Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Kan noen fortelle meg hvorfor FB-profilbilder er regnbuefarget?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-06-15, 09:57   #1
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan noen fortelle meg hvorfor FB-profilbilder er regnbuefarget?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Ditto Pelle, jeg tror dette er første gang i min FB karriere at jeg endrer profilbilde for å vise at jeg støtter en sak. Nettopp for å vise mine US- og homofile venner mine holdninger. Jeg diskuterer heller aldri dette temaet med andre, for det er virkelig ikke noe å diskutere - det er en menneskerett å elske, få og motta kjærlighet.

Dette var en viktig faktor for meg også. Jeg har flere FB-venner I USA etter et skoleår i bibelbeltet, og dette var en effektiv måte å formidle hva jeg står for - både til de mange dypt religiøse baptistene og pinsevennene og til han som er drag queen i LA.

Gammel 30-06-15, 10:50   #2
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Kjønn er vel ganske vesentlig for identifikasjon? Sånn på det helt basale nivået? Hvis man kan skifte kjønn frem og tilbake som det passer dagsformen, så blir det vel vanskelig å identifisere personer skikkelig? Eller tenker jeg feil nå?

Gammel 30-06-15, 15:26   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Kjønn er vel ganske vesentlig for identifikasjon? Sånn på det helt basale nivået? Hvis man kan skifte kjønn frem og tilbake som det passer dagsformen, så blir det vel vanskelig å identifisere personer skikkelig? Eller tenker jeg feil nå?

Du tenker nok veldig vanlig, så jeg synes ikke "feil" blir riktig(!) ord her. Men jeg synes det er verdt å utfordre seg selv på hvorfor man synes det er viktig å vite hva slags kjønn andre mennesker har.

Vi har jo i stor grad gått bort fra kjønnsbestemte yrkestitler, og de fleste vil (forhåpentligvis) være enige i at det ikke er noe poeng å vite om f.eks. en fagperson er mann eller kvinne for å forholde oss til uttalelsene deres, det holder å vite at vedkommende er lege eller jurist eller sosiolog eller noe annet. Tidligere var det helt vanlig å si at en person var "lærer" eller "lærerinne", og man ville synes det var rimelig å bruke kjønn som en del av identifikatorordet, men nå synes antagelig de fleste det holder å si at det er en lærer.

Trenger du å vite hvilket kjønn bussjåføren din har? Naboen din? Kunden din? Læreren til barnet ditt? Er det viktig for deg hvilket kjønn kollegaen din identifiserer seg som? Og i så fall: Er det viktig hvilket kjønn vedkommende har i offentlige papirer, eller er det viktig hvordan kjønnsorganene til vedkommende ser ut? (Generelle spørsmål, altså, ikke spesielt rettet til deg. ) Og hvis svaret er "ja" på noen av spørsmålene: Hvorfor er det viktig for deg?

Gammel 30-06-15, 15:30   #4
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Du tenker nok veldig vanlig, så jeg synes ikke "feil" blir riktig(!) ord her. Men jeg synes det er verdt å utfordre seg selv på hvorfor man synes det er viktig å vite hva slags kjønn andre mennesker har.

Vi har jo i stor grad gått bort fra kjønnsbestemte yrkestitler, og de fleste vil (forhåpentligvis) være enige i at det ikke er noe poeng å vite om f.eks. en fagperson er mann eller kvinne for å forholde oss til uttalelsene deres, det holder å vite at vedkommende er lege eller jurist eller sosiolog eller noe annet. Tidligere var det helt vanlig å si at en person var "lærer" eller "lærerinne", og man ville synes det var rimelig å bruke kjønn som en del av identifikatorordet, men nå synes antagelig de fleste det holder å si at det er en lærer.

Trenger du å vite hvilket kjønn bussjåføren din har? Naboen din? Kunden din? Læreren til barnet ditt? Er det viktig for deg hvilket kjønn kollegaen din identifiserer seg som? Og i så fall: Er det viktig hvilket kjønn vedkommende har i offentlige papirer, eller er det viktig hvordan kjønnsorganene til vedkommende ser ut? (Generelle spørsmål, altså, ikke spesielt rettet til deg. ) Og hvis svaret er "ja" på noen av spørsmålene: Hvorfor er det viktig for deg?

Det var ikke sånn type identifikasjon jeg mente. Jeg mente når det er et reelt behov for identifikasjon - og som faktisk er en av hovedgrunnene til mange av reglene vi alt har i samfunnet i dag. Når en person er drept - er den drepte man finner mann/kvinne? Når en person er blitt borte, er denne en mann/kvinne? Når en person krysser en grense og viser frem pass - er det en mann eller kvinne?

