Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva gjør jeg feil? Majones med stavmikser

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-15, 19:18   #1
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.730
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva gjør jeg feil? Majones med stavmikser

Jeg får det rett og slett ikke til. Det blir ikke kremet majones, bare noe rennende greier. Jeg har romtempererte egg, sitronsaft og sennep oppi først og så olje oppå der. Og jeg ser ikke hva jeg gjør feil utifra oppskriftene jeg har funnet.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 19:54   #2
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.426
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjør jeg feil? Majones med stavmikser

Du bruker vispen på stavmikseren og ikke knivene, sant?

Oljen skal i som en tynn stråle mens du visper kontinuerlig.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 20:09   #3
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.730
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva gjør jeg feil? Majones med stavmikser

Nei det er oppgitt i oppskriftene at man skal bruke knivene og all oljen oppi. http://www.thekitchn.com/how-to-make...-kitchn-206496

http://ordentligmat.no/2009/11/hjemm...a-to-minutter/

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 20:16   #4
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.925
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør jeg feil? Majones med stavmikser

Det som er cluet med dette er at du må holde stavmikseren med knivene helt nede i bunnen av glasset/røret du har det i. Og ikke overhode løfte på den før den er ferdig. den må røres fra bunnen av. Så på tv en gang om akkurat det der, og testet det ut selv etterpå. Ble helt perfekt, men røren en på annen måte blir den ikke perfekt. Først helt på slutten når den er ferdig kan du løfte opp så du rører gjennom på vei opp før du skrur den av. Jeg bruker denne oppskriften til aioli da.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 20:19   #5
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.290
Blogginnlegg: 264
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør jeg feil? Majones med stavmikser

Jeg har ikke visp til stavmikseren så jeg bruker alltid knivene, og det går veldig bra.
Heller oljen i i en tynn stråle til passe konsistens. Jeg pleier forresten å holde mikseren litt høyt slik at knivene ikke er helt ved bunnen.

Hva slags olje bruker du?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 20:20   #6
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.290
Blogginnlegg: 264
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør jeg feil? Majones med stavmikser

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Det som er cluet med dette er at du må holde stavmikseren med knivene helt nede i bunnen av glasset/røret du har det i. Og ikke overhode løfte på den før den er ferdig. den må røres fra bunnen av. Så på tv en gang om akkurat det der, og testet det ut selv etterpå. Ble helt perfekt, men røren en på annen måte blir den ikke perfekt. Først helt på slutten når den er ferdig kan du løfte opp så du rører gjennom på vei opp før du skrur den av. Jeg bruker denne oppskriften til aioli da.

Jeg gjør som sagt ikke det, men jeg får tjukk og fin majones allikevel.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 20:21   #7
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.290
Blogginnlegg: 264
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør jeg feil? Majones med stavmikser

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Nei det er oppgitt i oppskriftene at man skal bruke knivene og all oljen oppi. http://www.thekitchn.com/how-to-make...-kitchn-206496

http://ordentligmat.no/2009/11/hjemm...a-to-minutter/

Såvidt jeg kan se står det at man skal ha i oljen litt og litt altså. Hvis du har i all oljen på en gang er det nok det som er problemet vil jeg tro.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 20:22   #8
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.925
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør jeg feil? Majones med stavmikser

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Jeg gjør som sagt ikke det, men jeg får tjukk og fin majones allikevel.

Men da har du oljen oppi litt og litt, ikke sant? Her er jo alt oppi og eggene skal sette seg i bunnen og all oljen ligge på toppen før man starter å røre i det hele tatt.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 20:28   #9
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.705
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør jeg feil? Majones med stavmikser

Majones går veldig fint å lage med en enkel ballongvisp altså. Det er jo nesten magisk å lage - og veldig enkelt.

Jeg tar eggeplommer, majones og sitronsaft som jeg visper sammen før jeg tilsetter olje i en tynn stråle til det blir majones.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 20:45   #10
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.290
Blogginnlegg: 264
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør jeg feil? Majones med stavmikser

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Men da har du oljen oppi litt og litt, ikke sant? Her er jo alt oppi og eggene skal sette seg i bunnen og all oljen ligge på toppen før man starter å røre i det hele tatt.


Aha. Det fikk jeg ikke med meg.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 21:01   #11
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.730
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva gjør jeg feil? Majones med stavmikser

Der sto det ja. Jeg tror jeg leste litt raskt, for jeg så en video der de hadde alt oppi samtidig. Jeg får prøve igjen en annen dag, for tunfisksalaten jeg skulle lage ble det hellmanns oppi i stedet.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-15, 09:37   #12
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør jeg feil? Majones med stavmikser

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Der sto det ja. Jeg tror jeg leste litt raskt, for jeg så en video der de hadde alt oppi samtidig. Jeg får prøve igjen en annen dag, for tunfisksalaten jeg skulle lage ble det hellmanns oppi i stedet.


Har ikke lest linken med oppskriften, så med fare for å si noe som "taler imot" oppskriften:
Jeg har en oppskrift hvor jeg gjør dette, og det fungerer som et egg! Bruker knivene på stavmikseren. Har alle ingrediensene i den høye koppen, og venter til egget helt sikkert ligger i bunnen av koppen. Så setter jeg stavmikseren helt i bånn av koppen og lar den gå mens jeg holder den helt i ro helt til det begynner å tykne rundt stavmikserhodet og noe av det tykke begynner å stige opp. Da trekker jeg stavmikserhodet SAKTE oppover og ut av blandingen. Da er alt blitt tykt og luftig. Det hender at noe av eggehviten/oljen ikke er helt blandet inn i majonesen, men da tar jeg bare en skje eller gaffel eller noe å rører/pisker det hurtig sammen. Vips, da er det bob onkelen min!

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-15, 09:44   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør jeg feil? Majones med stavmikser

Jeg gjør det også med stavmikseren og har alt oppi. Suksesskriterier hos meg: smal mugge å blande det i, oljen til slutt, og løfte stavmikseren sakte oppover, og ha den stående i bunn ganske lenge først. Da blir nemlig bare litt og litt av oljen blandet inn i eggeplommene og det sure, og funker derfor på samme måte som ballongvisp og tynn stråle. Bare mye mindre tidkrevende.

Sånn som Njulaif forklarer, men uten eggehvite.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-15, 09:59   #14
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør jeg feil? Majones med stavmikser

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg gjør det også med stavmikseren og har alt oppi. Suksesskriterier hos meg: smal mugge å blande det i, oljen til slutt, og løfte stavmikseren sakte oppover, og ha den stående i bunn ganske lenge først. Da blir nemlig bare litt og litt av oljen blandet inn i eggeplommene og det sure, og funker derfor på samme måte som ballongvisp og tynn stråle. Bare mye mindre tidkrevende.

Sånn som Njulaif forklarer, men uten eggehvite.


JA, FOR*SVARTE! Uten eggehvitene selvsagt.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-15, 10:23   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør jeg feil? Majones med stavmikser

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-15, 12:05   #16
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.290
Blogginnlegg: 264
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør jeg feil? Majones med stavmikser

Jeg bruker hele egg jeg ... :lat:

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-15, 12:38   #17
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.841
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør jeg feil? Majones med stavmikser

Jeg gjør som Tallulah. Et tips er å ha alt unntatt oljen oppi beholderen, setter stavmikseren over og så helle oljen forsiktig over.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no