Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å være vegetarianer er vanskelig …

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-15, 14:05   #501
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.257
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg er ikke det minste i tvil om at jeg hadde blitt god og mett hjemme hos mange av dere om jeg kom på middagsbesøk. Men etter å ha lest i denne tråden, må jeg innrømme at jeg ikke hadde følt meg så veldig velkommen.

Men hvorfor? Hvorfor ville du ikke følt deg velkommen? Jeg har ikke lagt merke til ett eneste innlegg hvor noen sier at de ikke vil tilrettelegge?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 14:07   #502
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.923
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Men hvorfor? Hvorfor ville du ikke følt deg velkommen? Jeg har ikke lagt merke til ett eneste innlegg hvor noen sier at de ikke vil tilrettelegge?

Jeg skjønner heller ikke dette.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 14:14   #503
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.647
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg er ikke det minste i tvil om at jeg hadde blitt god og mett hjemme hos mange av dere om jeg kom på middagsbesøk. Men etter å ha lest i denne tråden, må jeg innrømme at jeg ikke hadde følt meg så veldig velkommen.

Nå har jeg kanskje ikke lest de innleggene som omhandler middagsbesøk så grundig, men hovedinntrykket jeg sitter igjen med er:

1) Alle vil gjerne tilrettelegge for ulike mathensyn.
2) Alle vil gjerne vite om ulike mathensyn på forhånd.
3) Det anses som uhøflig å ta med egen mat til selskap uten å varsle om dette.
4) Endel sidestiller kresenhet, vegetarianisme og religiøse kosthensyn, men er likevel villig til å tilrettelegge innenfor rimelighetens grenser.
5) De samme betrakter allergier/helsehensyn i en annen kategori, og er villig til å strekke seg ekstra langt for å ivareta dette.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 14:15   #504
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.913
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Nå har jeg kanskje ikke lest de innleggene som omhandler middagsbesøk så grundig, men hovedinntrykket jeg sitter igjen med er:

1) Alle vil gjerne tilrettelegge for ulike mathensyn.
2) Alle vil gjerne vite om ulike mathensyn på forhånd.
3) Det anses som uhøflig å ta med egen mat til selskap uten å varsle om dette.
4) Endel sidestiller kresenhet, vegetarianisme og religiøse kosthensyn, men er likevel villig til å tilrettelegge innenfor rimelighetens grenser.
5) De samme betrakter allergier/helsehensyn i en annen kategori, og er villig til å strekke seg ekstra langt for å ivareta dette.

Godt oppsummert.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 14:20   #505
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Ok:
Nå skal Appelsin komme på besøk. Hun er akkurat like teit og kresen som fireåringen, som nekter å blande sausen med pastaskruene. Men, men, jeg er et anstendig menneske som likevel, på tross av dette, skal ta imot henne med mine beste kokkekunster, for ingen skal kunne si at jeg ikke er fleksibel og flink.

Flaks for dere at jeg allerede har følt det sånn i mange år, det har bare blitt satt ord på opp og ned i mente i løpet av denne tråden. Og hvis ingen ser det selv, så er det naturligvis fordi dere er fornuftige og lure, og jeg er den sære og atypiske.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 14:24   #506
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.158
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Jeg lurer på om jeg bør fortelle hva jeg skal servere når jeg ber folk til middag. Jeg fant ut at de jeg serverte bacalao til egentlig ikke likte det så godt, sånn generelt. Bruker dere å si på forhånd hva som blir servert? Jeg kommer til å gjøre det fra nå av. Men kommer folk til å tilstå at de ikke liker så godt det man lager?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 14:30   #507
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.257
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Nå skal Appelsin komme på besøk. Hun er akkurat like teit og kresen som fireåringen, som nekter å blande sausen med pastaskruene. Men, men, jeg er et anstendig menneske som likevel, på tross av dette, skal ta imot henne med mine beste kokkekunster, for ingen skal kunne si at jeg ikke er fleksibel og flink.

Jeg tilrettelegger i like stor grad for en fireåring som ikke vil blande mat, som for en veg(etari)aner. Jeg syns ingen av dem er teite, men jeg forbeholder meg retten til å mene at begge er sære.