I slike tilfeller oppgir man tannstatus, tatoveringer osv. Selvsagt er da kjønn også av interesse, all den tid man skal ha flere tegn for å foreta en sikker identifikasjon.

Gammel 30-06-15, 15:52   #5
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var ikke sånn type identifikasjon jeg mente. Jeg mente når det er et reelt behov for identifikasjon - og som faktisk er en av hovedgrunnene til mange av reglene vi alt har i samfunnet i dag. Når en person er drept - er den drepte man finner mann/kvinne? Når en person er blitt borte, er denne en mann/kvinne? Når en person krysser en grense og viser frem pass - er det en mann eller kvinne?

I slike tilfeller oppgir man tannstatus, tatoveringer osv. Selvsagt er da kjønn også av interesse, all den tid man skal ha flere tegn for å foreta en sikker identifikasjon.

Jo men man kan da godt si at mistenkte ser ut som en mann feks. Det har jo ikke noe med hva som er kromosomstatusen.

Gammel 30-06-15, 18:20   #6
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jo men man kan da godt si at mistenkte ser ut som en mann feks. Det har jo ikke noe med hva som er kromosomstatusen.

Etter tsunamien nedla Norge mye penger for å identifisere folk. "ser ut som en mann" er ikke særlig objektivt da, vil jeg påstå. Og kanskje heller ikke toppen å ha i passet sitt hvis man er en kvinne, eller omvendt. Det blir synsing på lavt nivå.

Gammel 30-06-15, 17:59   #7
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo de som lever med en fot i begge verdener (feks Esben Esther Pirelli Benestad), og jeg tenker at det må være lov, og at det neppe blir noe stor problemstilling i forhold til de scenarioene du skisserer her, ettersom det er svært få som lever på denne måten. Å påstå at det blir upraktisk for samfunnet mener jeg er å krisemaksimere. Man kan uansett skrive at vedkomne har feks brunt hår, og har en feminin eller maskulin skikkelse, fremfor å si kvinne eller mann. Feks.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-15, 15:50   #8
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet er vel heller at man har et menneske som identifiserer seg som mann feks men som juridisk har kvinne som kjønn.
Vi vurderer jo mennesker til en eller annen kjønnskategori uansett, så hva som står i det offentlige registeret er jo helt uvesentlig sånn egentlig for vanlige interaksjoner.

Dersom man hadde kuttet offentlig kjønn så måtte for eksempel idretten måtte satt kriterier selv i hvilke kategorier man skal konkurrere i.

Jeg synes det er interessant å tenke etter i hvertfall, om kjønn må være offentlig, eller om det egentlig hadde vært bedre at det var en privatsak.

Gammel 30-06-15, 18:15   #9
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Altså, "ser ut som" holder ikke rettslig sett. Dere kan mene det er krisemaksimering, men det er likevel utrolig essensielt for slike viktige spørsmål?! Der man nettopp trenger dna for å i det hele tatt starte å identifisere en halvråtten bylt i fjæra.

Her har det jo vært nevnt at man feks kunne velge selv. Tenker man da så ofte man vil? Hvert år? Hvert femte eller tiende år? Tilsvarende er det så vidt jeg vet restriksjoner på hvor ofte man får bytte navn.

Samfunn er avhengig av ryddighet mht identifikasjonsmuligheter. Slike spørsmål er viktige for de som har ansvaret for regelverk på området.

Men merk at jeg ikke sier at man ikke skal kunne få bytte kjønn. Selvsagt er det lov å leve som Esben Esther, jeg har ikke påstått annet.

Gammel 30-06-15, 21:54   #10
Joika
Pauset

Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, "ser ut som" holder ikke rettslig sett. Dere kan mene det er krisemaksimering, men det er likevel utrolig essensielt for slike viktige spørsmål?! Der man nettopp trenger dna for å i det hele tatt starte å identifisere en halvråtten bylt i fjæra.

Men dette gjelder så utrolig få mennesker! Jeg syntes det er å være litt problemorientert å syntes at det du skisserer er en problemstilling som transen/hen/han/hun i gata må forholde seg til liksom.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-15, 22:36   #11
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Men dette gjelder så utrolig få mennesker! Jeg syntes det er å være litt problemorientert å syntes at det du skisserer er en problemstilling som transen/hen/han/hun i gata må forholde seg til liksom.

Om det gjelder få mennesker kommer jo ann på innlegget mitt over her. Bør staten tillate dårligere identifikasjon for enkelte personer? Damer i burka er også få i Norge, men får ikke ta passbilde med burka likevel.

