|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Hvordan organiserer dere som har samborer/ektefelle økonomien? | |||
| Vi har fullstendig felles økonomi |
|
85 | 42,71% |
| Vi har felles regningskonto og separat økonomi for mat og eget forbruk |
|
18 | 9,05% |
| Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk |
|
78 | 39,20% |
| Vi har fullstendig separat økonomi |
|
18 | 9,05% |
| Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJeg har heller ikke hemmeligheter for mannen min, og jeg tror (og håper) at han ikke har noe han holder skjult for meg. Jeg synes likevel privat FB, mailadresse og mobilkode er en Fin Ting. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiHva, svarer ikke engang på telefonen hans?
|
|
|
#4 |
|
Nei det gidder jeg ikke. Han kan ringe de opp selv hvis han vil. Min hører han aldri, for jeg har nesten aldri på lyd. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJeg deler ikke passordet mitt med noen altså, og vil ikke vite andres heller. Min epost, facebook etc er mitt.
|
|
|
#6 |
|
maler
|
|
|
|
#7 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det kan vi gjøre, kommer helt an på hvem som ringer, men som regel roper en av oss (fra do eller dusj |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Nettopp. Jeg blir litt sånn
|
|
|
#9 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi betaler inn til regningskonto for alle faste utgifter, og til et felles kort som brukes til mat, gaver og ting til barna. Så egne konti til eget forbruk, sparing og utgifter.
|
|
|
#10 |
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiMen det er ikke noen regel vi har altså. Og det er faktisk veldig sjeldent at folk ringer begge to for å få tak i oss. De eneste jeg kan komme på som gjør det er brødrene mine og moren til mannen. Kanskje gutta våre, men jeg ser jo ofte etter hvem som ringer. Er det broren min så tar jeg den kanskje, er det svigermor gidder jeg ikke. Bare hvis hun ringer meg. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2012
![]() ![]() |
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har felles økonomi. Hver sine kontoer, men full disposisjonsrett over hverandres kontoer. Kan ellers signerer hovedinlegget. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har felles økonomi, hver våre kontoer, men disposisjonsrett på hverandres. Vi har i de femten årene vi har vært gift aldri hatt noen opphetede diskusjoner om økonomi tror jeg. Vi er temmelig samkjørte, ingen av oss har forbruk av en størrelse som gir utfordringer og vi er samkjørte med tanke på budsjett for familien. Vi hadde omtrent like lite med oss inn av økonomiske verdier i forholdet. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Rockesøster
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiEt lite spørsmål inn fra sidelinjen her nå; Hva hvis det med et smell og et brak skulle bli slutt på samlivet? At man på noen timer/dagers varsel skulle gå fra å være i et parforhold der alt i teorien kan deles til å kanskje skal stå der som en sveket part med en gal eks (og tro meg, de snur fra normaltfungrende til klin gæærn på veldig kort tid).
|
|
|
#14 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
De 10-20-30 000 kr som står på konto da spiller liten rolle i det store og det hele, tenker jeg.
|
|
|
#15 |
|
can-jur
|
Akkurat så langt orker jeg ikke p dra paranoiaen min. Og jeg er normalt kongen av krisemaksimering.
|
|
|
|
#16 |
|
fri
|
Jeg spurte om dette i en annen tråd en gang, og konkluderte da med at å sende meldinger til venninne som er gift/samboer, gjerne er det samme som å sende meldinger til mannen også. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Det hadde tatt meg fem minutter å endre passord på sårbare kanaler. Og å overføre noen håndpenger fra felleskonto til en konto bare jeg har tilgang til. Det store økonomiske oppgjøret må jo tas uansett i etterkant.
|
|
|
#18 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har alltid hatt helt felles økonomi, full åpenhet og ansvarlig frihet angående økonomiske disposisjoner og alt annet ville vært utenkelig for oss. Han drar inn mest, jeg bruker mest, perfekt fordeling. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJeg må også si at selv om jeg satser på at vi er sammen resten av livet så er det mye enklere ved et vet brudd at vi har betalt 50/50 på så godt som alt. Vi eier like mye av boligen, både på papiret og også i praksis etter hva vi har betalt inn, hvordan vi har fordelt alt av løpende utgifter.
|
|
|
#20 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiOg så er det jo ikke sånn at man kan forutse reaksjoner. Selv oppegående fornuftige mennesker reagerer utenfor sin vanlige boks når de står oppe i kriser, svik, fortvilelse, tapsopplevelse og en kanskje usikker økonomisk fremtid. Man er ikke noe monster fordet, men reagerer annerledes i en slik situasjon.
|
![]() |
|
|