Selv er jeg også sær i matveien. Hva så?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 14:31   #508
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Haha, nei, Tangerine. Jeg regner med at folk generelt sett ikke er like kresne som 4-åringer. Og jeg har god oversikt over folk med allergi i vennekretsen og også en som overhodet ikke rører sjømat. Ellers er min erfaring at folk spiser det de får servert.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 14:33   #509
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.158
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Haha, nei, Tangerine. Jeg regner med at folk generelt sett ikke er like kresne som 4-åringer. Og jeg har god oversikt over folk med allergi i vennekretsen og også en som overhodet ikke rører sjømat. Ellers er min erfaring at folk spiser det de får servert.

Ja, de (eller tror det bare var hun) spiste det. Men det hadde vært kjekkere om hun koste seg med det. Men, men. Luksusproblem.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 14:38   #510
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Jeg pleier som regel å informere om hva jeg serverer når jeg inviterer til middag. Nettopp for å unngå at noen sitter og spiser mat de egentlig ikke liker særlig godt.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 14:39   #511
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.213
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Jeg lurer på om jeg bør fortelle hva jeg skal servere når jeg ber folk til middag. Jeg fant ut at de jeg serverte bacalao til egentlig ikke likte det så godt, sånn generelt. Bruker dere å si på forhånd hva som blir servert? Jeg kommer til å gjøre det fra nå av. Men kommer folk til å tilstå at de ikke liker så godt det man lager?

Jeg pleier alltid å si på forhånd hva jeg planlegger å servere, både for evt. allergier/intoleranser (jeg tror enda ikke jeg har hatt vegetar/vegan på besøk hjemme) og slik at folk gjerne kan si fra hva de ikke er så stor fan av.
Det er ikke så lenge siden jeg inviterte familien på middag og skulle servere taco, og jeg fikk da til svar fra den eldre tanten at hun valgte å avstå siden hun ikke liker taco.
Jeg endret da menyen til noe jeg vet at hun liker.

For egen del syes jeg det er veldig greit å vite på forhånd, da kan jeg si fra om ting jeg ikke tåler (som ikke er å logiske å tenke seg til ut fra min allergi) og slipper at dette blir et samtaleemne eller fokus på under måltidet.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 14:40   #512
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.905
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Jeg er fortsatt mildt sjokkert over at folk sidestiller vegetarianisme med generell kresenhet, altså. For meg er det innlysende at det er forskjell på en som er vegetarianer av etiske grunner (som i "har problemer med å spise døde vesener") og på en som ikke liker rød mat; det er forskjell på en kylling og en paprika, liksom.

Jeg er hverken vegetarianer (eller spesielt forståelsesfull av meg normalt sett ), men dette var en merkelig diskusjon, synes jeg.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 14:41   #513
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Det er jo ingen som mener det er det samme som kresenhet?

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 14:43   #514
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg håper virkelig ikke du tror veganere er veganere pga. kresenhet, Esme. Og om alle hadde spist mer plantebasert, hadde vi hatt mer mat til å mette verdens befolkning også, jeg er faktisk ikke veganer bare pga. dyr. Jeg er ikke engang voldsomt "glad i" dyr. Liker dyr, men er ikke utpreget dyreelsker. Og MER fisk? Når vi er i ferd med å tømme havene? Joda.

Det har du rett i, men det som også stemmer er at hvis vi hadde sluttet å kaste så mye mat som vi gjør i den vestlige verden hadde vi hatt mer enn nok mat til å fø verdens befolkning allerede. Også basert på at mange spiser kjøtt. I norske husholdninger kastes 1/3 av all mat vi kjøper. Det vil si at kjøper du tre brød i uken så kaster du faktisk ett av dem. Jeg respekterer veganere, men jeg synes ikke noe om måten du argumenterer på. Veganisme er ikke den eneste veien til bærekraftig forbruksmønster av mat.

