Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Norgesferie med amerikanere

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-15, 14:02   #1
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere

Preikestolen er jo en opplevelse, men for mye klatring kanskje?

Jeg skulle gjerne vært en tur på preikestolen basecamp, eller fjellstua, de tilbyr overnatting for vennelag som bestiller på forhånd:

Zipline på 350 meter ved fjellstua, rett under Preikestolen, for de som tør...

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 14:03   #2
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Ups... store bilder...

Gammel 18-09-15, 14:09   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Balanse, vi var inne på det. Du vet jo at jeg er forelsket i Stavanger, selv om byen og jeg bare har møttes en gang. Men siden dette reisefølget VIL til Bergen (jeg tror det er det at bryggen er inspirasjon til noe i Frozen som gjør det) og jeg VIL til Ålesund, og vi muligens ikke har mer enn 14 dager, så går det ikke opp med tiden. Men JEG tar gjerne den turen en gang! Særlig om du drikker en kaffe med meg når jeg kommer frem.

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg sendte e-post til dem og fikk veldig god hjelp - super service faktisk.

Da gjør jeg også det!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 14:16   #4
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Jeg vil også til Ålesund, Tallulah, så det forstår jeg utmerket godt.

Det er bare 5 timer fra Stavanger til Bergen, og en rute man godt kan kjøre kjapt om man ikke vil bruke litt tid ved Hardangerfjorden. Men turen Ålesund - Bergen er jo laaaang og stappet med opplevelser.

Jeg håper du poster den endelige turen slik som i HI, vi må kopiere så mye vi kan en sommer vi enten har god tid eller leier erstatning for elbilen.

Kaffe i Fargegata!

Gammel 18-09-15, 14:26   #5
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg har blitt påvirket av turen din og har sjekket Hurtigruta fra Bergen til Ålesund men den går jo på natten. Skuffet altså. Det er jo riktignok lyst om natten på sommeren da så man får jo sett kyststripen uansett om man orker å være våken.
Får evt ta den våkenatten da og heller ta etpar-tre rolige dager og netter i Ålesund før videre kjøring.

Gammel 18-09-15, 14:35   #6
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jeg har blitt påvirket av turen din og har sjekket Hurtigruta fra Bergen til Ålesund men den går jo på natten. Skuffet altså. Det er jo riktignok lyst om natten på sommeren da så man får jo sett kyststripen uansett om man orker å være våken.
Får evt ta den våkenatten da og heller ta etpar-tre rolige dager og netter i Ålesund før videre kjøring.

Dette kommer litt an på, tror jeg. Det er en som går fra Bergen via Geiranger som bruker 23 t.

Gammel 18-09-15, 16:18   #7
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg så det, noen. Men avreisetidspunktet er den samme utifra hva jeg skjønte så mulig de 10 timene ekstra er innover fjorden og at det skjer på dagtid? GGreia er vel at den fjordreisen skal ses vel. Ikke at det er nattkjøring.
Sjekket motsatt vei også men det var ikke noe bedre.
Hele poenget med Hurtigruten er vel at man skal være våken og se kysten fra sjøen men det er vel uflaks at akkurat den reisen skjer på natten.
Gleder meg til reiserute. Mulig jeg hermer på noe av turen.

Gammel 18-09-15, 14:29   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kaffe i fargegata is on!

Jeg lover å lage en tråd om hvordan ferien blir til slutt.

Gammel 18-09-15, 16:31   #9
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Kaffe i fargegata is on!

Jeg lover å lage en tråd om hvordan ferien blir til slutt.

Eller så kan jeg ta deg med på Steam!
Du må definitivt komme hit. Stavanger tar imot deg med åpne armer.

Gammel 18-09-15, 16:35   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg gleder meg, Balanse!

Juliturene på hurtigruta var ikke lagt ut ennå.

Gammel 18-09-15, 21:16   #11
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet ikke om det går å sove på baroniet.det er vel anledning til å sove på alvsgården eneste,men jeg hadde ikke lagt penger i det. Da vil jeg heller anbefale Rosendal Turisthotell, nydelig lite hotell i sentrum i en gammel sveitservilla. 😉

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 21:20   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Takk for tips, amo! Det skal jeg undersøke. Jeg trodde det var på baroniet.

Gammel 18-09-15, 21:39   #13
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Ikkje heilt einig. Å bu i det miljøet er jo ein stor opplevelse! Og det er berre ein kort spasertur ned til sjøen. Men hotellet er koselig det også.

Gammel 18-09-15, 21:50   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Skal vi se, man kan overnatte på Baroniet Avlsgård og Fruehus. Det er vel i tilknytning til gården, selv om det ikke er hovedhuset? Eller er det ikke vits i?

Gammel 18-09-15, 21:59   #15
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal vi se, man kan overnatte på Baroniet Avlsgård og Fruehus. Det er vel i tilknytning til gården, selv om det ikke er hovedhuset? Eller er det ikke vits i?

Det er rett nedenfor parken, tror jeg, og får veldig gode tilbakemeldinger på Tripadvisor.

Gammel 18-09-15, 22:01   #16
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

http://www.rosendalturisthotell.no

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 22:08   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hotellet var også nydelig! Da har vi litt å velge i.

Gammel 18-09-15, 22:14   #18
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vestlending med base i Trøndelag i voksne år.
Jeg kan bidra med at Baroniet i Rosendal er fint, men ikke sånn at jeg ville prioritert inn dit hvis det ikke var på veien. Du får mye fin natur når du likevel skal til Sogn og Møre-og Romsdal. I stedet ville jeg kanskje besøkt Troldhaugen når jeg var i Bergen for litt samme type feeling som selve Baroniet. I Bergen ville jeg også svippet innom Fantoft stavkirke fremfor å kjøre en omvei for å se en annen. Men mulig dere likevel vil kunne ta en avstikker til Norges eldste stavkirke, Urnes, om dere skal over Sognefjellet.

Jeg så noen nevne Kongvold fjeldstue og må bare si at hovedhuset der har fantastisk 5 eller 7 retter med lokale råvarer. Dyrt, men nydelig mat. Man kan også overnatte der eller på Oppdal, om man vil det. De har også billig veikro med type vafler og rømmegrøt, men restauranten er virkelig noe.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-15, 09:32   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nye planer:

Om vi skal reise direkte til Bergen, hvilken rute er finest, og med kulest severdigheter underveis?

Sånn det kan se ut nå kjører vi direkte til Bergen, blir der ett døgn, tar hurtigruta via Geiranger til Ålesund (evt. hopper av i Geiranger og kjører til Ålesund derifra), blir der 3 dager, kjører ned via Romsdalen, også får vi se om vi kjører over Lillehammer eller Østerdalen tilbake til Oslo.

Vi tenker å kanskje heller ta Telemark som en dagstur fra Oslo.

Gammel 27-09-15, 20:42   #20
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nye planer:

Om vi skal reise direkte til Bergen, hvilken rute er finest, og med kulest severdigheter underveis?

Sånn det kan se ut nå kjører vi direkte til Bergen, blir der ett døgn, tar hurtigruta via Geiranger til Ålesund (evt. hopper av i Geiranger og kjører til Ålesund derifra), blir der 3 dager, kjører ned via Romsdalen, også får vi se om vi kjører over Lillehammer eller Østerdalen tilbake til Oslo.

Vi tenker å kanskje heller ta Telemark som en dagstur fra Oslo.

Nevnte jeg AURLAND-HOL?

Ja, tror kanskje det, sånn i forbifarten.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:01.