Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Å møte skandinaver på tur - er det så ille?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-15, 15:32   #21
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.490
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å møte skandinaver på tur - er det så ille?

Jeg liker aa dra til steder hvor masseturismen fortsatt ikke finnes, evt. avsidesliggende, smaa hoteller. Jeg liker byer hvor jeg treffer mest lokalbefolkning og er happy om jeg maa peke paa maten i stedet for aa faa meny paa et spraak jeg skjönner. Steder hvor menyen er paa skandinaviske spraak, har jeg ikke feriert paa paa aaresvis. Familien min snakker tre spraak, og jeg innrömmer at vi har switchet til et annet enn norsk hvis vi har hört norske i naerheten (samme for de andre spraakene, altsaa, det er ikke bare nordmenn vi ikke önsker aa ha kontakt med paa ferier). Imidlertid har jeg ogsaa snakket til nordmenn hvis vi har truffet dem "in the middle of nowhere".

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 15:36   #22
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.856
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å møte skandinaver på tur - er det så ille?

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Det handler nok like mye om hvor og hvordan man reiser. Kanskje et uttrykk for at det er kjedelig å feriere på steder som er veldig tilpasset nordmenn og ikke har landets særpreg. Som oversatte menyer, tilpasset mat og drikke. Og ikke minst servitører som både snakker og har vært og besøkt norske venner.
Det er ikke sjarmerende for alle.

Dette!

Det gjør ingenting å treffe nordmenn, men jeg løper ikke bort og prater med dem heller og leter ikke bevisst opp steder der jeg kan være sikker på å treffe mange norske. Jeg reiser jo ikke på utenlandsferie for å treffe fremmede nordmenn.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 15:41   #23
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.126
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å møte skandinaver på tur - er det så ille?

Det verste er ikke å treffe på nordmenn, det verste er å treffe på trøndere. (Og bergensere) Høylydte, brautende nordmenn med uoppdragne sutrende unger er verste sort på ferie. Vi skygger banen alt vi kan. Gi meg en buss med fulle engelskmenn any time, heller det enn på et resort med nordmenn i syden.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 15:48   #24
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.847
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å møte skandinaver på tur - er det så ille?

Synes ikke det er noen big deal å treffe nordmenn. Det er jo sånn at med rompa full av penger (uansett valutakurs) er nordmenn et farende folk. Å legge opp reiseplaner for å UNNGÅ nordmenn gidder jeg ikke.

Bruker normalt ikke charter, men det har skjedd. Rett og slett fordi det praktisk og økonomisk har vært billigere /mer tilgjengelig enn tilsvarende jeg lager selv. Jeg gidder ikke betale mer eller dra til en flyplass lenger vekk for å UNNGÅ charter. Syns charterferien i stort sett ble omtrent som man kunne forventet av en selvlaget ferie til samme destinasjon.

Nå unngår jeg resorts - fordi det blir kjedelig - jeg liker uansett å treffe "ekte" lokalbefolkning hvor det er "ekte" dagligliv - og allinclusive - dels fordi det er kjedelig mat, men ganske mye pga et miljø og lokalt perspektiv.

Generelt synes jeg den selvdesignet ferie kontra charter er litt konstruert, og har ganske mye med selviscenesettelse å gjøre. Som jeg ikke orker.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 15:52   #25
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å møte skandinaver på tur - er det så ille?

Da vi var i Orlando ungikk jeg å leie leilighet fra nordmenn og prøvde også å finne et feriekompleks hvor det ikke var så mange norske utleiere. Jeg hadde ikke noe behov for å snakke med de andre norske der, og det var noen jeg unnlot å snakke norsk foran. Hadde Hiawata fått en norsk venn der hadde det selvsagt vært greit, altså. Men jeg hadde jo virkelig ikke noe interessant å dele med dem, bare fordi vi begge var norske. Om vi møttes på et totalt avsidesliggende, rart sted så har vi jo begge en viss interesse for noe sært og avsidesliggende, i det minste.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 15:52   #26
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.925
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å møte skandinaver på tur - er det så ille?

Svigers elsker å reise til de stedene som er veldig turistifisert av nordmenn vinterstid. De kan ikke et ord engelsk, men klarer seg veldig fint alene på Gran Canaria allikevel.

Jeg foretrekker ikke et hotell i fellesferien fullt av nordmenn, men heller ikke spanjoler. I fjor sommer holdt jeg på å bli gal av spanjoler på ferie. De er veldig høylytte og mye verre en nordmenn kan jeg love når det blir på et leilighetshotell med balkonger tett i tett.

Og hotell fult av russere skyr jeg. I alle fall all inklusiv hoteller. Vi har fått mer og mer sansen for mindre steder uten fullt av nordmenn, for jeg hater kampen om solsengene. I fjor sommer hadde vi det helt perfekt på en gård på landet på Mallorca med eget basseng, og de som skulle bo i den andre leiligheten på gården dukket ikke opp, så vi hadde hele herligeheten for oss selv. Bare et hyggelig spansk gammelt ektepar som bodde i ene etasjen på gården, men som holdt seg langt unna der gjestene deres oppholdt seg. De holdt seg liksom på sin side. Men vi snakket stadig med dem innimellom, men vi kan veldig lite spansk, så jeg fikk øvd godt på det lille jeg kunne. Men man kommer langt med litt tegnspråk og armbevegelser også og noen småord på spansk. Og sjarmen med å være i en liten by og ikke oppdage en eneste annen nordmann var også en litt aha opplevelse siden vi var på Mallorca. Vi klarte ikke å finne en resturant engang hvor de snakket engelsk i den lille byen Felanix tror jeg den het som var nærmeste byen der vi bodde 4 km unna gården.

