vi har trommelen oppå vaskemaskina. Og vaskemaskiner kan vel ikke stå oppå hverandre heller, pga vekt og vibrering.

Nei, jeg får vente og se om de tar kontakt om NÅR de kan komme. Om det går på garantien er et jo knall at maskina er rett under 5 år da, og ikke over.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no