Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å være vegetarianer er vanskelig …

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-15, 18:54   #1
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Litt på sida, men kva er skilnaden på vegetarianar og veganar?

Gammel 29-03-15, 18:56   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vegetarisme er et kosthold uten kjøtt og fisk.
Veganisme er en etisk filosofi som ikke bare baserer seg på kostholdet (kjøtt, fisk, egg, melkeprodukrer) men også feks. ull, silke og lignende. Alt fra dyr, så langt det lar seg gjøre. Ingen klarer å leve 100 % vegansk uansett.

Gammel 29-03-15, 19:16   #3
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Åh, at ein (helst) ikkje skal nytte ull f eks? Eg visste ikkje at det var så stor forskjell på dei to tingene.

Gammel 29-03-15, 19:31   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Åh, at ein (helst) ikkje skal nytte ull f eks? Eg visste ikkje at det var så stor forskjell på dei to tingene.

Rent matmessig er den største forskjellen at veganer heller ikke spiser produkter fra dyr, men det gjør gjerne vegetarianere: melk, egg, honning. Det er adskillig lettere å tilrettelegg for de som bare ikke skal ha kjøtt, enn dem som heller ikke kanskje spise noe som er smørstekt eller noe som inneholder melk.

Gammel 29-03-15, 19:44   #5
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Rent matmessig er den største forskjellen at veganer heller ikke spiser produkter fra dyr, men det gjør gjerne vegetarianere: melk, egg, honning. Det er adskillig lettere å tilrettelegg for de som bare ikke skal ha kjøtt, enn dem som heller ikke kanskje spise noe som er smørstekt eller noe som inneholder melk.

Ja veldig mye lettere å tilrettelegge for vegetarianere enn veganere.

Etter at jeg skjønte at jeg ikke kunne kjøpe juice og vin uten videre og regne med at det er vegansk og at jeg heller ikke kan regne med at frukt kjøpt på nærbutikken er vegansk så tror jeg at jeg hadde foretrukket at en veldig bevisst veganer i en senere anledning sørget for egen mat. Evt måtte jeg ha bedt om liste med helt klar bestilling på hva som faktisk kan spises.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-15, 19:17   #6
Albertine

Albertine sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Blogginnlegg: 38
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

For å svare på HI, så har jeg full forståelse for at du ønsker å sikre at maten du skal spise ikke kommer i kontakt med kjøtt. Jeg har selv gått i fella når det gjelder religiøse forholdsregler og har null problem med at det krever spesiell tilrettelegging ved både religiøse, allergiske og etiske kostholdsrestriksjoner.
Du kan godt komme hit og lage mat sammen med meg, det hadde egentlig vært ganske kult å lære mer om dette.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-15, 19:52   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frukt kan være sprøytet med bivoks, men jeg tror svært få veganere bryr seg om akkurat det. Vi velger jo også ofte øko, og det er jo gjødslet med dyrebæsj. Tror ikke man trenger å tenke så mye over at veganere ikke kan spise frukt altså. Har aldri hørt noen veganere tenke så mye over akkurat dét. Men, som med muslimer, er det som regel bare å sjekke med den gjeldende veganeren hvor grensa går.

Gammel 29-03-15, 19:55   #8
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Frukt kan være sprøytet med bivoks, men jeg tror svært få veganere bryr seg om akkurat det. Vi velger jo også ofte øko, og det er jo gjødslet med dyrebæsj. Tror ikke man trenger å tenke så mye over at veganere ikke kan spise frukt altså. Har aldri hørt noen veganere tenke så mye over akkurat dét.

Det var en veganer som bevisstgjorde meg på det, amerikansk riktignok. Er det regnet som ekstremt å unngå shellack og juice bearbeidet med animalske produkter?

Jeg kjenner jo ikke så mange så det kan godt hende at hun ikke er så mainstream veganer.

Gammel 29-03-15, 19:59   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Nja nei ekstremt er det vel egentlig ikke, verken lus eller bivoks eller gelatin regnes som vegansk. Men når det gjelder feks. enkelte brustyper og juice som er filtrert gjennom gelatin, er det ikke alle som bryr seg så voldsomt da sluttproduktet ikke INNEHOLDER gelatin. Og jeg vet ikke hvordan jeg skal holde på å sjekke all frukt for bivoks og diverse, det står jo ikke akkurat på frukten, så jeg spiser all frukt. En plass MÅ liksom grensen gå, om man skal leve et normalt liv.

Men noen er jo strengere enn andre så det beste er å sjekke med vedkommende.

Gammel 29-03-15, 20:13   #10
Guava

Guava sin avatar

Standard

Ja sikkert lurt å sjekke, men for å kunne forstå og å forsøke å tilpasse er det da viktig at folk er åpne om sitt kosthold slik du er nå Dixie. Veldig bra!

Jeg ble jo litt paff da det ble snakket om vegansk vin og juice. I mitt hode var det på en måte selvsagt at all juice og vin var vegansk og da var det ok med en forklaring.

