Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Sy gardiner med maljer

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-15, 11:19   #1
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.889
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sy gardiner med maljer

Jeg er ikke noe flink med interiør.
Gardinene vi har hengende i stua er fra 2002. De er lyse og fine, de men de henger i ringer med sånt snoroppheng med hekter bak på gardinen og jeg er drit lei av at når gardinene blir dratt for så må jeg ordne med opphenget. *knirk*

En annen ting er at jeg ikke finner noe som passer inn i gardinstangen, som er 3cm tjukk. Så åpningen må være minst 4cm. Mørk brun trestang.
Finner heller ikke så mye som jeg liker av fargesammensetning heller.. ikke så enkelt.

Her om dagen så gikk jeg forbi en interiørbutikk og så dette stoffet. Det passer vel til mørk innredning, lysbeige sofagruppe og en gammel arvesjenk som er i en blåtone, litt mot turkis men ikke så lys. Veggene er lys gul, det høres ille ut men den er veldig dus og fin altså.

*SVOSJ*

Har ikke kjent på stoffet men mulig det kan være lin..

Men spørsmålet er egentlig om hvor lett det er å sy gardiner med maljer, altså sånne ringer som man trer innpå. Er det bare å trykke ringen på og klippe rundt etterpå da? Blir det bra da?
Sånn som dette

*SVOSJ*

Det er vel en fordel om stoffet er litt tjukt?
Og hva er en vettug pris for metervare?

Jeg har tittet litt på Stoff&stil på nett og skal ta meg en tur for å se om det er noe likt som kan brukes. Og kjøpe en lengde på 220 og prøve...

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.

Sist redigert av GinaK : 15-09-15 kl 12:42.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 12:50   #2
Vind
Erfaren
 
Vind sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 878
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Sv: Sy gardiner med maljer

Fint stoff, og det høres ut som om det passer inn.
Det er lett å feste maljene. Jeg tegnet rundt først, klippet hull og klemte sammen maljene i hullene. Stoffet bør nok være litt stødig for at det skal bli fint med maljer, så noe linblanding tror jeg blir bra.
Mener jeg kjøpte maljene på stoff og stil. Husker ikke helt, for det er noen år siden.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 12:58   #3
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.508
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy gardiner med maljer

Jeg har gjort det en gang og det var ganske enkelt. Jeg brukte vlieslin (eller hvordan det nå skrives) for å få stoffet bittelitt stivere og det tror jeg var lurt.

Kjøpte maljer på Åhlens, av alle steder.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 13:06   #4
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.889
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sy gardiner med maljer

Takk for svar og tips.
Ja, det tenkte jeg på etterpå. Å legge en lengde med viselin øverst der i en bred sømkant.
Åja, tegne opp ringen først, klippe hull sånn at den går innenfor hullet og trykke på plass da.

Men blir det for mye mønster, tro? Ville dere hatt såpass mønstrete gardin?
Det er en stor og lys stue. Blir 6 lengder. Egentlig et vindu til men det er 3 smale ved spisestuen så det holder med en lengde i ytterkanten..

Stoff&Stil har dette, microfiber, det er kanskje mykt stoff det?
Mye mønster da, men nå har vi hatt ensfarget sånn Jacuardmønstret kremfarget gardin i alle disse årene så greit med litt farger.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 21:12   #5
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.827
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sy gardiner med maljer

Ofte følger det med en mal som du kan tegne rundt når du kjøper maljepakker.

Pass på at du kjøper nok stoff til at du kan få alle lengdene i samme mønsterrapport. Vliselin i sømrommet er lurt når man syr i maljer, ja, da slipper man at stoffet siger i toppen, men holder seg fint.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no