|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Vil du ha åpne søndagsbutikker? | |||
Nei | 115 | 51,80% | |
Ja, men matbutikker holder | 52 | 23,42% | |
Ja, men ikke matbutikker | 0 | 0% | |
Ja, alt | 48 | 21,62% | |
Jeg har ikke tatt stilling | 5 | 2,25% | |
Gulrot | 2 | 0,90% | |
Deltakere: 222. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
08-01-15, 23:41 | #41 |
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?
Enig.
08-01-15, 23:47 | #42 |
Kidding, right?
|
Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?Jeg synes butikken skal få velge selv om de vil ha åpent eller ei, og så kan jeg få velge om jeg vil benytte meg av den eller ei.
09-01-15, 00:13 | #43 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
|
Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?Nei. For meg vil søndagsåpent stå for en utvikling i samfunnet som jeg er prinsipielt i mot. |
09-01-15, 01:58 | #45 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
|
Her er jeg også.
09-01-15, 02:52 | #46 |
finner ut av mye
|
Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?Her i UK har jo omtrent alle butikker søndagsåpent, men jeg hadde gjerne sett at det ikke var sånn. Det er jo alltid like travelt i byen ...
09-01-15, 08:27 | #47 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
|
Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?Nei, synes det er super fint med en stengt dag |
09-01-15, 09:26 | #48 |
Dårlig husmor
|
Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?Nei. |
09-01-15, 09:30 | #49 |
This is normal!
|
Hvis det først åpnes for dette, ligger det lite valg for butikkene om de skal ha åpent eller ikke. Det samme gjelder forslaget om at det kan overlates til kommunene. Jeg synes Gudmund Hernes kommentar i Morgenbladet fredag "Erna-parlamentarismen" tok dette på kornet:
09-01-15, 10:03 | #50 |
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
|
Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?Jeg skjønner argumentet om lønnsomhet. Men hvorfor trekkes arbeidstid på mindre familievennlige tidspunkt inn? Hver gang det har vært snakk om utvidet åpningtid i butikkene så blir det trukket frem hvor fryktelig familiefiendtlig dette ville bli. Jeg har jobbet på hotell i 20 år, og hver gang dette diskuteres tenker jeg; er det værre for butikkansatte enn f.eks. ansatte i hotell og restaurant å jobbe såkalt mindre familievennlige arbeidstider?
09-01-15, 10:04 | #51 |
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
|
En stor andel av butikkene har beliggenhet inne på kjøpesenter. Dermed vil kjøpesenterene være de som avgjør om butikkene skal holde åpent eller ikke og ikke butikkens eiere. |
09-01-15, 10:09 | #52 |
Tidsklemma
|
Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?Jeg har ingen sterke meninger om saken. Men jeg bor på en plass med søndagsåpne matbuikker og sportsbutikk om vinteren.
09-01-15, 10:26 | #53 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
|
Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?Egoistisk sett, ja. Jeg syns det var deilig at alt var åpent på søndager da jeg bodde i utlandet. |
09-01-15, 10:35 | #54 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
|
Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?Nei, men jeg synes Brustadbu-greiene er idiotisk, og vil heller at de butikkene som velger å ha søndagsåpent, skal ha HELE butikken åpen. Men de må vel ha flere på jobb da, så den biten skjønner jeg. Skulle dog ønske de hadde samme regler når det gjelder å hente ting inne i butikken. Jeg var lens for soyamelk en gang, og ungene skulle ha kakao. De hadde soyamelk inne i den avstengte delen men nektet å hente. På en annen søndagsåpen butikk er det aldri noe problem. Synes jo slike allergivarer burde være tilgjengelige også på søndager.
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer. Sist redigert av Dixie Diner : 09-01-15 kl 10:44. |
09-01-15, 10:40 | #55 |
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
|
Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?Vi har tre søndagsåpne Brustadbuer innen 5 minutters kjøring. Samme erfaring som flere her, de ansatte løper inn og ut og henter varer som ikke er i bua. Sist fikk jeg til og med gå inn i hoveddelen av butikken selv og finne det jeg trengte. Konseptet med Brustadbuer er sånn sett blitt ganske meningsløst. Når de først skal ha åpent, ønsker jeg meg at man har full tilgang på hele butikken. Dagens løsning er en merkelig hybrid. Når det er sagt, hadde det nok ikke blir noen katastrofe om det ikke fantes søndagsåpne matbutikker for vår del, men vi har heller ikke bleiebarn eller andre faktorer som gjør at vi noen ganger bare MÅ handle ting vi mangler så ofte om søndagene. Mer kjekt å ha-ting som blir kjøpt enkelte søndager.
09-01-15, 10:41 | #56 |
Dårlig husmor
|
Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?Anita72: Det jeg mener (og vel for så vidt også skrev) var ikke at det er mindre familievennlig for noen å jobbe på søndager. Men at det er lite familievennlig å legge arbeid til søndager i det hele tatt. Noen må være på jobb, som for eksempel helsevesenet. Så har vi en del tilbud som er mest aktuelle når et flertall har fri, og som også delvis trengs for å holde samfunnet i gang, som kulturtilbud og hotell/restauranter. Men det at noen arbeider på ugunstige tider er ikke et argument for at så mange som mulig skal gjøre det. |
09-01-15, 10:54 | #57 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
|
Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?Synes det er så deilig med en dag butikkstengt, jeg. Å være i land hvor det er søndagsåpent kan være digg nok der og da, men tenker alltid at jeg ikke vil ha det sånn hjemme. Da jeg var liten var det helt vanlig at også dagliGvarebtuikker stengte kl. 16 på hverdager og kl. 13 på lørdager - OG VI OVERLEVDE! Sist redigert av Charlie : 09-01-15 kl 11:02. |
09-01-15, 10:59 | #59 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
|
Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?Søndagsåpne butikker vil sannsynligvis føre til mindre mangfold, dårligere service og høyere priser. Jeg synes definitivt ikke at det veier opp for fordelen med litt større tilgjengelighet og utvalg på søndager enn det vi har i dag. I tillegg kommer hensyn til arbeidstakerne, men det har jeg ikke satt meg så godt inn i. Jeg synes imidlertid at det er nødvendig med tilgang til basisvarer ++ på søndager, men det ivaretas jo med ordningen i dag. Vi har nærbutikk med det meste man kunne finne på å trenge på en søndag, og det er gull verdt.
09-01-15, 11:00 | #60 |
har tatt seg sammen
|
Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?Nei.