|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
22-12-16, 16:00 | #121 |
frakoblet
|
Sv: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...
Vi bader i allefall annenhver uke, ofte ukentlig. Det er egentlig ikke nødvendig, men jeg liker fresh pels. Han lukter jo ikke, men det dras jo inn litt sand og kvist nå når det er så vått ute.
22-12-16, 16:25 | #122 |
kan tilsettes alkohol
|
Alle hunder er personligheter de også. Lynne/oppførsel skyldes rase, men også individ. En ting er egenskaper de arver, men de preges av miljøet de vokser opp i. Det vil si også hvordan de har hatt det i kullet og hos oppdretter. Men det er klart det er store likheter mellom hunder av samme rase. Jeg opplever ofte å høre "det er typisk puddel" hvis jeg forteller om noe vår hund har gjort.
Som du har fått svar av andre, det er ikke nødvendigvis hårene en allergiker reagerer på, men hudceller og andre allergener. Hundehårene blir allikevel et problem fordi de er bærere av nettopp hudceller også. En hund som ikke røyter er derfor mer allergivennlig. Vær imidlertid oppmerksom på at en allergiker kan reagere på de også, og det er ikke gitt hvilke raser man reagerer på eller ikke reagerer på. Hvis din venn er hyperallergisk er det ikke sikkert det holder å vaske huset i det hele tatt. Eller det trenger ikke være noe problem.
22-12-16, 17:46 | #123 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...Vi vasker kanskje vår hver 2-3 uke, noen ganger mer sjelden, noen ganger oftere. Klippes 3 ganger i året. Fullstendig røytefri. Jeg tror ikke at vi har sett et eneste liten hår i huset. Det kommer i børsten, akkurat som det gjør når jeg børster meg selv. |
22-12-16, 17:53 | #124 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
|
Sv: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...Jeg bader - dvs. dusjer - lapphunden min et par ganger i året, og da på tampen av røyteperiodene. For å få bort siste resten av løs pels. Blir hun skitten på tur, så bruker vi vann og bekker for å få av gjørme, og tar resten med børsten når hun er tørr. Eller ikke. Lappepelsen er herlig selvrensende, selv børsting er ikke nødvendig å utføre så ofte, hun lukter ikke uansett. |
22-12-16, 18:01 | #125 |
Yes, we can!!
|
Jeg glemmer, hvilken hund er det dere har igjen?
22-12-16, 18:24 | #126 |
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...Veldig mange allergikere reagerer på det talglaget mange hunder har i huden. Labrador og golden har mye slik, og i følge vårallergilege, er dette ofte de hundene folk er mest allergiske mot. Vi har også røytefri hund, hun lukter ikke hund og røyter heller ikke. Og pøbelrpinsessen som reagerer på noenkorthårshunder med helt kort røytepels, slik som boxer og staff og dansksvensk gårdshund har, hun reagerer ikke på vår.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
22-12-16, 22:05 | #127 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
|
Vi bader nesten aldri. Hun er alltid ren og pen. Men vi spyler i dusjen etter hver tur hvis hun er gjørmete, og det er hun ofte på magen, i lysken og på beina, for hun er liten, knappe 5 kg. |
22-12-16, 22:32 | #128 |
Medlem siden: Jan 2011
|
Jeg er ikke Pelen men de som oss, har en russisk tsvetnaya bolonka. |
22-12-16, 23:18 | #129 |
|
Og lukter ikke "hund". Men jeg ser at rasen nok er for liten for Polyanna. Vår tass veier under 3 kg. En hund med så myk og lite vannavstøtende må vaskes litt oftere enn f.eks. en lapphund eller labrador. Men det er ganske uproblematisk og rask affære. Herremannen tar ham med inn i dusjen når det er behov og dusjer ham før han dusjer seg selv. |
23-12-16, 00:56 | #130 |
Truth is in the x-files
|
Sv: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...Puddel lixxom .. :himler:
23-12-16, 12:24 | #131 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
|
Skulle akkurat til å si det
23-12-16, 14:33 | #132 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
|
Sv: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...Dachs er noen hardinger altså. Og de lyder ofte kun en person i familien.
23-12-16, 15:35 | #133 |
|
Sv: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...Jeg har opplevd at en dachs gikk rett i strupen på min velvoksne Leonberger. De er store hunder i små innpakninger, de altså. Husk at de skal klare å møte grevlinger, som ikke akkurat er skogmus.
23-12-16, 15:43 | #134 |
ctrl+z
|
Sv: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...Jeg drømmer om hun og synes golden er den ultimate. Jeg tror likevel bolonka eller havanais hadde vært mer i sync med våre behov. Jeg er småforelska i fransk bulldog også, men det er vel ikke nybegynnerhund.
23-12-16, 16:36 | #135 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
|
Sv: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...Min hund kan være litt redd dachser.
23-12-16, 16:43 | #136 |
Yes, we can!!
|
Sv: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...Jeg vurderer ikke Dachs, altså.
23-12-16, 20:34 | #137 |
frakoblet
|
Jeg er egentlig mer bekymret for helsetilstanden til disse hundene, enn om det er en nybegynnerhund. Disse er avlet fram for å få et bestemt utseende, og så lider helsen av de. De sliter bl.a. svært ofte med luftveiene.
23-12-16, 21:20 | #138 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
|
Sv: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...Vi har en bichon frise tispe. Røytefri og allergi vennlig. Herlig lynne på henne. |
15-06-17, 00:35 | #139 |
Yes, we can!!
|
Vi skal altså fortsatt ikke ha hund, men...
15-06-17, 00:48 | #140 |
lider av tastleksi
|
Sv: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...Tispene er vesentlig mindre enn hannhundene, og det er en helt herlig rase. Men de krever aktivering, hvis ikke kjeder de seg, og en portis som kjeder seg finner på mye artig.