Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Sy gardiner

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-15, 23:39   #1
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sy gardiner

Jeg har lyst til å prøve å sy noen enkle gardiner ( løpegang) til soverommet men er usikker på hvilke stoffer jeg kan bruke? Jeg har sett på såkalte gardinstoffer hos stoff og stil men syns de var så kjedelig og trauste, kunne heller tenkt meg å sydd i vanlig bomullstoffer som er tiltenkt klær. Er dette mulig?
Gardinene skal ikke være lystette da de skal henge foran rullegardin. Gardinene skal heller ikke ha lengde til gulvet.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 23:47   #2
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sy gardiner

Ja, hvorfor ikke tenker jeg? Bare tenk på at i en gardin så er det mye stoff og dermed tyngde, så endel stoffer som er "tiltenkt" klær vil kanskje sige og bli litt formløse. Men stoff og stil har masse stoffer som ikke er typisk gardinstoff og som ikke siger.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 23:47   #3
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sy gardiner

Du kan sy gardiner av hva du vil.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 00:37   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy gardiner

Du risikerer at stoffet falmer, tenker jeg. Utover det er det, som nevnt over, fare for at det henger seg skeivt/ute av fasong over tid, avhengig av type stoff.


Ellers ser jeg ikke noen problemer på stående fot.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 03:01   #5
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.827
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sy gardiner

Har du sett på metervaren hos typisk Princess, Kids, Spar Kjøp? Der er de nesten utelukkende beregnet til gardinbruk, og er gjerne både tykkere og tettere heve (alt etter som, selvsagt). Selv om de ikke skal være verken lange eller lystette kan du risikere at de ikke legger seg fint rundt løpegangen om du for eksempel velger feil stoff, men dette kjenner du jo fort. (I så fall kan du stive av ved å bruke vliselin, men dette tåler som regel ikke vask.) Om du også bruker rynkebånd får du mer kontroll på fallen uten at du nødvendigvis må rynke båndet (det finnes rynkekroker og alskens tilbehør du kan lage ut av det om du skal ha de til å falle på en bestemt måte).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 05:39   #6
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.383
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sy gardiner

Alle kan sy gardiner av alt! Jeg, som ikke har et snev av håndarbeidsgen i meg, har sydd alle gardinene hjemme hos oss. Jeg var innom Ikea i går, og der så jeg at de hadde masse fine, litt tyngre stoffer som jeg kunne tenkt meg å sy gardiner av. Jeg har erfart at gardinstoffer godt kan være litt tunge.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 16:17   #7
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sy gardiner

Ja jeg tenkte jeg skulle ta meg en tur innom Ikea, åhlens og andre som selger metervare, har tenkt å gå for et litt tyngre bomullstoff.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 17:39   #8
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Sy gardiner

Du kan sy gardiner av alle stumme stoffer. Tunge bomullsstoffer fra IKEA er veldig godt egnet. Husk å vaske stoffene før du syr.

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 17:56   #9
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy gardiner

Opprinnelig lagt inn av Serena, her.

Du kan sy gardiner av alle stumme stoffer. Tunge bomullsstoffer fra IKEA er veldig godt egnet. Husk å vaske stoffene før du syr.

Eller å beregne nok til krymp. Det kommer an på hvor gardinene skal være.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no