Jeg unngår jo ikke nordmenn på ferie, og sier hyggelig hei om det er noen som sier hei først. Men er ikke akkurat den som oppsøker kontakt med andre nordmenn.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 16:59   #27
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å møte skandinaver på tur - er det så ille?

Vi har opplevd begge deler på turvogvtematikken utløser ikke sterke følelser. Men handler det ikke mest om å føle at man er et helt annet sted og i i en annen kultur enn vanlig, da? Vi trives best når det er en høy andel lokalbefolkning rundt oss.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 17:50   #28
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.078
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å møte skandinaver på tur - er det så ille?

Eg lyttar som ein gal når eg møter nordmenn, for å høyre kor i landet dei er fra. Er dei lokalisert som østlendinger er dei uinteressante, er dei frå Vestlandet, er dei interessante og må forskast vidare på
Eg vart kjent med ei engelsk dame på sist ferie til Kroatia, og ho snakka på heilt naturleg vis med sine landsmenn, og vart endatil venner med dei. Då fann eg ut at kanskje eg har hatt eit litt sånn krampe forhold til det å møte nordmenn i utlandet. Det er jo ikkje direkte farleg, liksom.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 18:10   #29
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.510
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å møte skandinaver på tur - er det så ille?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Noe av grunnen er at jeg tror de liker å slippe å ufrivillig høre på "Gunnar, nå mååå du huske solkrem" og "Det var han som startet",

Dette er greia for min del.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 18:40   #30
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å møte skandinaver på tur - er det så ille?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

(...) er dei frå Vestlandet, er dei interessante og må forskast vidare på

Er du ironisk nå?

Jeg synes forøvrig det er slitsomt med alle danskene i Danmark.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 18:44   #31
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.078
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å møte skandinaver på tur - er det så ille?

Sjølvsagt ikkje! Eg er frå Vestlandet sjølv, og eg er i tillegg norsklærar så dette er både av fagleg og privat interesse

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 18:46   #32
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å møte skandinaver på tur - er det så ille?

Eg er óg frå Vestlandet. Og norsklærar. Kanskje me burde treffe kvarandre på ferie? Eller kanskje me er kollegaer? Hm.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 18:48   #33
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.078
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å møte skandinaver på tur - er det så ille?

Hmmm. Kanskje det du. Men eg bur på østlandet da.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 18:55   #34
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å møte skandinaver på tur - er det så ille?

Puh! Det var godt. Fnis.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 19:02   #35
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.078
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å møte skandinaver på tur - er det så ille?

Så du ville ikkje hatt meg til kollega nei. Hrmf

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 19:07   #36
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å møte skandinaver på tur - er det så ille?

Fnis.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 19:13   #37
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å møte skandinaver på tur - er det så ille?

Nei det bryr jeg meg fint lite om.
Og når jeg var i Nicaragua i vinter så var vi i en lite butikk og plutselig stod det to trøndere ved siden av oss. Det var festlig, vi vekslet et par ord og gikk videre.

Jeg synes det er veldig spennende å møte folk på ferie. På en øy i Karibien møtte vi et par som reise rundt, spennende. Og vi traff noen som hadde seilt i 7 år, veldig spennende å veksle noen ord, men jeg behøver ikke mer enn det.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 19:21   #38
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.645
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å møte skandinaver på tur - er det så ille?

Vi liker å bo i leilighet og handle på vanlige butikker på ferie. Liker å ta lokalbuss og oppleve litt av atmosfæren der vi er. Det gjør ikke noe å møte nordmenn, men synes det er tamt om absolutt alt i lokalmiljøet er turistbasert næring. Om vi møter nordmenn langt utenfor allfarvei hender det jeg blir nysgjerrig. Som da vi satt på en vingård langt i gokk på new zealand i 25 varmegrader og det plutselig dukker opp fem damer i bunad.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 19:25   #39
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å møte skandinaver på tur - er det så ille?

Vi var i en ganske liten matbutikk (i amerikansk målestokk) i Florida, og der hørte jeg plutselig brautende, høylytte, norske stemmer. Tre middelaldrende menn. De snakket norsk seg i mellom, mens de bjeffet uhøflig til de amerikanske ansatte, på ekstremt dårlig engelsk. De skulle ha tak i et eller annet, og kunne ikke ordet på engelsk, og kjeftet på og hånte den amerikanske butikkansatte når han ikke forstod hva de mente. Vi havnet pluselig ved samme reolen, og mannen min så på meg med oppriktig bekymring da jeg snakket til ham på engelsk, men i det de tre mennnene snakket til hverandre, så forstod han hvorfor. Jeg hadde ingen som helst behov for å gi meg til kjenne som nordmann der og da.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 19:52   #40
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.182
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å møte skandinaver på tur - er det så ille?

Eller som en litt mørk kamerat av meg merket, da han koste seg alene på fortauscafe en europeisk storby, med bok og vin - mens kona handlet. To norske kvinner satte seg ned ved siden av ham: "Se på den stakkarn der'a. Sitter helt aleine med bok."

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no