|
|||||||
| Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm. |
| Se resultatene: Har du latt håret blir grått? | |||
| Ja, og eg er under 40 |
|
5 | 4,59% |
| Ja, og eg er over førti |
|
8 | 7,34% |
| Nei. Ikkje enno |
|
53 | 48,62% |
| Nei, erru gærne? |
|
43 | 39,45% |
| Deltakere: 109. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du latt håret bli grått?Jeg er midt i 40-åra og farger ikke håret. Jeg har mokså mye grått hår jevnt fordelt, og det lever jeg fint med. Jeg vet at mange synes det er rart, og sist jeg var på foreldremøte på skolen konstaterte jeg at det foruten mitt eget ikke er et hode å se med antydning til grått blant mødrene. I mine øyne ser mange med farget hår helt snåle ut fordi man ser så tydelig at fargen er kunstig (mange ser flotte ut også).
Det tyder jo på at vi har blitt vant til å leve med at folk ser yngre ut enn de er. Det er referansepunktet vårt punktet vårt som er justert. Jeg ser at jeg ser eldre ut enn folk på min egen alder som farger håret. Jeg synes de ser yngre ut enn de er, og jeg vet ikke om det alltid er noe å strebe etter. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Har du latt håret bli grått?Jeg ser akkurat så gammel ut som jeg er, tror jeg. Og lever (vanligvis) helt greit med det. Nesten.
|
|
|
#3 |
|
kamerat
|
Sv: Har du latt håret bli grått?Hva synes vi om menn som barberer av alt håret når de får måne, da? Det er jo også en se-yngre-ut-strategi (ofte effektiv også).
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Har du latt håret bli grått?
Det syns eg er heilt ok. Mannen min har ikkje måne, men har fått veldig høge viker. Han klipper seg heilt kort no, type 5 mm med maskin over heile hovudet. Ser mykje bedre ut.
|
|
|
#5 |
|
kamerat
|
Sv: Har du latt håret bli grått?Jeg elsker håret mitt, og har alltid sett på det som noe av det fineste på meg. Så da framhever jeg det ved å tilsette litt farge for å vise hvor tjukt og sterkt og glansfullt det kan være. Det er jo derfor jeg bruker mascara også, jeg har lange øyenvipper, men ganske lyse.
|
|
|
#6 |
|
kamerat
|
Sv: Har du latt håret bli grått?Jeg blir ikke så bekymret av dekking og framheving (som typisk går hånd i hånd). Jeg blir mye mer bekymret av skjæring og injisering.
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Njæ, jeg er litt uenig. Hentesveis, derimot.
Men det handler jo egentlig ikke om grått hår, det handler om å gå fra å farge det i en sterk kontrastfarge til å la være. Det hadde jo ikke sett noe bedre ut om damen hadde sort hår nederst, og rødt eller blondt hår øverst.
Selvfølgelig er det kulturelt basert.
|
|
|
#8 |
|
Fortynnet
|
Samme her. Jeg er blond, og har ikke fått noe grått hår ennå, selv om jeg nærmer meg femti. Flaks for meg nå, men medaljens bakside er antagelig en blass tunfiskfarge når jeg blir 70, hvis vi skal holde oss innen hermetikken. Det aner meg at min farge ikke er blant dem som ender opp som vakkert sølvgrå. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du latt håret bli grått?Jeg har undret meg over hva slags hårfarge jeg kommer til å ende opp med. Jeg har fått noen hår her og der som ikke er lik min opprinnelige hårfarge. Håret som kommer ut er ikke grått, men helt hvitt. Begge foreldrene mine begynner å få grått hår, besteforeldrene mine hadde samme nyanse. Bortsett fra ene bestefaren min, jeg mener å huske at hans hår var mer hvitt enn grått. Jeg undrer meg over om jeg er på vei samme vei. Jeg har i utgangspunktet noe lysere hår enn min mor, det kan kanskje ha betydning? Jeg er ikke blond, mer brunt.
|
|
|
#10 |
|
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Sv: Har du latt håret bli grått?Jeg er veldig grå, og syns jeg må farge oftere og oftere. Et forferdelig pes.
|
|
|
#11 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Har du latt håret bli grått?Ja, selvsagt er det kulturelt basert, akkurat som det er penere* med unaturlig sort kliss på vippene i stedet for naturlig lyse, rene.
|
|
|
#12 |
|
flisespikker
|
Sv: Har du latt håret bli grått?Jeg synes det er synd at fokuset så ofte settes på hvor ung/gammel man ser ut. Jeg er enig med f.eks. Toffskij i at det er, tja, rimelig og uproblematisk å prøve å se bra ut, og så er det jo gjerne sånn at mange av de pene trekkene man ser hos seg selv er ting som ofte endres/svekkes med økende alder (håret blir tørrere og sprøere, huden mindre glatt, kroppen mindre fast), sånn at det å prøve å se fin ut ofte faller sammen med at man ser litt yngre ut enn man ville gjort uten innsats. Men jeg tror ikke nødvendigvis poenget er at man vil se yngre ut likevel, bare at man vil se penere ut. Så er det en sånn litt trist tanke som gjennomsyrer samfunnet om at folk - særlig damer - må være unge for å være vakre, og dermed setter man mentalt likhetstegn mellom å "prøve å se bra ut" og "prøve å se ung ut".
|
|
|
#13 |
|
|
Takk. Det var det jeg mente. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Har du latt håret bli grått?Jeg er nettopp blitt førti og farger håret mitt, jeg har noen grå strå, men ikke mange enda. Jeg farger ikke fordi jeg har noen små grå, men fordi jeg har gjort det de siste 20 årene. nAkkurat nå har jeg en mørkere farge innerst og lysere uover og det tror jeg ikke jeg skal fortsette med. Jeg har egentlig en fin hårfarge, så jeg vurderer å gå naturelle en stund og se hva som skjer.Jeg tipper jeg kommer til å stripe litt etterhvert om det blir mer grått snarlig.
|
|
|
#15 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Har du latt håret bli grått?Jeg bare skjønner ikke hvordan du kan vite om folk farger håret for å se yngre ut eller for å se finere ut.
|
|
|
#16 |
|
kamerat
|
Ja, det er noe med det. Nå erru førti, nå erre slutt på pønting!
|
|
|
#17 |
|
|
Jeg tenker det samme som deg. Så jeg er stygg som en protest mot skjønnhetstyraniet vi har i dag.
|
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du latt håret bli grått?Jeg har noen grå hår og de er fremme i luggen. Men jeg er ganske lyst hår, så det er ikke så veldig synlig. Har drevet å farge håret (ikke pga de grå), men nå er det over 1 år siden sist. Jeg tror jeg kommer til å la det bli helt grått etterhvert. Men lett å si nå som de grå ikke plager meg |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: Har du latt håret bli grått?Dette er litt den sveisen eg har no, men mitt er kanskje litt kulere
|
|
|
|
#20 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Har du latt håret bli grått?Blir ikke kvinne med grått hår synonymt med gammel dame når det ikke er damer under 70 år med grått hår, samtidig som menn i 40 årene med grått over ørene bare er kjekke?
|
|
![]() |
|
|