|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sliter dere med å finne mat alle liker?Ja, det er åpent for innspill til mat fredag og lørdag kveld hos oss også. De kommer med forslag, jeg bestemmer hva jeg gidder å lage. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Sliter dere med å finne mat alle liker?Mine er ganske små, men det hender at eldste (4) får velge, og da er det utelukkende pasta eller pannekaker som står på ønskelisten. Det har vi selvsagt ikke hver dag, men det funker fint for oss med en middag som har pasta som tilbehør, så spiser vi andre hele middagen og hun spiser pasta. Det dør hun ikke av. Ellers bestemmer Adam annenhver uke, og da er det ikke andre middager som lages, men vi har hatt såpass mye utfordringer med maten at vi tilbyr brødskive som alternativ heller enn å ha hyling og skriking og unger som ikke vokser som de skal (som er en reell problemstilling). Vi prøver, og har etterhvert lykkes, i å finne en balanse sånn at vi får variasjon, sunn mat og noe alle liker i løpet av uken. Og så sparer vi ofte pannekakemiddager til dager der en av oss er aleine med dem og trenger litt ekstra goodwill.
|
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: Sliter dere med å finne mat alle liker?Jeg serverer også brødskiver til de som ikke liker middagen. Mest fordi middag er dagens siste måltid hos oss, men også fordi aldri i verden ville tvunget meg selv til å gå sulten i flere timer om jeg ikke likte maten, så da er det utenkelig å gjøre det med ungene.
|
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
Sv: Sliter dere med å finne mat alle liker?
Ungene her ønsker heller ikke gå sultne i flere timer, og derfor ender de vanligvis opp med å spise middagsmaten fremfor å gjøre akkurat det. Og veldig ofte viser det seg jo at den ikke smaker så aller verst likevel. Hadde de visst at de hadde hatt et alternativ i brødskiver, hadde de aldri i verden satt til livs risotto til middag (som de begge insisterer på at de ikke liker, men alltid ender opp med å spise godt av likevel). |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Sliter dere med å finne mat alle liker?Jeg sliter også med en type mat; konsistensen på røkelaks. Får det bare ikke ned, det vokser i munnen min. Sikkert derfor jeg holder meg unna sushi også. Frister ikke.
|
|
|
|
#6 |
|
kamerat
|
Mens mine har en bemerkelsesverdig utholdenhet når det gjelder å nekte å innta angivelig uakseptabel mat, og blir så atale med lavt blodsukker at brødskiver er det klart beste alternativet. De utvider likevel repertoaret sitt litt etter litt. Tolvåringen forlangte endog blåskjellpasta på bursdagen sin.
|
|
|
#7 |
|
Bedreviter
|
Ja, jeg vet at det ikke er en universalløsning. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
kamerat
|
Just precis.
|
|
|
#9 |
|
can-jur
|
Sv: Sliter dere med å finne mat alle liker?Jeg lager det jeg har lyst til. Så får de av og til komme med innspill.
|
|
|
|
#10 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
|
|
|
#11 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Det var ikke dumt, å kjøre samme middagen til de trygler om noe annet!
|
|
|
#12 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Sliter dere med å finne mat alle liker?Jeg lager forskjellig. Siden jeg er kokk er det ofte min gane som har mest å si. Mannen spiser alt, men det er mye han ikke liker. Gutta må smake på - og ellers vente til kveldsmat.
|
|
|
#13 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Sliter dere med å finne mat alle liker?Vi lager det vi lager. Eneste som har litt særegenheter i matveien, er guttungen, som ikke spiser løk, varmebehandlet mais og noen få andre ting. Det hender jeg må ta av kjøtt til ham feks, og vi må kanskje lage en halv pizza uten løk, men det kan jeg leve med. Han er også flink til å finne annet tilbehør, koke ett par brokkoli eller raspe en gullerot.
|
|
|
#14 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sliter dere med å finne mat alle liker?Mannen min liker steinbit, fiskekaker (steinbitkaker), innbakt fisk og fiskeboller. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Sliter dere med å finne mat alle liker?Jeg har ingen ambisjoner om å lage mat alle liker til enhver tid. Ingen dør av å spise mat de ikke liker så godt, så det er helt greit om ikke alt faller i smak hos den ene eller andre. Ingen lider noen nød om de spiser litt mindre til middag noen ganger i uken.
|
|
|
|
#16 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Enig!
|
|
|
#17 |
|
etterpåklokest
|
Dette. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Takk! |
|
|
|
|
|
#19 |
|
I mål
|
Men mener han virkelig at dere ikke skal ha fisk til middag noen gang? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Sviiisj!!
|
Mannen min har fiskeaversjon. Det har blitt mye bedre med årene, men før kastet han opp bare av lukta. Vi gar fiskemiddager, og da spiser han enten fiskepinner eller noe på vei hjem fra jobb. Nå har jeg ett barn som bare liker rå laks og ett som bare liker torsk, men jeg er så lykkelig over at de spiser fisk i det hele tatt, så vpre fiskemiddager blir med tre forskjellige retter.
|
![]() |
|
|