Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Hvilken laptop (ikke mac) til hjemmekontor?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-16, 20:21   #1
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Hvilken laptop (ikke mac) til hjemmekontor?

Lurer på om noen har tips til en god laptop som jeg kan bruke i hjemmekontoret?

Jeg ønsker meg vel egentlig en som ligner på en macbook pro, men som ikke er det Årsaken er at jeg synes det er litt pes å stadig veksle mellom apple og ikke-apple.
Jeg kommer antakelig til å kjøpe en stor tilleggsskjerm da jeg jobber en del med billedanalyse, men det er en fordel om også laptopen har en skjerm som er over middels god.
Etter å ha sett regnskapet mitt for i fjor betyr ikke pris så mye.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-16, 21:22   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken laptop (ikke mac) til hjemmekontor?

Hvis vekt er et tema, kan jeg varmt, varmt, varmt anbefale min Lenovo X1 Carbon. Jeg fikk den i høst, og den er fantastisk: veldig god 14" (touch)skjerm med høy oppløsning, lav vekt, god ytelse, slank, ok design. Pris 20 000+ så billig er jo ikke på listen over egenskaper da.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-16, 21:26   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken laptop (ikke mac) til hjemmekontor?

Hvis du har store krav til regnekraft (bildeanalyse), kan det hende du vil ha den tyngre og tykkere storebroren i stedet, dog. Min maskin er god på alt av vanlig bruk, men den er ikke det krafttoget man trenger til avansert billedbehandling.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 10:15   #4
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.359
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken laptop (ikke mac) til hjemmekontor?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvis vekt er et tema, kan jeg varmt, varmt, varmt anbefale min Lenovo X1 Carbon. Jeg fikk den i høst, og den er fantastisk: veldig god 14" (touch)skjerm med høy oppløsning, lav vekt, god ytelse, slank, ok design. Pris 20 000+ så billig er jo ikke på listen over egenskaper da.

Helt enig, elsker min X1 Carbon, har hatt den i snart tre år, like god!

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-16, 19:02   #5
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken laptop (ikke mac) til hjemmekontor?

Hva mener du med bildeanalyse?

X1 nevnes i tråden her, og er uten tvil en flott maskin. Men spesielt kraftig blir den ikke. Siden ellers "ala Macbook Pro" nevnes, er kanskje ikke lavest mulig vekt og ellers mobile egenskaper det aller viktigste?

Hvis det er til bruk i eget selskap, kan det også være greit at man kjøper en maskin med en skikkelig serviceordning. En del bedriftsmodeller vil kunne leveres med f.eks. 3 år på-stedet-service - er det noe galt med pc-en kommer servicefolk til deg. Da jeg trengte å få byttet skjerm på min Lenovo ringte jeg inn, og dagen etterpå kom tekniker hjem til meg å skiftet skjermen (spilte ingen rolle at jeg satt på hjemmekontoret i stedet for å være i bedriftens lokaler). Riktignok er det visse geografiske begrensninger, men bor man relativt sentralt et sted i landet er det gjeldende.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-16, 19:24   #6
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.911
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken laptop (ikke mac) til hjemmekontor?

Jeg fikk Lenovo T61 den kraftigste jobben hadde til bruk på jobb, reise og hjemme. Den er tre år og vil ikke dø. . Har fortsatt kapasitet og minne. Den har vært stabil og driftsikker i tre år, billig er de også. Ulempe, 2,1 kg, stor og passer ikke i håndvesken, egentlig ikke i sykkelsekken heller.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-16, 10:47   #7
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken laptop (ikke mac) til hjemmekontor?

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Jeg fikk Lenovo T61 den kraftigste jobben hadde til bruk på jobb, reise og hjemme. Den er tre år og vil ikke dø. . Har fortsatt kapasitet og minne. Den har vært stabil og driftsikker i tre år, billig er de også. Ulempe, 2,1 kg, stor og passer ikke i håndvesken, egentlig ikke i sykkelsekken heller.

3 år? T61 kom på markedet i 2007 og ble erstattet av T400/T500 i 2008. Hadde T61p i 2007, fram til jeg gikk over til W520 i 2011. Har i dag T440.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-16, 11:01   #8
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.911
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken laptop (ikke mac) til hjemmekontor?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

3 år? T61 kom på markedet i 2007 og ble erstattet av T400/T500 i 2008. Hadde T61p i 2007, fram til jeg gikk over til W520 i 2011. Har i dag T440.

Du har helt rett, det er T530 jeg har, omtalt som arbeidsjern av IT avdelingen.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-16, 08:58   #9
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken laptop (ikke mac) til hjemmekontor?

Takk for svar så langt.
Jeg jobber i helsevesenet, men har et forskningsprosjekt hvor jeg bruker bilder av vevsprøver, med høy oppløsning. Ofte trenger jeg å merke spesifikke celler og strukturer, og lagre bildene flere ganger med de ulike annotasjonene.
Jeg sykler til jobb, men har en "vanlig" arbeidspc som jeg frakter mye fram og tilbake, så jeg tror transport blir mest relevant i forbindelse med reiser, noe som ikke skjer så veldig ofte, men jeg vil gjerne ha muligheten til å ta den med meg. Og å ha den i fanget.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-16, 13:34   #10
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken laptop (ikke mac) til hjemmekontor?

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Du har helt rett, det er T530 jeg har, omtalt som arbeidsjern av IT avdelingen.

Ja, høres mer logisk ut.

Skal sies, at billig er ikke disse maskinene. I T-serien har gjerne basismodeller kostet fra ca. 10k+mva. For dagens generasjon, T550, i en "anbefalt" konfigurasjon er man gjerne oppe på 12-13k+mva. Naturligvis vil en del større bedrifter kunne ha avtaler som gjør at de er noe rimeligere. Men sentralt da er også det at man inne i denne prisen kan ha on-site-service, noe en del andre aktører tar noen tusen ekstra for.

For en IT-avdeling kan disse Lenovo-maskinene likevel være "billige", sett "total cost of ownership" i forhold til hvor holdbare de er, administrasjonsmulighetene osv.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-16, 13:36   #11
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken laptop (ikke mac) til hjemmekontor?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Takk for svar så langt.
Jeg jobber i helsevesenet, men har et forskningsprosjekt hvor jeg bruker bilder av vevsprøver, med høy oppløsning. Ofte trenger jeg å merke spesifikke celler og strukturer, og lagre bildene flere ganger med de ulike annotasjonene.
Jeg sykler til jobb, men har en "vanlig" arbeidspc som jeg frakter mye fram og tilbake, så jeg tror transport blir mest relevant i forbindelse med reiser, noe som ikke skjer så veldig ofte, men jeg vil gjerne ha muligheten til å ta den med meg. Og å ha den i fanget.

Du bruker i dag denne arbeids-pc-en til dette formålet? Hvilken pc er det og hvordan synes du dette fungerer i praksis.

Er litt vanskelig å si her om dette er bilder med ekstrem oppløsning (en del innenfor medisin kan være det, samt at man i en del sammenhenger jobber med en del datasett av bilder hentet inn samtidig kanskje?).

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-16, 14:09   #12
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.348
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken laptop (ikke mac) til hjemmekontor?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvis vekt er et tema, kan jeg varmt, varmt, varmt anbefale min Lenovo X1 Carbon. Jeg fikk den i høst, og den er fantastisk: veldig god 14" (touch)skjerm med høy oppløsning, lav vekt, god ytelse, slank, ok design. Pris 20 000+ så billig er jo ikke på listen over egenskaper da.

Yes. Den har jeg også. Genial sak.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no