|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
21-06-15, 22:57 | #61 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
|
Sv: Sliter dere med å finne mat alle liker?
Har du forsøkt? Jeg har to barn som ikke har spist fisk annet enn den de fikk servert i barnehagen (de fikk skikkelig middag hver dag fra Statoil sitt storkjøkken, nydelig mat). Vel, nå er de ikke barnehagebarn lenger, så det er en god stund siden de har spist den fisken. Men, begge to spiser nå salmalaks som den største selvfølge og liker det godt. Så det nytter å forsøke og tilby.
21-06-15, 23:23 | #62 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
|
Hos oss er det meg som sliter med fisken, og ja, det er på brekningsstadiet med ganske mye av det. Egentlig det aller, aller meste, jeg klarer stekt torsk (og fiskepinner i ulike størrelser, det dvs frityrstekt torks de store)
21-06-15, 23:29 | #63 |
Medlem siden: Aug 2011
|
|
21-06-15, 23:31 | #64 |
|
|
21-06-15, 23:36 | #65 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
|
Sv: Sliter dere med å finne mat alle liker?Mannen min liker steinbit, fiskekaker (steinbitkaker), innbakt fisk og fiskeboller. |
21-06-15, 23:38 | #66 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
|
Som hos oss da. Ungene liker det langt bedre enn meg, eldste i større utvalg enn yngste, jeg misliker at jeg har denne begrensningen selv, men klarer det bare ikke. Og lar ikke ungene vite det av den grunn. Gjør minst mulig utav det, tar mye tilbehør tar et stykke til meg og deler av og gir til jentungen (det gjør jeg med mye mat uansett, det er praktisk lettere å dele opp på mitt fat, jeg bare forsyner meg gjerne flere ganger da siden jeg gir bort deler av min)
21-06-15, 23:43 | #67 |
Personlig pessimist
|
Sv: Sliter dere med å finne mat alle liker?Jeg har ingen ambisjoner om å lage mat alle liker til enhver tid. Ingen dør av å spise mat de ikke liker så godt, så det er helt greit om ikke alt faller i smak hos den ene eller andre. Ingen lider noen nød om de spiser litt mindre til middag noen ganger i uken.
21-06-15, 23:44 | #68 |
I mål
|
Du skisserer jo i HI at dere ikke blir enige om middag? Da trodde jeg det foregikk en diskusjon i familien. Men når han ikke gjør det foran barna er det jo greit, du og mannen din blir enige om menyen og mannen din må ta stilling til om hvordan han skal løse fiskeproblematikken. Han skjønner vel at dere må ha fisk?
22-06-15, 00:00 | #69 |
Medlem siden: Mar 2008
|
Jeg skrev ingenting om å tvinge, men å tilby og håpe det løsner etterhvert. Forsøk mild fisk uten mye smak, uten ben. Det er derfor mine to spiser salmalaks fremfor vanlig (foreløpig). Jeg betaler gjerne litt ekstra for salma så lenge de spiser fisk.
22-06-15, 00:09 | #70 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
|
Enig!
22-06-15, 00:14 | #71 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
|
Sv: Sliter dere med å finne mat alle liker?Det serveres det som serveres ferdig med det. Eneste vi gjør er at alt serveres hver for seg, da er det alltids noe en kan spise, og alt bør smakes på i alle fall. Minstemann må til og med ha en egen tallerken til hver ting han spiser, men det blåser jeg i så lenge han spiser det som serveres. Enkelte ganger er det en ting en av ungene (eller kresen mann) ikke spiser, men da er det nok av annet på bordet de kan spise. Mannen blir kjempeglad hver gang jeg serverer fiskeboller (som ikke er så ofte). Da spiser han masse poteter, saus og grønnsaker og nødig nok en liten fiskebolle. Ungene elsker det da. Enten får de spise det som serveres, hvis ikke får de lage maten selv. Greit nok at de kan få bestemme av og til hva vi skal ha, men skal jeg lage mat så lager jeg det jeg gidder og som passer å få til den dagen. Men alt serveres i hver sin kjele eller skål. Kun kyllingfrikase lages i en gryte og serveres ris ved siden av. Der spiser alle alt selv om det er blandet av en eller annen merkelig grunn. |
22-06-15, 00:36 | #72 |
etterpåklokest
|
Dette. |
22-06-15, 01:40 | #73 |
awesom
|
Sv: Sliter dere med å finne mat alle liker?Vi bestemmer oss sammen om mat. Barna får bestemme noe, vi bestemmer noe. Det er ikke alt alle er like glade i, men vi lager ikke middag til alle sammen som vi vet at noen av oss absolutt ikke liker. Eventuelt lager vi flere alternatiiver en sjelden gang.
22-06-15, 01:50 | #74 |
Ad astra
|
Enig. Min innlandsmann fikk beskjed om allerede da vi flyttet sammen at fisk fikk han bare like, ferdig med det. Det siste jeg vil ha er en voksen ved bordet som legitimerer ungenes "liiiker ikkeee".
22-06-15, 08:08 | #75 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2008
|
Sv: Sliter dere med å finne mat alle liker?Vi bestemmer stortsett menyen for uken ved ukeshandling, men flytter endel rundt på måltidene etter hvem som er hjemme. Meg og jentungen spiser gjerne et ekstra fiskemåltid eller tomatsuppe når mannen ikke kommer hjem til middag - to ting han ikke har som favoritt. Alle spiser det som blir servert når kokken serverer det, vi har heldigvis et barn som spiser det aller meste og elsker grønnsaker. Mannen pleier ikke å lage fiskemåltider, men spiser det. Vi spiser alle såpass mye fisk som pålegg at vi ikke trenger å ha fisk til middag. |
22-06-15, 08:42 | #76 |
Prettiest mess ever seen
|
Neida, du har en helt normal 4-åring. Mine spiste alt mulig da de var 4. Oliven, soya, sushi, aioli, alt av grønnsaker.
22-06-15, 08:53 | #77 |
|
Mener du at det å ikke like noe legitimerer at andre ikke liker? |
22-06-15, 09:00 | #78 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
|
Sv: Sliter dere med å finne mat alle liker?Mannen het tåler dårlig fet fisk. Og på grunn av at det å kaste opp fisken ikke var god nok grunn til å ikke spise når han var barn så får han nå brekninger av nesten all ren fisk. Men han er flink til å ikke vise det for mye til ungene. |
22-06-15, 09:13 | #79 |
|
Takk! Jeg blir altså så sliten av at folk benytter enhver anledning til å starte en diskusjon.... som om jeg skriver her for å få masse mas om at jeg ikke har gjort nok for å ovetale mannen min om å spise fisk.... |
22-06-15, 09:14 | #80 |
I mål
|
Sv: Sliter dere med å finne mat alle liker?Jeg forstår selvsagt at man ikke liker all slags fisk, og også at man kan slite med det og gjøre så godt man kan. Men at en voksen mann ikke liker fisk skal være et premiss i middagsdiskusjonen, hadde jeg ikke godtatt. Problemet HI skisserer høres jo ut som en familieutfordring som mannen har like stort ansvar som henne for å løse, istedenfor å gjøre det vanskeligere.