|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
19-03-17, 23:56 | #1 |
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
|
Begynne med sang i voksen alder?Jeg har alltid likt å synge, og har egentlig alltid angret meg for at jeg ikke har sjekket ut om det virkelig er noe for meg. Jeg tør ikke å sjekke ut kor sånn uten videre siden jeg aldri har sunget i nettopp kor, men vurderer faktisk å melde meg på sangkurs en-til-en med sangpedagog. Problemet er at jeg aner jo ikke om jeg har en brukbar stemmer eller ikke og er jo litt redd for at dette skal bli fryktelig flaut. / /
19-03-17, 23:58 | #2 |
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Begynne med sang i voksen alder?Jeg har tatt noen timer privat hos en sangpedagog. Det var etter jeg begynte i kor, da, så jeg visste jo at jeg kunne synge noenlunde rent. Jeg ville lære litt mer om sangteknikk for å bygge mer på det vi lærte i koret.
20-03-17, 00:07 | #4 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
|
Sv: Begynne med sang i voksen alder?Å begynne med sangpedagog skal i alle fall IKKE være et problem. Jeg vil definitivt oppmuntre deg til å ta det steget! Så får du se om du etterhvert vil gå videre til korsang.
20-03-17, 00:14 | #5 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
|
Sv: Begynne med sang i voksen alder?Kjenner en som var anerkjent sangkordirigent for prisbelønnet kor i en mannsalder, og han sa at han kunne lære alle å synge hvis de sang rent (altså - kunne treffe tonene). Det tenker jeg mange vil kunne ha en viss formening om selv? Å ta noen timer er da fint og flott for alle, synes jeg. Uansett om man synger som ei kråke tenker jeg man kan ha utbytte av noen timer med sangteknikk, bare for å føle seg mer komfortabel med ulike typer allsang, og kunne treffe og holde tonene. |
20-03-17, 01:56 | #6 |
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
|
Sv: Begynne med sang i voksen alder?
Hjelper jo heller lite hvis man er tonedøv... :P
20-03-17, 01:58 | #7 |
|
Jeg har jobbet som karaokevert og svaret på spørsmålet er: Nei.
20-03-17, 09:54 | #8 |
Dragedytteren
|
Sv: Begynne med sang i voksen alder?Man trenger ikke ha en spesielt god stemme for å synge i kor, så lenge man ikke vil synge i et kor med store ambisjoner. Et alternativ kan være å finne et kor i nærheten, og høre om du kan få komme på en øvelse. Så kan du jo høre med dirigenten om hen kan høre på deg. Det har også vært (og er kanskje?) "Kan ikke synge"-kor en del steder som har vært beregnet på de som har vært usikre på å synge og egen stemme.
20-03-17, 10:24 | #9 |
har tatt seg sammen
|
Sv: Begynne med sang i voksen alder?Det fins jo kor i alle slags størrelser og ambisjonsnivå. Jeg slår et slag for å finne et kor med plass til alle, de finnes over alt. Dersom du liker å synge, kan du finne stor glede i å synge med andre.
20-03-17, 10:48 | #10 |
maler
|
Sv: Begynne med sang i voksen alder?Gjør det! Søk litt rundt og finn en som jobber med amatører. Det er gøy. Og sangpedagoger jobber like mye med de som trenger det som de som er naturtalenter. Det skal mye til for å ikke kunne ha glede av å lære.
20-03-17, 11:07 | #11 |
Personlig pessimist
|
Sv: Begynne med sang i voksen alder?Jeg begynte å synge i godt voksen alder. Og jeg anger på at jeg ikke begynte før. Jeg trodde aldri jeg hadde stemme til det. Bare gjør det!
20-03-17, 11:07 | #12 |
Protonterapeut
|
Sv: Begynne med sang i voksen alder?Sangpedagogen jeg har gått til hadde et eget opplegg for helt ferskinger, til redusert pris attpåtil.
20-03-17, 11:17 | #13 |
Pauset
|
Jeg syntes det. I mine kordager så fikk jeg skrelt av meg mye rart på denne måten. Forventet ikke at det låt smashing, men at jeg droppa å overdrive, trekke pusten på rare steder, gjorde ting som i mitt hode var fint men som i realiteten ikke var det osv. |
20-03-17, 11:45 | #14 |
Epikur
|
Sv: Begynne med sang i voksen alder?Å ta opp seg selv er en veldig dårlig test. Jeg VET jeg har en god stemme og har tatt sangtimer, vært solist og generelt fått gode tilbakemeldinger i alle år. Allikevel synes jeg selv jeg høres veldig rar ut på opptak.
20-03-17, 12:26 | #15 |
|
Ja, jeg har også gjort det en del, men ikke for å finne ut om jeg kunne synge i utgangspunktet. Stor forskjell der, altså.
20-03-17, 18:03 | #16 |
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
|
Sv: Begynne med sang i voksen alder?Tusen takk for masse gode tips! Å ta opp seg selv og høre på skremmer meg enda mer enn å prøve med sangpedagog.
20-03-17, 21:54 | #17 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
|
Sv: Begynne med sang i voksen alder?Kjør på! Jeg tror de fleste med nogenlunde gehør kan lære seg å synge med riktig trening.
21-03-17, 00:00 | #18 |
|
Har du gehør kan du lære å synge, kjør på!
21-03-17, 00:08 | #19 |
Introvert optimist
|
23-03-17, 15:12 | #20 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
|
Sv: Begynne med sang i voksen alder?Går og lurer på det samme selv. Noen som vet om en flink pedagog i Oslo vest/sentrum?