22-01-15, 16:04 | #21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2011
|
Sv: SyltynnDette var utrolig deilig å lese! Tydeligvis mange med dette utgangspunktet. Jeg er usikker på hvor høy han er, i november var han 122 cm. Han er frisk og rask og har alltid vært tynn. Det frustrerende er at jeg ALLTID må passe på han, sitte sammen med han, sørge for god tid og at vi alltid har det han liker (som da varierer hele tiden), og at søsteren er på grensen til overvektig og må passes på andre veien..... Utrolig vanskelig å skulle begrunne overfor henne hvorfor han får lov å spise 4 brødskiver mens hun bør stoppe lenge før.... hvis han EN dag er skrubbsulten så er jo hun der og krever det samme som han. Hun er ALDRI mett.... |
22-01-15, 16:17 | #22 |
Kjernesnill
|
Sv: Syltynn
Er det ikke bare sånn det er da? Jeg syns også det kan ta litt tid med måltider noen ganger, men da lager jeg meg en kopp te og sitter sammen med barna. Noen ganger leser jeg høyt for dem for at vi skal kose oss sammen mens vi venter på at den langsomtspisende skal bli ferdig.
22-01-15, 16:59 | #23 |
Mother of Dragons
|
Jeg har et barn som alltid er sulten og som alltid vil ha ekstra smør, ekstra sukker etc og en annen som er småspist. Og jeg kan ikke drive å gjøre forskjell så jeg bruker samme taktikk til begge:
22-01-15, 17:09 | #24 |
Fortynnet
|
Sv: SyltynnJeg lar barn som spiser lite til vanlig spise fire skiver om de plutselig har lyst på det en dag. Har gått veldig fint, ingen har endt opp verken overvektig, undervektig eller med noe problematisk forhold til mat. |
22-01-15, 17:36 | #25 |
|
Sv: SyltynnTror dere misforsto meg litt. Jeg maser aldri om at han skal spise. Jeg sørger for å legge til rette for at han spiser i form av f eks ro og at jeg holder han med selskap. Om han vil ha 4 skiver lar jeg han få lov til det, ellers ville han blitt helt frustrert. Datteren derimot trenger mye mere faste rammer fordi hun alltid er sulten og aldri blir mett. |
22-01-15, 17:39 | #26 |
|
Det er ikke så velidg artig om morgenen altså.... han kan godt bruke tre kvarter på å få i seg mat, og det er litt mye om logistikken skal gå opp.... det er ikke så lett for en voksen å sette av så mye tid til et måltid om morgenen. De andre måltidene er enklere. |
22-01-15, 20:04 | #27 |
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
|
Sv: SyltynnMin blir 7 år om et par uker og veier 20 kg, er vel ca 122 cm lang. Han spiser svært lite i perioder.Men han er en aktiv gutt og er sjuk max en gang i året, så da går det fint tenker jeg.
23-01-15, 11:40 | #28 |
ej ikke møjkets heije
|
Sv: SyltynnVi må passe på at Knerten faktisk spiser. I helgene er ofte familiens matinbrak ikke helt i synk, og alle bare lager litt mat når de trenger det. Da har i opplevd at ungen ikke har spist hele dagen. Han ser rett og slett ikke ut til å ha sultfølelse, så vi kan nesten ikke legge skylden på ham heller.
23-01-15, 11:45 | #29 |
Yes, we can!!
|
Sv: SyltynnJeg forstår godt at det ikke er så lett å skulle ha hodet to steder samtidig og klare å påvirke barna til gode spisevaner når utgangspunktet deres er så forskjellig. Men Esmes råd om å fokusere på at de begge skal spise "riktig" - passe mye til de er passe mette - heller enn at den ene skal spise mer og den andre mindre, er nok godt.
23-01-15, 12:11 | #30 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
|
Sv: SyltynnJeg har også en som ikke har sultfølelse og ofte ikke har lyst på mat. Hun er ikke tynn, men må allikevel passes på. Vi merker det på humøret hvis hun ikke spiser. Da hun var mindre måtte hun få mat med en gang hun våknet, vi andre drøyde ofte litt med frokosten i helgene. For henne ble det fullstendig krise.
23-01-15, 12:19 | #31 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
|
Jeg også. Vi er ikke så nøye på det, spiser måltider, men sklir gjerne ut i helgene. Da spiser vi når vi er sultne og ungene får spise til de selv anser seg som ferdige. Men det er kanskje enklere siden begge mine er tynne. På de annen side, så stresser jeg heller ikke med at de bør spise så og så mye.
23-01-15, 12:57 | #32 |
Medlem siden: Oct 2010
|
Jeg ville byttet ut endel av brødmåltidene med noe annet om mulig - blir jo veldig mye brødmat. Jeg gikk aldri opp i vekt på sånn mat verken som liten eller voksen (fortsatt ikke noe stor vektoppgang - men mye bedre å spise mer variert) |
23-01-15, 12:59 | #33 |
|
Her får også man spise så mye man vil og egentlig ofte man vil også (så lenge det ikke er å pirke i middagen og skulle ha mat rett etterpå) |
23-01-15, 13:08 | #34 |
|
Han vil ikke ha smoothier fordi det er for tykk konsistens. Og jeg har kjøpt juicepresse for å få i han nødvendige ting i stedet, men han liker omtrent ingenting.... han liker ikke avocado, men han spiser sauser til middagen. De frøene - er de fetende? Har ikke prøvd det. |
23-01-15, 13:15 | #35 |
|
Chiafrø tykner ofte litt og kan lages grøt av, men om smootien skal drikkes med en gang så gjør det ikke noe - må bruker i hjemmelagde smootier... min liker heller ikke smootie så lett men jeg fant ut at han likte en type om jeg brukte frosne jordbær, banan og melk (da kan man jo få den så tynn man vil egentlig) (tilsatte ofte chiafrø eller cashewnøtter usaltet men ikke så mye - ikke for å fete han opp egentlig, men fint å få i seg) |
23-01-15, 20:26 | #36 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
|
Hvor høy er han? for min er også 6,5 år, men han er ikke 19 kg engang.
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15 Sist redigert av Malama : 23-01-15 kl 22:23. |
24-01-15, 00:47 | #37 |
ekstremt trøtt
|
Sv: SyltynnJeg ville ikke bekymret meg for den vekta til den høyden. Jeg har en gutt på 6,5 år som var like høy som din sist vi målte (i høst en gang) og vekta hans ligger mellom 18 og 19 kg. Han er tynn, men det er de fleste andre i klassen hans også. Alle mine unger har vært tynne på den alderen, men de blir "normale" etter hvert. 11-åringen har nesten akkurat bikket over fra undervektig til normalvektig.
24-01-15, 03:11 | #38 |
|
Sv: SyltynnHan er 122 cm |
24-01-15, 09:38 | #39 |
Fortynnet
|
Sv: SyltynnJeg syns høyde og vekt høres helt normalt ut for alderen. Sist redigert av Filifjonka : 27-01-15 kl 09:03. |
24-01-15, 09:46 | #40 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
|
Sv: SyltynnTror begge mine var på den størrelsen der uten at jeg var bekymra.