Gammel 29-03-15, 21:05   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har foresten i en del år vært en sånn tøysevegetarianer som bidrar til forvirringen noen av dere snakker om. Jeg gjorde det utelukkende av helsemessige grunner, jeg opplevde at magen min ble utrolig mye bedre av en lang periode uten kjøtt (jeg lurer på om det kan ha vært noe uheldig i tarmbakterierfloraen min som var avhengig av kjøtt, og at jeg sultet det ut, men det er jo umulig å finne ut. Virket gjorde det, i hvert fall).

Jeg spiste både fisk og egg og melk, og jeg spiste heller kylling enn å sulte, dersom det var krise. Hvis det var tid og rom for å utbrodere så forklarte jeg jo hva slags "tøysevegetarianer" jeg var, men noen ganger var det letteste å bare si "vegetarianer", for eksempel på restaurant. Men jeg ville aldri stått over nøttebiffen og tatt pinnekjøtt, som Nextlife nevner, altså! (Men spiste pinnekjøtt til jul de årene).

Gammel 29-03-15, 22:17   #12
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Et lik rett og slett. Interessant hvor forskjellig syn man har på dette.

Gammel 29-03-15, 22:20   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde sant å si ikke hatt spesielt lyst til å spise kjøtt sammen med folk som opplever maten min som så ekkel.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-15, 22:21   #14
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Men det er jo det det er, da. Døde dyr. Dyrelik. Tross alt. Jeg spiser kjøtt, vel vitende om at det ikke kommer fra Rema.

Gammel 29-03-15, 22:28   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Men det er jo det det er, da. Døde dyr. Dyrelik. Tross alt. Jeg spiser kjøtt, vel vitende om at det ikke kommer fra Rema.

Selvfølgelig er det ikke bare en firkantet pakke fra Rema. Men jeg sitter ikke ved bordet og føler på at jeg spiser et lik, da ville jeg ikke gjort det. Og jeg ville heller ikke hatt så mye glede av å spise hvis det satt folk ved bordet som syntes maten var motbydelig og at det ville være skikkelig ekkelt bare å komme borti den, eller at et serveringsbestikk skulle komme borti noe.

Jeg kjenner vegetarianere (ingen veganere) som det er null problem å spise og lage mat sammen med, men jeg ville hatt problemer når det blir på det nivået her altså.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-15, 22:42   #16
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nå har jeg jo inntrykk av at Trulte ikke sitter og sier til sine venner at maten deres er ekkel. Hun sier jo selv at hun ikke vil ha så mye styr rundt dette, men bare vil fikse maten selv. Men med så mye spørsmål som det kommer i denne tråden skjønner jeg at hun virkelig må forklare med store ord hvorfor hun vil lage maten selv.

Eller er jeg helt på jordet nå Trulte?

Gammel 30-03-15, 07:10   #17
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Nå har jeg jo inntrykk av at Trulte ikke sitter og sier til sine venner at maten deres er ekkel. Hun sier jo selv at hun ikke vil ha så mye styr rundt dette, men bare vil fikse maten selv. Men med så mye spørsmål som det kommer i denne tråden skjønner jeg at hun virkelig må forklare med store ord hvorfor hun vil lage maten selv.

Eller er jeg helt på jordet nå Trulte?

Det er helt korrekt.
Det jeg sier til dere i tråden er begravd. Nettop i redsel fra å bli hoggestabbe. Jeg synes jo det er sært og uforståelig at andre synes det er greit å spise døde dyr. Men fronter det ikke. Og er det så vanskelig å akseptere vegetarianere? Det vises i denne tråden at det er mange som aksepterer. Men også mange som fronter kjøtt og synes andre med forskjellig syn er dermed sære og vanskelige.
Det er trist. Men all erfaring tilsier at man fremdeles må være svært diskre. Det er jeg heldigvis i RL, så jeg sliter sjeldent. Men jeg ønsker meg en raus verden med fokus på plantebasert mat.

Gammel 29-03-15, 22:23   #18
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Et lik er for meg noe helt, helt annet. Virkelig. For meg er kjøtt mat. Punktum.

Gammel 29-03-15, 22:43   #19
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Et lik er for meg noe helt, helt annet. Virkelig. For meg er kjøtt mat. Punktum.

Gammel 29-03-15, 23:14   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det trolig hadde vært lettere for deg å bearbeide issuen din enn å prøve å lære opp resten av verden til ditt syn, skal jeg være ærlig. Misforstå meg rett: jeg syns absolutt at du er i din fulle rett til å ikke spise kjøtt og til å få tilberede din egen mat, skulle du ønske det. Men å få resten av verden til å skjønne at kjøttmat er lik for deg, nei, det tror jeg ikke du kommer særlig langt med. Jeg tror jeg hadde valgt en alternativ forklaringsmodell overfor vennene dine, hadde jeg vært deg. Jeg må si at jeg skjønner at de diskuterer med deg, hvis det er slik du legger det frem.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:09.