03-02-15, 21:54 | #21 |
snur
|
Sv: Jeg ønsker tips; cøliaki og barnTil kaker er vel Toro langpannemiks glutenfri og kan brukes til både kake og muffins. Flere andre kakemikser er også glutenfrie.
03-02-15, 21:55 | #22 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
|
Sv: Jeg ønsker tips; cøliaki og barnDette kommer til å gå fint, og det er et stort pluss at du er bakeglad! Det finnes diverse sider på facebook der oppskrifter deles, det kan i starten være kjekt å være medlem i et par slike. Ellers finnes det en del ok brød i frysedisken, men mange liker de best ristet.
03-02-15, 21:55 | #23 |
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
|
Sv: Jeg ønsker tips; cøliaki og barnHar endel tips, tre nære svigerfamiliemedlemmer har dette. Kan skrive mer fra PC i morgen. Anbefaler å melde seg inn i Cøliakiforbundet, se http://www.ncf.no. Gjærbakst krever en del øvelse, gjerne brødbakemaskin og gode oppskrifter. Annen bakst er helt uproblematisk, men man må være nøye med renhold og holde glutenholdig mat, mel etc langt unna i prosessen. Treredskaper må enten kun brukes til glutenfritt, eller ikke, altså, man kan ikke bruke dem om de har vært brukt til baking med vanlig mel. Fjøler, sleiver etc.
03-02-15, 21:58 | #24 |
ctrl+z
|
Sv: Jeg ønsker tips; cøliaki og barnBakekurs er veldig lurt, der fikk jeg mange tips om hvordan man håndterer sørlig gjærdeig (som er annerledes å jobbe med). Vær obs på at mange glutenfrie ferdigprodukter inneholder mye stivelse (som igjen kan gi mageplager).
It takes a forum to raise a child Sist redigert av Blondie : 04-02-15 kl 06:48. Årsak: Autocorrect! |
03-02-15, 21:59 | #25 |
Champagne til alt
|
Sv: Jeg ønsker tips; cøliaki og barnHakekors!?!
03-02-15, 22:00 | #27 |
Champagne til alt
|
Sv: Jeg ønsker tips; cøliaki og barn måtte bare..
03-02-15, 22:00 | #29 |
Superaktiv
Medlem siden: May 2013
Hvor: Tromsø
|
Sv: Jeg ønsker tips; cøliaki og barnGlutenfri |
03-02-15, 22:07 | #30 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
|
Sv: Jeg ønsker tips; cøliaki og barnVår 9.5 åring fikk diagnosen for 2 måneder siden. Søstera skal på sykehuset for utredning i overmorgen. Jeg kan skrive mer litt senere. Men alt går veldig greit og de glutenfrie bollene jeg baker er minst like gode som de jeg bakte før. |
03-02-15, 22:29 | #31 |
Søkende
Medlem siden: Oct 2006
|
Sv: Jeg ønsker tips; cøliaki og barnHar ikke lest igjennom tråden så det er mulig du har fått tips om dette før. Lillebror er ikke så glad i de glutenfrie produktene man får kjøpt. Fikk også veldige mageproblemer av miksene du får i butikken. Fikk tips om å prøve lavkarbooppskrifter. Bruker mye oppskrifter fra en svensk blogg. (Håper det er lov å legge ut adressen her. |
03-02-15, 22:31 | #32 |
kissable
Medlem siden: Feb 2010
|
Sv: Jeg ønsker tips; cøliaki og barn
De slipper hvis det foreligger to positive blodprøver som viser 10x referanseverdien, såvidt jeg husker. Dere må ikke legge om kosten før dere har klarsignal fra sykehuslegen.
