Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

FPs norske litterære kanon – dine yndlingsromaner?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-07, 22:08   #1
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: FPs norske litterære kanon – dine yndlingsromaner?

Jeg gir en stemme til Beatles! De andre har jeg ikke så mange følelser for.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 22:11   #2
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Jeg gir en stemme til Beatles! De andre har jeg ikke så mange følelser for.

Har du ingen følelser for noen andre norske romaner? (Nekter å motta slike stemmer. )

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 22:14   #3
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen min påberoper seg assosiert FP-medlemsskap, og sier som følger:

Agnar Mykle: Lasso og Sangen
Knut Hamsun: Pan og Mysterier
Erik Fosnes Hansen: Salme ved reisens slutt

Han blir ikke dypt fortvilet om stemmen hans annuleres.

Gammel 03-06-07, 22:25   #4
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Min mann ble også litt engasjert her og ville hatt med (i tillegg til mine Roy Jacobsen: Seierherrene og Ingvar Ambjørnsen: Elling-bøkene):

Johan Falkberget: Nattens Brød
Alfred Hauge: trilogien Året har ingen vår, Bålet og fossen og Ingen kjenner dagen
Knut Hamsun: Mysterier

Gammel 03-06-07, 22:49   #5
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg greide å komme på 5 norske bøker jeg har lest:

Alexander Kielland: Garman og Worse (Fordi den er morsom).
Kunt Hamsun: Sult (Jeg liker kanskje August-trilogien minst like bra, men Sult er så fin og kort og konsis).
Jan Erik Vold: Mor Godhjertas glade versjon. Ja. (OK. Den er ikke en roman, men jeg liker diktet om den blå dynen).
Thorbjørn Egner: Folk og røvere i Kardemomme by (Fordi den nesten sprekker av undertrykt seksualitet).
Tor Åge Bringsværd: Ruffen på nye eventyr (Fordi den har holdt seg. Den får representere alle de anarkistiske bøkene til Bjørneboe og Bringsværd (og sikkert andre som er glemt) som virket mye mer imponerende enn de egentlig er da jeg leste dem for lenge siden).

Ben "Det meste kom med" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 22:17   #6
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart nolo-mannen får være med!

Gammel 03-06-07, 22:19   #7
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Klart nolo-mannen får være med!

Du er så raus.

Gammel 03-06-07, 22:22   #8
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Raus, men streng.

Gammel 03-06-07, 22:28   #9
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Hmmmmm. Vanskelig. Må vel bli sånn ca:

- L. S. Christensen: Beatles
- Bergljot Hobæk Haff: Skammen
- Knut Hamsun: Markens grøde
- Agnar Mykle: Lasso..., Sangen...
- Roy Jacobsen: Seierherrene

Tilfeldig rekkefølge.

Gammel 03-06-07, 22:30   #10
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Regner du ikke Lasso rundt fru Luna og Sangen om den røde rubin som en romansyklus?

Gammel 03-06-07, 22:22   #11
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dinas bok, HW.
Beatles, LSC.
Victoria, K.Hamsun
Eremitt og Berliner, Anne B. Ragde
Bergenkrim-triologien til Staalesen

Gammel 03-06-07, 22:34   #12
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det må bli disse som har gjort mest inntrykk, på en liste i tilfeldig rekkefølge.

Gerd Brantenberg: Sangen om St. Croix etc.
Agnar Mykle: Lasso rundt fru Luna
Knut Hamsun: Markens grøde
Torborg Nedreaas: Av måneskinn gror det ingenting
Sigrid Undset: Kristin Lavransdatter
Ingvar Ambjørnsen: Elling-bøkene

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 23:32   #13
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

LSC: Beatles
LSC: Halvbroren
Frank A. Jensen: Lengelsens år
Roy Jacobsen: Seierherrene

I morgen kommer jeg sikkert på noen andre som skulle vært med. (Alle bøkene mine er for øyeblikket pakket bort.)
For øvrig er dagens absolutte anbefaling: Les Lengelsens år. Ei fantastisk bok som har fått altfor lite oppmerksomhet.

Gammel 03-06-07, 23:57   #14
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Oi, dette var vanskelig... Jeg har lest mange av klassikerne, men klarer ikke trekke frem noen spesielle, så med unntak av Kristin Lavransdatter tror jeg det blir mest nyere bøker blant mine favoritter:

Sigrid Undset - Kristin Lavransdatter
LSC: Beatles
Ingvar Ambjørnsen: bøkene om Elling
Anne B. Ragde: Berlinerpopplene/Eremittkrepsene
Vera Henriksen: bøkene om Bent Jonsson (Trollsteinen, Pilgrimsferd, Blåbreen, Staupet og Skjærsild)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 00:31   #15
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Johan Falkberget: Nattens Brød
Jens Bjørneboe: Haiene (ja, jeg liker den bedre enn Jonas og er lei av å forklare hvorfor)
Henrik Ibsen: Peer Gynt
Lars Saabye Christensen: Beatles

Jeg har sikkert flere favoritter om jeg får tenkt meg om ...

Gammel 04-06-07, 08:59   #16
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Nå har jeg oppdatert. Jeg har ikke tatt med skuespill og diktsamlinger. :streng:

Gammel 04-06-07, 12:13   #17
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Nå har jeg oppdatert. Jeg har ikke tatt med skuespill og diktsamlinger. :streng:

Får ikke Folk og røvere i Kardemomme by være med heller? Jeg tenkte altså på romanen fra 1955, og ikke på skuespillet fra 1956.

Men nå ser jeg forresten at Språkrådet omtaler verket som et skuespill. Er de like på viddene som de pleier, eller er det jeg som har misforstått?

Ben " og grei" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 12:55   #18
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Får ikke Folk og røvere i Kardemomme by være med heller? Jeg tenkte altså på romanen fra 1955, og ikke på skuespillet fra 1956.

Nei, det var menneskelig svikt.

Tine "Nazi, men ikke nazi" Toff

Gammel 04-06-07, 09:21   #19
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke jeg har lest en norskskrevet bok etter ungdomsdagene.

Gammel 04-06-07, 09:43   #20
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jan Wiese: Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede
André Bjerke: De dødes tjern
Bjørg Vik: Poplene på St. Hanshaugen
Ingvar Ambjørnsen: Hvite niggere
Anne B. Ragde: Eremittkrepsen/Berlinerpoplene

Det var jaggu vanskelig! Og det kommer sikkert til mange nå straks som burde ha vært med.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:06.