|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Litt på sida, men kva er skilnaden på vegetarianar og veganar?
|
|
|
|
#2 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Vegetarisme er et kosthold uten kjøtt og fisk.
|
|
|
#3 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Åh, at ein (helst) ikkje skal nytte ull f eks? Eg visste ikkje at det var så stor forskjell på dei to tingene.
|
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …
Rent matmessig er den største forskjellen at veganer heller ikke spiser produkter fra dyr, men det gjør gjerne vegetarianere: melk, egg, honning. Det er adskillig lettere å tilrettelegg for de som bare ikke skal ha kjøtt, enn dem som heller ikke kanskje spise noe som er smørstekt eller noe som inneholder melk.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja veldig mye lettere å tilrettelegge for vegetarianere enn veganere. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …For å svare på HI, så har jeg full forståelse for at du ønsker å sikre at maten du skal spise ikke kommer i kontakt med kjøtt. Jeg har selv gått i fella når det gjelder religiøse forholdsregler og har null problem med at det krever spesiell tilrettelegging ved både religiøse, allergiske og etiske kostholdsrestriksjoner. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Frukt kan være sprøytet med bivoks, men jeg tror svært få veganere bryr seg om akkurat det. Vi velger jo også ofte øko, og det er jo gjødslet med dyrebæsj. Tror ikke man trenger å tenke så mye over at veganere ikke kan spise frukt altså. Har aldri hørt noen veganere tenke så mye over akkurat dét. Men, som med muslimer, er det som regel bare å sjekke med den gjeldende veganeren hvor grensa går.
|
|
|
#8 |
|
|
Det var en veganer som bevisstgjorde meg på det, amerikansk riktignok. Er det regnet som ekstremt å unngå shellack og juice bearbeidet med animalske produkter? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Nja nei ekstremt er det vel egentlig ikke, verken lus eller bivoks eller gelatin regnes som vegansk. Men når det gjelder feks. enkelte brustyper og juice som er filtrert gjennom gelatin, er det ikke alle som bryr seg så voldsomt da sluttproduktet ikke INNEHOLDER gelatin. Og jeg vet ikke hvordan jeg skal holde på å sjekke all frukt for bivoks og diverse, det står jo ikke akkurat på frukten, så jeg spiser all frukt. En plass MÅ liksom grensen gå, om man skal leve et normalt liv.
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Ja sikkert lurt å sjekke, men for å kunne forstå og å forsøke å tilpasse er det da viktig at folk er åpne om sitt kosthold slik du er nå Dixie. Veldig bra! |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jeg har foresten i en del år vært en sånn tøysevegetarianer som bidrar til forvirringen noen av dere snakker om. Jeg gjorde det utelukkende av helsemessige grunner, jeg opplevde at magen min ble utrolig mye bedre av en lang periode uten kjøtt (jeg lurer på om det kan ha vært noe uheldig i tarmbakterierfloraen min som var avhengig av kjøtt, og at jeg sultet det ut, men det er jo umulig å finne ut. Virket gjorde det, i hvert fall).
|
|
|
#15 |
|
Fortynnet
|
Selvfølgelig er det ikke bare en firkantet pakke fra Rema. Men jeg sitter ikke ved bordet og føler på at jeg spiser et lik, da ville jeg ikke gjort det. Og jeg ville heller ikke hatt så mye glede av å spise hvis det satt folk ved bordet som syntes maten var motbydelig og at det ville være skikkelig ekkelt bare å komme borti den, eller at et serveringsbestikk skulle komme borti noe. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Multitaskingmaniac
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Nå har jeg jo inntrykk av at Trulte ikke sitter og sier til sine venner at maten deres er ekkel. Hun sier jo selv at hun ikke vil ha så mye styr rundt dette, men bare vil fikse maten selv. Men med så mye spørsmål som det kommer i denne tråden skjønner jeg at hun virkelig må forklare med store ord hvorfor hun vil lage maten selv.
|
|
|
#17 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Det er helt korrekt.
|
|
|
#20 |
|
Bedreviter
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jeg tenker at det trolig hadde vært lettere for deg å bearbeide issuen din enn å prøve å lære opp resten av verden til ditt syn, skal jeg være ærlig. Misforstå meg rett: jeg syns absolutt at du er i din fulle rett til å ikke spise kjøtt og til å få tilberede din egen mat, skulle du ønske det. Men å få resten av verden til å skjønne at kjøttmat er lik for deg, nei, det tror jeg ikke du kommer særlig langt med. Jeg tror jeg hadde valgt en alternativ forklaringsmodell overfor vennene dine, hadde jeg vært deg. Jeg må si at jeg skjønner at de diskuterer med deg, hvis det er slik du legger det frem. |
|
|
|
![]() |
|
|