Gammel 30-06-15, 18:27   #12
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Eller har jeg kanskje misforstått. Mener dere at vi skal ha kjønn, men at de som vil kan være kjønn ukjent? Det henger ikke helt sammen med at man kan velge selv, isåfall. Jeg har diskutert ut fra en samfunnsstruktur der all info om kjønn er fjernet på oss alle.

Gammel 30-06-15, 18:36   #13
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pelle: Mener at Norge skal få ny identifikasjon I 2016, mener det har vært en diskusjon om fingeravtrykk skal være en del av den identifikasjon. Er ellers enig med deg i at det ikke er praktisk mulig å fjerne kjønn som identifikasonsmerke feks I folkeregisteret. Mange plasser man trenger kjønn, feks har min jobb kjønn i lønnssystemet, noe som er helt nødvendig for fagforeningene.

Gammel 30-06-15, 19:19   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes jo 45x kvinner, 46xy kvinner, 46xx kvinner og 47xxy menn også, så det er flere kromosomvarianter. Jeg ser absolutt et poeng med å markere biologisk kjønn på en eller annen måte, spesielt til bruk i helsevesenet. Som ideintifikasjon er det også greit å ha, selv om man kan gå veien om "ser ut som en....". Og idretten får selvfølgelig en utfordring.

Dette med valgfritt kjønn er en litt snodig greie for meg, kan man ikke da like godt fjerne kjønnsbenenevnelsene helt? Jeg ser liksom ikke at de har så veldig mange flere funksjoner enn det rent biologiske, slik at hvis det blir fullstendig åpent om biologisk og sosialt kjønn skal stemme eller ikke tenker jeg at hele kjønnsbegrepet står for fall. I hvilke situasjoner det er naturlig å forholde seg til kjønn er imidlertid en interessant diskusjon synes jeg.

Gammel 30-06-15, 19:25   #15
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror kjønn er en så grunnleggende del av identiteten vår, at det vil være minst like respektløst overfor de som ønsker å korrigere kjønn å påstå at kjønn ikke har betydning for noe som helst og noe man skal ta lett på, som det å legge altfor strenge restriksjoner er det. Å korrigere kjønn handler jo nettopp om å lande i en identitet. Det er noe helt annet enn å bytte navn, f.eks. Kanskje hvis kjønn i utgangspunktet var en irrelvant egenskap ville det ikke vært så viktig å gjennomgå kjønnskorrigering (juridisk eller medisinsk), og grunnene til at kjønn er så viktig del av identiteten vår er jo et forskningsfelt i seg selv, men slik er verden, og jeg tror ikke det er noe å prøve å endre. Noe helt annet er jo hva kjønnsroller legger av føringer og valgmuligheter. Men jeg mener at man fint kan ha kjønnsidentitet og full likestilling, sånn ideelt sett.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-15, 19:28   #16
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanina: Tror nok kjønn betyr mindre og midre som markør for identiteten, selv om samfunnet nok ikke er helt der at det er uviktig. Enda. Samme tror jeg også gjelder for seksuell legning som identitet, det blir mindre og mindre viktig. (NB! Jeg tror det er viktig nå, for all del! Bare en kommentar på samfunnstrenden)

Gammel 30-06-15, 19:33   #17
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Kanina: Tror nok kjønn betyr mindre og midre som markør for identiteten, selv om samfunnet nok ikke er helt der at det er uviktig. Enda. Samme tror jeg også gjelder for seksuell legning som identitet, det blir mindre og mindre viktig. (NB! Jeg tror det er viktig nå, for all del! Bare en kommentar på samfunnstrenden)

Ja, men viktig nok til at det er en virkelig stor identitetsmarkør for enkeltmennesket! Jeg ville for eksempel ikke funnet meg i å plutselig bli omhandlet som mann, tiltalt som mann, henvist til herregarderoben. Eller viktigst av alt: å ikke bli anerkjent for at jeg er kvinne. Noen få transpersoner lever fint med en begge kjønn/ingen kjønn-identitet, men de som søker om kjønnskorrigering er nok som meg, og ønsker å bli anerkjent av samfunnet for det kjønnet de er. (jeg har ikke gjennomgått kjønnskorrigering, men brukte meg som eksempel for å sette det i et normal-perspektiv).

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-15, 19:36   #18
him
Leser

him sin avatar

Standard

Ja, vi er enige i det Kanina.

Gammel 30-06-15, 21:51   #19
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gode poenger du har, Kanina, og jeg tror jeg er enig med deg. Det er faktisk en viktig identitetsmarkør. Men det er uansett interessant å diskutere dette, for da må man tenke over hvorfor man ser kjønn som såpass viktig fortsatt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:04.