Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Barn hjemme alene i 4 dager

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-04-17, 12:02   #1
amanas
Bør lage seg en tittel selv

amanas sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Sv: Barn hjemme alene i 4 dager

Når storersøster blir 16 så tror jeg ikke det hadde vært noen problem å vært alene med søsknene noen dager. De hadde fint klart seg. Men om jeg hadde gjort det, det er en helt annen ting

Gammel 01-04-17, 12:03   #2
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Det er så mange faktorer som spiller inn. Det kan være alt fra uaktuelt til helt greit.

Gammel 01-04-17, 12:04   #3
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om jeg ville gjort det? Nei
Om jeg synes barnevernet bør rykke ut og inndra barna? Nei

Det finnes mange nyanser her.
En bestemor eller annen godt kjent voksen person i nabolaget? Plutselig helt ok.
En slurvete 16 åring med begynnende rusproblmer? Veldig ikke greit

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-17, 12:36   #4
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, men da har naboen litt oppsyn med dem da?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-17, 12:40   #5
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er ikke greit. En 16-åring skal ikke ha så mye ansvar i flere dager.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-17, 14:39   #6
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Input. Som 16-åring bodde jeg på hybel, og det gjør sekstenåringer i dag også.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-17, 14:52   #7
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå snakker jeg for meg selv, men jeg synes det er ekstremt egoistisk å dra på "kjærestetur" og la ungene være hjemme alene uten tilsyn.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-04-17, 21:01   #8
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Nå snakker jeg for meg selv, men jeg synes det er ekstremt egoistisk å dra på "kjærestetur" og la ungene være hjemme alene uten tilsyn.

Enig med deg.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-17, 16:03   #9
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Uvanlig i dag, men ikke uansvarlig mener jeg. Var barnevakt for unger hele helger da jeg var 16, og ungene var mye mindre enn 7 år gamle.

Dessuten finnes mange 16 år gamle foreldre i verden.

Gammel 01-04-17, 16:23   #10
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det blir helt håpløst og si at bare fordi det finnes 16 åringer som er foreldre så er det helt greit at en 16 åring er alene hjemme med småsøsken. Eller begrunne med at man passet barn en helg alene selv når man var 16 år.

Det er helt sikkert 16 åringer som fint kan være hjemme alene med søsken uten at det er noe problem, men i dag lever vi i et samfunn hvor informasjon kommer ut i løpet av sekunder. Det er bare å sende en snap så vet alle vennene at man er alene hjemme.

Men det er min mening.

Gammel 01-04-17, 16:25   #11
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det blir helt håpløst og si at bare fordi det finnes 16 åringer som er foreldre så er det helt greit at en 16 åring er alene hjemme med småsøsken. Eller begrunne med at man passet barn en helg alene selv når man var 16 år.

Det er helt sikkert 16 åringer som fint kan være hjemme alene med søsken uten at det er noe problem, men i dag lever vi i et samfunn hvor informasjon kommer ut i løpet av sekunder. Det er bare å sende en snap så vet alle vennene at man er alene hjemme.

Men det er min mening.

Det blir jo like håpløst å bastant uttale at det er egoistisk og uaktuelt.

Gammel 01-04-17, 16:26   #12
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Det blir jo like håpløst å bastant uttale at det er egoistisk og uaktuelt.

OK.

Gammel 01-04-17, 16:28   #13
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Folk må jo gjøre som de vil.

Gammel 01-04-17, 16:30   #14
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er min mening.

Så du mener at 16-åringer ikke bør være alene hjemme i det hele tatt, fordi det kan formidles til vennene på snap? Når er man da stor nok til å være alene hjemme? Og hva med 16-åringer som flytter på hybel for å gå på videregående skoler med bestemte linjer (toppidretts- og lignende) langt vekk hjemmefra, hvordan kan det være forsvarlig når de ikke engang skal kunne være alene hjemme i fire dager?

Gammel 01-04-17, 16:33   #15
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Så du mener at 16-åringer ikke bør være alene hjemme i det hele tatt, fordi det kan formidles til vennene på snap? Når er man da stor nok til å være alene hjemme? Og hva med 16-åringer som flytter på hybel for å gå på videregående skoler med bestemte linjer (toppidretts- og lignende) langt vekk hjemmefra?

Ja jeg mener faktisk det. Mine unger kommer ikke til å få være hjemme alene så langt jeg kan se fremover. Jeg har hørt nok taler fra politiet på skolen jeg jobber om hva de tenker om det.

Gammel 01-04-17, 16:35   #16
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja jeg mener faktisk det. Mine unger kommer ikke til å få være hjemme alene så langt jeg kan se fremover. Jeg har hørt nok taler fra politiet på skolen jeg jobber om hva de tenker om det.

Javel, men hvor gammel mener du man bør være før man får være alene hjemme over natta? Er det forsvarlig å sende ungdom ut i verden på studier på egenhånd i en alder av 19 år, hvis de aldri før har fått være alene hjemme så mye som et helt døgn?

Gammel 01-04-17, 16:38   #17
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Javel, men hvor gammel mener du man bør være før man får være alene hjemme over natta?

Hva din unge får lov til får være din sak. Mine vet jeg ikke enda. Det blir lenge til. Kanskje aldri.

Gammel 01-04-17, 16:51   #18
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Er det forsvarlig å sende ungdom ut i verden på studier på egenhånd i en alder av 19 år, hvis de aldri før har fått være alene hjemme så mye som et helt døgn?

Dette her forstod jeg ikke. Mener du det er absolutt krav å ha vært hjemme alene i minst ett døgn før man kan flytte hjemmefra?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-17, 18:13   #19
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er en del ting man som forelder bør la ungene prøve seg på, før de flytter hjemmefra. En av de tingene tenker jeg er å klare seg noen dager alene. Det blir jo dessuten helt fjernt hvis ungene ikke skal kunne være alene hjemme sommeren de er ferdig på vgs, men de skal kunne flytte for seg selv, kanskje langt unna alle voksne de kjenner, noen uker senere. Snap opphører ikke å eksistere bare fordi man begynner å studere og fester kan komme ut av kontroll på studenthybelen også. Kanskje det da er greit å ha fått øve seg litt på å sette noen grenser?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-17, 19:48   #20
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis det blir full fest her hjemme er det plass til adskillig flere folk enn i en studenthybel, og jeg regner med at vi har adskillig mer sprit stående i barskapet enn en som nettopp har flyttet hjemmefra. De studenthyblene jeg har vært på fest i har heller ikke dyre lamper, ordentlig kunst, fullt så ordentlige møbler, osv. Det kan selvsagt drikkes til de super, bli slåsskamper, sexing, narkotiske stoffer osv uansett hvor man er, men jeg synes ikke en fest på studenthybel er det samme som en hjemme-alene-fest i foreldrenes hus.

Når det er sagt så tror jeg (håper) det er mye mindre sannsynlighet for vill festing hjemme når man er ansvarlig for to småsøsken.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:51.