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Synes det er interessant å se så mange som er storforbrukere av kjøtt, snakke om "spis mer bærekraftig" og "velg etisk". Hvordan bidrar dere til å få slutt på dyrelidelser? Er det ikke bedre å se på eget kjøtt- og fiskeforbruk enn å skulle "ta" veganere på at de IKKE bidrar til det? Hjelper fint lite å snakke, man må handle.

Jeg tar ikke veganere. Flott at veganere gjør sitt. Men mitt brennende ønske er at vi legger tilrette for at det er enkelt å gjøre de rette valgene. Jeg synes det er veldig viktig å redusere import av soya fra Brasil, men i min verden handler det om å legge tilrette for bruk av kortreiste råvarer i stedet. Jeg er heller ikke av den oppfattelse at alt dyrehold er lidelse.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 14:46   #515
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.158
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Jeg pleier som regel å informere om hva jeg serverer når jeg inviterer til middag. Nettopp for å unngå at noen sitter og spiser mat de egentlig ikke liker særlig godt.

Ja. Og da får man håpe at gjestene tør å si at de ikke liker det som er planlagt servert.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 14:48   #516
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.954
Blogginnlegg: 838
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Ja. Og da får man håpe at gjestene tør å si at de ikke liker det som er planlagt servert.

Næsj. Men de kan fylle magen med noe de liker før de drar hjemmefra og ikke gjøre noe nummer av det.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 14:49   #517
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Ja, det satser jeg på. Som regel spør jeg "har du lyst til å komme på komle på søndag"? Da er det en helt ærlig ting å si at nei jeg er egentlig ikke så glad i komle jeg. Eller så spør jeg om de vil komme på middag den og den dagen, med følgespørsmål "hva vil vi spise da?"

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 14:50   #518
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.905
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Det er jo ingen som mener det er det samme som kresenhet?

Det er da opptil flere som har sagt at det ikke er noe mer "høyverdig" enn å velge bort andre ting enn kjøtt og fisk, og også mange som ikke ser problemet med å f.eks. få kjøttsaft på vegetarmaten ved bruk av felles redskaper.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 14:51   #519
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg pleier alltid å si på forhånd hva jeg planlegger å servere, både for evt. allergier/intoleranser (jeg tror enda ikke jeg har hatt vegetar/vegan på besøk hjemme) og slik at folk gjerne kan si fra hva de ikke er så stor fan av.
Det er ikke så lenge siden jeg inviterte familien på middag og skulle servere taco, og jeg fikk da til svar fra den eldre tanten at hun valgte å avstå siden hun ikke liker taco.
Jeg endret da menyen til noe jeg vet at hun liker.

For egen del syes jeg det er veldig greit å vite på forhånd, da kan jeg si fra om ting jeg ikke tåler (som ikke er å logiske å tenke seg til ut fra min allergi) og slipper at dette blir et samtaleemne eller fokus på under måltidet.

Jeg syns det er veldig sært å takke nei til en middagsinvitasjon hvis det er noe man "ikke liker". Hvis det er en tante på 95 så kunne jeg kanskje forstått det, ellers tenker jeg at man takker ja uansett. Jeg er f.eks. ikke glad i lutefisk, men om jeg blir invitert på lutefiskmiddag i jula så takker jeg ja og spiser en bitteliten bit + mye tilbehør. Hvis noen hadde invitert meg på en spesiell middagsrett, så hadde det aldri falt meg inn å si "nei takk, det er jeg ikke så glad i".

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 14:53   #520
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.213
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg syns det er veldig sært å takke nei til en middagsinvitasjon hvis det er noe man "ikke liker". Hvis det er en tante på 95 så kunne jeg kanskje forstått det, ellers tenker jeg at man takker ja uansett. Jeg er f.eks. ikke glad i lutefisk, men om jeg blir invitert på lutefiskmiddag i jula så takker jeg ja og spiser en bitteliten bit + mye tilbehør.

Hun er 80.

Som tidligere sagt i denne diskusjonen legger jeg meg ikke opp i hvordan andre forholder seg til eget kosthold, og vil de takke nei pga. ikke liker så er det helt greit for meg (selv om jeg da heller justerer menyen for å passe alle).

Jeg er en forkjemper for at folk skal få spise de de kan eller vil uten at andre skal synes så mye om det.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no