|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Ungdom og koffeinbrus - hvordan gjør dere det?haha, er Oskar Sylte-brusen blitt en hip greie?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Ungdom og koffeinbrus - hvordan gjør dere det?Har ikke vært noe spørsmål så langt. Størstemann blir 12 i år, så tror vel muligens det kommer et spørsmål snart,
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ungdom og koffeinbrus - hvordan gjør dere det?Nulltoleranse for energidrikker, og det er først nå nylig at min nestenfemtenåring har begynt å kjøpe Cola i steden for Fanta på lørdager. Energidrikker er ikke noe tema, han vet godt at vi ikke godtar det og det respekterer han. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Sv: Ungdom og koffeinbrus - hvordan gjør dere det?Jeg har ingen kunnskap om dette, og jeg drikker det ikke selv, men er energidrikk verre enn kaffe? Og er det noe skummelt med Mountain Dew?
|
|
|
|
#5 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Ungdom og koffeinbrus - hvordan gjør dere det?16-åringen drikker bare Pepsi Max. 14-åringen får lov til å kjøpe Mountain Dew eller Urge en gang i blant, men ikke noe «sterkere» en det. Han maser ikke om noe annet heller lenger. Mild skremselspropaganda har fungert, tydeligvis.
|
|
|
#6 |
|
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ungdom og koffeinbrus - hvordan gjør dere det?Nulltoleranse. Storesøster har prøvd seg en gang. Lillesøster er livredd slike ting. Har bare fortalt dem ulempene og de har heldigvis hørt på argumentene.
|
|
|
#7 |
|
Live and let live
|
Sv: Ungdom og koffeinbrus - hvordan gjør dere det?Her er det nulltoleranse. Men jeg begynte tidlig. Barn skal ikke ha koffein, ergo de får ikke drikke cola. Derfor føler 15-åringen at han har vunnet en slags kamp når han nå får drikke cola.
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Sv: Ungdom og koffeinbrus - hvordan gjør dere det?
Energidrikker inneholder som regel en god del mer koffein enn kaffe, og gjerne sukker og er ofte svært syrlige i tillegg, noe som er dårlig for tennene. Mountain dew kommer i flere utgaver, men er også en energidrikk med koffein, nesten det dobbelte av cola.
|
|
|
#9 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Takk for link, Tallulah. Jeg har ikke satt meg inn i dette før. Poden drikker det en gang i blant (drikker kanskje litt brus en gang i mnd, og MD er favoritten). Men når jeg ser av oversikten her så har ordinær MD 54 mg koffein (4,5 mg/3,5 dl) mens Pepsi Max har whooping 69 mg koffein (5,8mg/3,5dl). Er det allmenn viten at Pepsi Max er full av koffein mon tro?! Synes veldig mange gir det til sine barn, og da snakker jeg egentlig ikke et glass i ny og ne, men at flere 1,5l flasker kjøpes inn til helger. Våre barn sier de blir tilbudt det veldig ofte borte (vi har en regel om ikke å drikke lettbrus). Jaja, da har jeg lært noe nytt i dag også.
Isabel/Izzi Creo Sist redigert av IzziCreo : 13-01-17 kl 02:49. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Dette var nytt for meg også! Dobbelt så masse koffein som i Coca Cola Zero!
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Ser ut som pepsi max i UK har 43 mg, så jeg ville sjekket på en norsk flaske for å se om den ligger på samme nivå som USA eller UK. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Ja, kan hende det er forskjeller fra land til land. Se også på om mengden drikke er lik i oversikten.
|
|
|
#13 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Her er fra FHI:
Så ser ut som 69 mg pr 3,5 dl er over grensen som er tillatt i Norge - regner med de holder seg innafor reglene. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Den har allikevel dobbelt så mye koffein som cola. Mindre enn kaffe da, så ikke krise. Men heller ikke noe Hiawata hadde fått drikke hver dag i ferier.
|
|
|
#16 |
|
|
Nei ikke noe å hive innpå veldig mye av, men at femtenåringer har med noen sånne på LAN tenker jeg er helt innafor. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Ungdom og koffeinbrus - hvordan gjør dere det?Her råder det en klar forestilling om at det er aldersgrense på denne typen drikker. Jeg har ikke tenkt å korrigere den.
|
|
|
#18 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det er vel en helt reell aldersgrense?
|
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Nei, andre veien. Ingen reell aldersgrense, men noen butikker velger å ikke selge til barn under en viss alder. Litt varierende hvilken.
|
![]() |
|
|