|
|||||||
| Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan noen fortelle meg hvorfor FB-profilbilder er regnbuefarget?
Dette var en viktig faktor for meg også. Jeg har flere FB-venner I USA etter et skoleår i bibelbeltet, og dette var en effektiv måte å formidle hva jeg står for - både til de mange dypt religiøse baptistene og pinsevennene og til han som er drag queen i LA.
|
|
|
#2 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Kan noen fortelle meg hvorfor FB-profilbilder er regnbuefarget?Kjønn er vel ganske vesentlig for identifikasjon? Sånn på det helt basale nivået? Hvis man kan skifte kjønn frem og tilbake som det passer dagsformen, så blir det vel vanskelig å identifisere personer skikkelig? Eller tenker jeg feil nå?
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
Du tenker nok veldig vanlig, så jeg synes ikke "feil" blir riktig(!) ord her. Men jeg synes det er verdt å utfordre seg selv på hvorfor man synes det er viktig å vite hva slags kjønn andre mennesker har.
|
|
|
#4 |
|
Unik
|
|
|
#5 |
|
Mother of Dragons
|
Jo men man kan da godt si at mistenkte ser ut som en mann feks. Det har jo ikke noe med hva som er kromosomstatusen.
|
|
|
#6 |
|
Unik
Etter tsunamien nedla Norge mye penger for å identifisere folk. "ser ut som en mann" er ikke særlig objektivt da, vil jeg påstå. Og kanskje heller ikke toppen å ha i passet sitt hvis man er en kvinne, eller omvendt. Det blir synsing på lavt nivå.
|
|
|
#7 |
|
Pauset
|
Det er jo de som lever med en fot i begge verdener (feks Esben Esther Pirelli Benestad), og jeg tenker at det må være lov, og at det neppe blir noe stor problemstilling i forhold til de scenarioene du skisserer her, ettersom det er svært få som lever på denne måten. Å påstå at det blir upraktisk for samfunnet mener jeg er å krisemaksimere. Man kan uansett skrive at vedkomne har feks brunt hår, og har en feminin eller maskulin skikkelse, fremfor å si kvinne eller mann. Feks. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Mother of Dragons
|
Problemet er vel heller at man har et menneske som identifiserer seg som mann feks men som juridisk har kvinne som kjønn.
|
|
|
#9 |
|
Unik
Sv: Kan noen fortelle meg hvorfor FB-profilbilder er regnbuefarget?Altså, "ser ut som" holder ikke rettslig sett. Dere kan mene det er krisemaksimering, men det er likevel utrolig essensielt for slike viktige spørsmål?! Der man nettopp trenger dna for å i det hele tatt starte å identifisere en halvråtten bylt i fjæra.
|
|
|
#10 |
|
Pauset
|
Men dette gjelder så utrolig få mennesker! Jeg syntes det er å være litt problemorientert å syntes at det du skisserer er en problemstilling som transen/hen/han/hun i gata må forholde seg til liksom. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Unik
Om det gjelder få mennesker kommer jo ann på innlegget mitt over her. Bør staten tillate dårligere identifikasjon for enkelte personer? Damer i burka er også få i Norge, men får ikke ta passbilde med burka likevel.
|
|
|
#12 |
|
Unik
Sv: Kan noen fortelle meg hvorfor FB-profilbilder er regnbuefarget?Eller har jeg kanskje misforstått. Mener dere at vi skal ha kjønn, men at de som vil kan være kjønn ukjent? Det henger ikke helt sammen med at man kan velge selv, isåfall. Jeg har diskutert ut fra en samfunnsstruktur der all info om kjønn er fjernet på oss alle.
|
|
|
#13 |
|
Leser
|
Sv: Kan noen fortelle meg hvorfor FB-profilbilder er regnbuefarget?Pelle: Mener at Norge skal få ny identifikasjon I 2016, mener det har vært en diskusjon om fingeravtrykk skal være en del av den identifikasjon. Er ellers enig med deg i at det ikke er praktisk mulig å fjerne kjønn som identifikasonsmerke feks I folkeregisteret. Mange plasser man trenger kjønn, feks har min jobb kjønn i lønnssystemet, noe som er helt nødvendig for fagforeningene.
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Sv: Kan noen fortelle meg hvorfor FB-profilbilder er regnbuefarget?Det finnes jo 45x kvinner, 46xy kvinner, 46xx kvinner og 47xxy menn også, så det er flere kromosomvarianter. Jeg ser absolutt et poeng med å markere biologisk kjønn på en eller annen måte, spesielt til bruk i helsevesenet. Som ideintifikasjon er det også greit å ha, selv om man kan gå veien om "ser ut som en....". Og idretten får selvfølgelig en utfordring.
|
|
|
#15 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Kan noen fortelle meg hvorfor FB-profilbilder er regnbuefarget?Jeg tror kjønn er en så grunnleggende del av identiteten vår, at det vil være minst like respektløst overfor de som ønsker å korrigere kjønn å påstå at kjønn ikke har betydning for noe som helst og noe man skal ta lett på, som det å legge altfor strenge restriksjoner er det. Å korrigere kjønn handler jo nettopp om å lande i en identitet. Det er noe helt annet enn å bytte navn, f.eks. Kanskje hvis kjønn i utgangspunktet var en irrelvant egenskap ville det ikke vært så viktig å gjennomgå kjønnskorrigering (juridisk eller medisinsk), og grunnene til at kjønn er så viktig del av identiteten vår er jo et forskningsfelt i seg selv, men slik er verden, og jeg tror ikke det er noe å prøve å endre. Noe helt annet er jo hva kjønnsroller legger av føringer og valgmuligheter. Men jeg mener at man fint kan ha kjønnsidentitet og full likestilling, sånn ideelt sett.
|
|
|
#16 |
|
Leser
|
Sv: Kan noen fortelle meg hvorfor FB-profilbilder er regnbuefarget?Kanina: Tror nok kjønn betyr mindre og midre som markør for identiteten, selv om samfunnet nok ikke er helt der at det er uviktig. Enda. Samme tror jeg også gjelder for seksuell legning som identitet, det blir mindre og mindre viktig. (NB! Jeg tror det er viktig nå, for all del! Bare en kommentar på samfunnstrenden)
|
|
|
#17 |
|
Sviiisj!!
|
Ja, men viktig nok til at det er en virkelig stor identitetsmarkør for enkeltmennesket! Jeg ville for eksempel ikke funnet meg i å plutselig bli omhandlet som mann, tiltalt som mann, henvist til herregarderoben. Eller viktigst av alt: å ikke bli anerkjent for at jeg er kvinne. Noen få transpersoner lever fint med en begge kjønn/ingen kjønn-identitet, men de som søker om kjønnskorrigering er nok som meg, og ønsker å bli anerkjent av samfunnet for det kjønnet de er. (jeg har ikke gjennomgått kjønnskorrigering, men brukte meg som eksempel for å sette det i et normal-perspektiv).
|
|
|
#18 |
|
Leser
|
Sv: Kan noen fortelle meg hvorfor FB-profilbilder er regnbuefarget?Ja, vi er enige i det Kanina.
|
|
|
#19 |
|
This is normal!
|
Sv: Kan noen fortelle meg hvorfor FB-profilbilder er regnbuefarget?Gode poenger du har, Kanina, og jeg tror jeg er enig med deg. Det er faktisk en viktig identitetsmarkør. Men det er uansett interessant å diskutere dette, for da må man tenke over hvorfor man ser kjønn som såpass viktig fortsatt.
|
|
![]() |
|
|