Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?
Som nevnt i en annen tråd, er de fleste partier flinke til å gi lovnader om hva de vil tilføre samfunnet. Men jeg synes de i for liten grad sier noe om hvordan de vil skaffe midlene.
Mulige kutt er jo også ofte skjult for den gjengse borger, siden de færreste har god overikt over kommunebudsjetter og mulige pengesluk. I tillegg er det ofte slik at det er rådmannen som skal komme opp med forslag til kutt, så velger de blant forslagene (etter valg, så de kan ikke si noe om det i valgkampen), eller de pålegger rådmannen å spare feks 800.000 i skolesektoren, så blir det rådmannens problem hvordan dette gjøres. På godt og vondt, rådmannen kan jo også vite hvor skoen trykker.
I min kommune synes jeg deler av kulturmidlene ikke forvaltes særlig bra, noe kommunerevisjonen også har påpekt. Enkelte får kastet midler etter seg fordi de fikk i fjor, uten å søke på nytt i år og uten å levere inn regsnap fra året før. Ergo betaler kommunen for arrangementer og foreninger som ikke nødvendigvis har livets rett/engasjement.
Jeg synes det er for mange administrative ledd i kommunen, det er 8 - ÅTTE ledd fra førstelinje til rådmann. Hvor mange direktører trenger man egentlig, og hvem skal utføre all jobben som alle planene disse lager krever? Her kunne en del vært kuttet.
Vi har en del doble helsetjenester, for eksempel har flyktningehelse opparbeidet seg en struktur som gjør at en del arbeid gjøres to steder, det er lite effektivt.
Men så vet jeg liksom ikke så mye mer om kutt og hvor man kan spare inn en haug med penger. Og ingen politikere vil snakke om kutt, bortsett fra noen som mumler om eiendomsskatt, avgift på bibliotek osv.