03-02-15, 22:31 | #33 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Jeg ønsker tips; cøliaki og barnMin nevø har cøliaki og de opplever det som mye mindre pes enn de forestilte seg da han fikk diagnosen. Det er dette med godt vanlig brød som er vanskeligst og han har ofte med seg knekkebrød eller halvstekt baguett. Ellers så er han veldig glad i hjemmelaget frokostblanding. Han kan spise ting med spor av og det gjør det lettere. Skulle ellers også tipse om mikalsen. Og så har mange flere vanlige produsenter av feks pasta kommet med glutenfrie varianter. |
03-02-15, 22:59 | #34 |
På vei
|
Sv: Jeg ønsker tips; cøliaki og barnIkke gå over til glutenfritt før diagnosen er stadfestet, det er punkt en. Du vil etterpå få tilbus om å delta på et mestringskurs på sykehuset, der får dere info om sykdommen, høre hvordan det er å leve med, et lite bakekurs, samt litt info om juridiske rettigheter. Sist redigert av ElinM : 03-02-15 kl 23:07. |
04-02-15, 10:48 | #35 |
Champagne til alt
|
Sv: Jeg ønsker tips; cøliaki og barnNår det gjelder meltyper til formkaker, kommer jeg stadig tilbake til Toro Fin Kakemiks. Den funker fint å erstatte vanlig hvetmel 1:1. Jeg har ikke så god erfaring med det fine Schär-melet, det gir en bismak og litt tørre kaker, i min erfaring. I bursdager der det kommer barn eller voksne med cøliaki, lager jeg så langt det er mulig det samme til alle.
04-02-15, 11:34 | #36 |
På vei
|
Sv: Jeg ønsker tips: cøliaki og barnDet fins mange bøker for glutenfri baking og matlaging. Hittil har jeg ikke kjøpt noe, men kommer garantert til å kjøpe en bok som heter "Frie kaker". Hun som har skrevet den er professor i medisin, autoimmune sykdommer, har en mann med cøliaki, og har nærmest drevet forskning på baking uten gluten, egg og melk. Den omtales varmt og jeg har fått den anbefalt av bekjente. |
04-02-15, 11:39 | #37 |
Epikur
|
Sv: Jeg ønsker tips: cøliaki og barnKnekkebrød og grøt lager du enkelt selv, brød og annen gjærbakst synes jeg er vanskelig.
04-02-15, 12:17 | #38 |
Champagne til alt
|
Sv: Jeg ønsker tips: cøliaki og barnHatting lanserer to typer frosne rundstykker som er gluten-, laktose-, nøtte-, egge- og soyafrie til uken. De med havre er i tillegg helt melkefrie.
04-02-15, 12:18 | #39 |
På vei
|
Sv: Jeg ønsker tips: cøliaki og barn
Vi lurte veldig på hvordan vi skulle fortelle det til var 12-åring, vi regnet med at hun kom til å ta det voldsomt. (Da lillesøsteren fikk diagnosen uttalte hun f.eks. at hun heller ville dø enn å få det selv ...). Vi ventet noen få dager, og i den tiden la jeg fram et par punkter til henne som ville kunne slå positivt ut for henne, for å prøve å gjøre henne mer positiv til en diagnose. F.eks. adferdsproblemer av typen raseriutbrudd. Jeg sa litt løselig at enkelte hevder at gluten kan føre til såå og slik, kanskje du er av de som reagerer slik og kanskje, hvis du skulle ha cøliaki får du det bedre sånn og slik ... Da vi endelig fortalte henne at blodprøven indikerte at hun har cøliaki, sa vi at hun kanskje hadde det, men at det ikke var helt sikkert og at hun måtte utredes mer før man kunne si sikkert. (Selv om vi visste at hun nesten helt sikkert har cøliaki). Hun godtok det, selv om hun nok stakk hodet i sanden og mente at hun ikke hadde det. Gradvis etter hvert har hun innsett at hun sannsynligvis også har cøliaki, og det ser ut som hun godtar det. Vi har også innsett at vektnedgangen hennes det siste året sannsynligvis er pga cøliaki, og snakket med henne om det. HUn spiser jo allerede en del glutenfritt pga. søsteren, og har allerede opplevd at hun stort sett spiser akkurat det samme som før, og at det smaker godt. |
04-02-15, 12:22 | #40 |
På vei
|
Sv: Jeg ønsker tips: cøliaki og barn
Jeg er spent på disse. Vi spiser ofte kjøpte rundstykker til frokost i helga, og jenta vår har ikke kunnet spise det samme som oss. Nå håper jeg disse er såpass gode og sunne at vi i alle fall av og til kan spise dem hele familien. |
Emneord |
barnecøliaki, cøliaki, glutenfritt |
|
|