|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Hvordan funker man som veganer uten belgfrukter og nøtter? Det er jo temmelig vanlige allergier. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …
Liker å svare de jeg ikke bare føler er ute etter å "ta" meg og som spør saklig og hyggelig, det er bare gøy det.
|
|
|
#4 |
|
maler
|
Jeg skjønner det kan virke krasst altså, men jeg tror nok at endel bare prøver å forstå også. Som meg isted. Kostholdet er en ting, men hvor går grensene på et vis? Jeg er ganske pragmatisk i det daglige og jeg spiser på vegetarcafe litt oftere enn jeg burde for å si det sånn, jeg skjønner godt man kan like sånn mat.
|
|
|
#5 |
|
maler
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Den dagen vi slutter å stille spørsmål og problematisere for å forstå blir det ganske kjedelig å diskutere tenker jeg. Dette er et diskusjonsforum, ikke en planleggingstråd for felles middag. Den ville vært ganske annerledes.
|
|
|
#6 |
|
Rockesøster
|
I utgangspunktet helt enig med deg, men det er noe med så personlige valg som dette som gjør at jeg tenker at raushet og aksept er bedre enn kverulering i akkurat dette tilfellet.
|
|
|
#7 |
|
maler
|
Synes du det gjelder alle emner som omhandler personlige valg? Det gjelder nemlig ganske mye.
|
|
|
#8 |
|
Rockesøster
|
Neida, personlig valg var et dårlig begrep, valg når det gjelder basale behov er kanskje bedre.
|
|
|
#9 |
|
maler
|
Ah sånn ja. Jeg skjønner at du ønsker det, men jeg tror faktisk man kommer lengre med at flere faktisk får stilt spørsmålene sine og forstår. Nå er det mange i denne tråden som skjønner veganere bedre og dermed ikke vil stille de pinlige spørsmåla i RL neste gang. Allergi er forøvrig enkelt stort sett så lenge man får vite hva man skal unngå.
|
|
|
#10 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Nemlig.
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Dixie, er det slik at "den vanlige" veganeren, som i "mannen i gata", mener at alle bør bli veganere? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Nymotens gammeldags
For å svare kort; ja. Det er jo selvsagt et stort ønske. Og det er jo egentlig lett å skjønne, for når man er sterkt imot noe, vil man jo ikke at andre skal støtte det? Hvis jeg er antirasist, vil jeg jo ikke at andre skal være rasister, for å ta et helt vilt eksempel. Og kjøtt ER jo et stort og økende miljøproblem, så klart vi vil at folk skal kutte voldsomt ned eller ut. Men jeg/vi skjønner jo at man ikke akkurat kan gå rundt og tvinge folk, så vi prøver heller å inspirere ved å vise hvor mye god mat som finnes, for eksempel. Jeg tror ingen som kjenner meg i RL, vil si at jeg er en veldig forkynnende veganer overfor kjøttetere. Jeg diskuterer det gjerne, men jeg går ikke rundt og plager folk. Får ofte høre at jeg er så "forståelsesfull" og at jeg inspirerer veldig med maten jeg lager.
|
|
|
#13 |
|
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Nextlife.. Vi lever også med kraftige allergier i familien, men opplever det som litt annerledes enn problemstillingen som tas opp i denne tråden. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jeg synes dette er en veldig interessant diskusjon. Hatten av for Dixie som tegner og forklarer.
|
|
|
#15 |
|
Nymotens gammeldags
Noen har nok en slik tankegang men jeg kjenner ingen som har det, det er nok sjelden. I sitt eget hus ja, men ikke hos andre. Jeg pleier å sjekke hva som serveres og tar feks med meg en kjøtterstatning som ligner på det de andre spiser, og spiser tilbehøret som serveres. I de fleste tilfeller ser det ut som jeg spiser akkurat det de andre spiser, og folk kan ikke se at jeg spiser vegansk. Litt kult, slipper å skille meg ut hele tiden.
Har skrevet om det på bloggen.
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jeg ser hva du mener Trulte. Og tenker vel mest på at gode venner respekterer hverandre, stoler på hverandre og passer på at man har det bra sammen.
|
|
|
#17 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Er dette folk du må være sammen med? Jeg vet sannelig ikke om jeg hadde gidda dersom noen av mine venner var så lite respektfull. Jeg skjønner virkelig ikke hva problemet er når du faktisk er villig til å ta arbeidet selv. Hadde du krevd at andre skulle fikset alt, så hadde jeg skjønt at de hadde protestert, men selv om jeg ikke skjønner dette med veganere og vegetarianere så har jeg likevel ikke noe problem med å respektere det. Det blir jo litt på samme måte som at muslimer ikke skal spise svinekjøtt, og helst ikke vil at svin og deres mat skal ha nærkontakt.
|
|
|
|
#18 |
|
Nymotens gammeldags
|
|
|
#19 |
|
Er frisk!
|
For meg er det samme saken - bare at det er veldig mange færre matvarer som inneholder svin enn animalske produkter og derfor mye lettere å legge til rette for.
|
|
|
|
#20 |
|
Nymotens gammeldags
Selvfølgelig (jeg snakker om dette noen nevnte med å måtte spise kjøtt hos andre siden andre ikke kunne spise kjøtt hos meg, og dette med å steke veggisburgere i kjøttsaft osv). Mine kjøttetende venner har forresten oppdaget hvor LITE vanskelig det er å legge tilrette for veganere på besøk. Men de har jo blitt vant til en annen tankegang, det er ikke like lett når man aldri har vært borti det før.
|
![]() |
|
|