|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Sv: Terror og frykten for represalier
Men du kan ikke sammenlikne enhver muslimsk menighet med den norske statskirken. Du må jo sammenlikne dem med ulike frikirkemenigheter da i allefall. Det er ikke alle muslimske meningheter som vil ha dødstraff for homofili, akkurat som det finnes kristne frikirker som har et mye mer ekstremistisk forhold til homofili enn statskirken.
|
|
|
#2 |
|
This is normal!
|
Det er forskjellige syn inn Den norske kirke når det gjelder homofili. Det samme innenfor islam. Og man skal ikke veldig langt bakover i norsk historie før man finner forbud mot homofili. Da kunne man ikke leve åpent som homofil i Oslo.
|
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Terror og frykten for represalierTja, etter det jeg vet er heller ikke en eneste frikirke som snakker om dødsstraff for homofili, altså. De prøver heller ikke å gjøre enkelte deler av byen umulig å ferdes i for homofile.
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Men du mener at muslimske menigheter gjør dette, organisert, og i utstrakt form?
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg snakker da virkelig ikke om Ugandas samfunnsdebatt her!!
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Terror og frykten for represalierTil og med ganske bredtfavnende og "moderate" muslimske grupper har jo vist fæle og uakseptable holdninger i forhold til homofile, og i forhold til hvor alvorlig det er så syns jeg de får veldig lite trykk tilbake.
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Terror og frykten for represalierJa, nå må du følge med i svingene her!!
|
|
|
#10 |
|
This is normal!
|
Det var ikke for å bagatellisere de holdninger som finnes hos noen muslimer men for å nyansere det du skrev.
|
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Terror og frykten for represalierMen det er ikke akkurat sånn at det er putt stille og ingen som reagerer for ikke å støte de stakkars muslimene hverken på Grønland eller i Norge generelt? Og det har da vært arrangert protesttog mot homofilihets på Grønland? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Terror og frykten for represalierI min bok er det mye mer relevant å sammenligne kritikken som rettes mot kirken fordi de ikke vil vie homofile (stor, massiv, aggressiv) med den lavmælte og ikke spesielt omfattende kritikken mot de som enten tar til orde for dødsstraff eller i hvert fall ikke vil si at dødsstraff er galt, enn å sammenligne det med de kristne i Uganda eller i Norge på 50-tallet.
|
|
|
#13 |
|
This is normal!
|
Det er du som påstår at den er lavmælt og lite omfattende. Det er ikke jeg enig i.
|
|
|
|
#14 |
|
|
Da tror jeg vi leser forskjellige aviser og beveger oss i svært forskjellige kretser, for i min verden er ikke kritikken mot hverken dødsstraff eller homohets spesielt lavmælt. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Terror og frykten for represalierJeg kan bare gjenta at jeg synes man må totalt skille mellom den kontinuerlige kritikken og stigmatiseringen av muslimer og Islam i vestlige medier og det store overordnede faktum og utgangspunkt at vi faktisk har tilpasset oss en virkelighet der ytringsfriheten på den andre siden er så begrenset at verden ikke lenger kan publisere fantastiske litterære verker som The Satanic Verses.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 09-01-15 kl 14:30. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Terror og frykten for represalierNår det diskuteres så er det alltid med en veldig forsiktig "dette gjelder bare noen få", "sånn var det jo i Norge før i tiden også"-tilnærming som jeg syns er frastøtende.
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Terror og frykten for represalierDen er lavmælt blant folk som burde vært høymeldt, eller som ville vært det om det var snakk om en annen gruppe, og så er den høymeldt blant gærningene.
|
|
|
#18 |
|
|
Jeg vet ikke hvor mye du er på Grønland, Polyanna, men jeg er der ganske ofte, og ser stadig vekk plakater med slagord, postere om arrangement, regnbueflagg, og ikke minst homofile som går hånd i hånd. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
villende
|
Sv: Terror og frykten for represalierJeg har tenkt mye på dette de siste dagene, hva det er med hele situasjonen som jeg opplever som så utrolig vanskelig, og her fikk jeg enda mer å tenke på. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
This is normal!
|
Sv: Terror og frykten for represalierVeldig interessant, Gaia.
Denne kjente jeg meg igjen i. Fordi noen terrorister som på ingen måte er gode muslimer har gjort en så ekstrem handling, skal vi teppebombe norske muslimer med karikaturtegninger?
|
|
![]() |
|
|