|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Høyre og fokus på kristendomsarvHva er greia med at Høyre har så fokus på norsk arv og kristendom for tiden? Erna tenner julegraner på turne og skriver på fb at kirkekaffe og adventsgudstjeneste er flotte tradisjoner, mens kulturminister Helleland har en merkelig "alt var bedre før"-aktig fb-status med fokus på at ingen barn har vondt av skolegudstjeneste. Bent Høie har det samme 16. november.
![]() |
#2 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJeg tror, som deg, at det er et ledd i en strategi for å holde på KrF og konkurrere med dem og FrP om de verdikonservative stemmene. For dette er egentlig ganske utypisk for Høyre. De har da vært mye mer liberale og åpne enn dette de siste årene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvHar lurt på det samme og stusser over hele greia. Hadde jo egentlig trodd at de ville ha støttet retningslinjene som sier at det skal være et reelt valg angående dette med skolegudstjeneste. Er enig med Blå om grunnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJeg blir litt skremt av det jeg, og lurer på hvor landet mitt er på vei. Støre også deltar på suspekte kristendomssamlinger langt uttafor kritisk sans. Var vel i sommer og husker ikke hvilken samling det var. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJeg tenker det er fornuftig å være tros-vennlige generelt for tiden, både med tanke på kristendom- og islamfrykt.
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jeg er oppvokst som minoritet der og omgås veldig mye høyere andel muslimer og andre minoriteter enn de fleste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvGudstjenester i skolen er ikke livssynsåpent med mindre det gjøres til en obligatorisk del av opplæringen sammen med besøk i moske, synagoge og tilsvarende.
![]() |
![]() |
#11 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvNå syns jeg du framsto som utrolig nedlatende, Guava.
![]() |
#12 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Det er stor forskjell på å være fundamentalistisk ateist og å være mot plikt til å sende unga på religiøs forkynning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Nå er ikke gudstjeneste obligatorisk, men noe man får velge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv
det er stor forskjell på gudstjeneste (forkynning) og besøk i moské og synagogen, der elever ikke deltar i seremoniene, men kun observerer. Det er uforstaåelig for meg at mange synes å gå glipp av dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvNår ungene mine skal besøke moské håper jeg virkelig de får oppleve hva som skjer i moské. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Sv: Re: Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv
Mine unger deltar i sang på skolen, sanger på tvers av mitt livssyn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Re: Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv
Jeg er ikke redd for noe som helst. Kjenner jeg blir ordentlig irritert av at du tenker dette handler om frykt og "kristenlus". Det jeg ønsker meg er at det til jul kunne kommet et skriv fra skolen om at kirken har invitert til gudstjeneste og at de som vil kan få fri for å delta der. På skolen vil det være slik og slik avlsutning. De som vil delta på gudstjeneste kan melde seg på slik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvDet er i dag et valg. Men ministrene jeg omtaler i første innlegg snakker jo ned valgmuligheten vi i dag har. Det synes jeg er oppsiktsvekkende.
![]() |
|
|