|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
21-03-17, 14:05 | #41 |
Pauset
|
Sv: Konfirmant 2018Tenker en del på dette med konfirmasjon om dagen. Om at jeg må holde tale og at jeg heller har lyst til å sette sammen en lang film med musikk, litt tekst etc. Film han ikke har sett fra han var i magen, baby osv. Jobber i disse dager med å få digitalisert filmene da de er i et obskurt videokamerakasett-format. |
22-03-17, 10:13 | #43 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
|
Sv: Konfirmant 2018Spørs litt hva du mener med "litt lang" (3-5 min er definitivt innenfor og spillefilm 1.5 t utenfor, og så alt midt imellom), og det kommer mye an på når den vises. |
02-04-17, 13:38 | #45 |
Tittel og tittel....
|
Sv: Konfirmant 2018
Så dersom en av den har lyst så får de ikke lov?
02-04-17, 14:41 | #46 |
ekstremt trøtt
|
Hvordan vet du at ingen av de skal konfirmeres?
02-04-17, 15:38 | #48 |
Pauset
|
Fordi vi ikke er kristne eller tilhører noe annet tros - eller livssynssamfunn. Jeg synes konfirmasjon er noe forbanna vas, omtrent samtlige som gjør det gjør det KUN for å få penger og gaver, ikke pga. tro/overbevisning. |
02-04-17, 15:38 | #49 |
koko
|
Det var vel ikke svar på spørsmålet om de ikke får lov å konfirmere seg hvis de vil.
02-04-17, 15:40 | #50 |
Pauset
|
Ja, da forstår du meg helt riktig. Dersom et av mine barn konfirmerer seg vil jeg påstå at jeg har feilet grovt i min oppdragelse, og det er isåfall en sorgens dag og ikke noe å feire. |
02-04-17, 15:44 | #51 |
koko
|
Ok. Hvis det skulle bli aktuelt vil jeg påstå det er en interessant og spesiell måte å møte ungdom som tydeligvis har tatt et veldig aktivt valg på.
02-04-17, 15:47 | #53 |
koko
|
Du har såpass dårlig tro på ungdom? Også på dine egne? Eller, det har du kanskje egentlig allerede svart på. Lykke til videre.
02-04-17, 15:48 | #54 |
Tittel og tittel....
|
Min mor sa faktisk til meg at hun ikke kom til å lage noe selskap til meg, men da hun fikk svaret mitt som var at det brydde meg lite, jeg konfirmerte meg ikke for selskapet sin del, så ble det selskap likevel. Nå tror jeg ikke min mor mente det helt seriøst, det var nok helst fordi hun håpet at jeg skulle la være å konfirmere meg. Men jeg håper virkelig at dersom et av dine barn har ett ønske om å konfirmere seg, det være seg kristen eller borglig at du unner dem en feiring av dagen.
02-04-17, 15:55 | #55 |
Pauset
|
Oi, så snurt... Jeg synes det blir helt feil å la en ungdom melde seg inn i et trossamfunn bare fordi han/hun vil ha penger/gaver. Det står ikke jeg inne for. Hadde sønnen min vært troende hadde jeg akseptert valget hans og respektert hans tro, men jeg hadde ikke arrangert fest for hele familien akkurat. |
02-04-17, 17:34 | #57 |
Pauset
|
Jeg gjetter på at du er medlem av den norske kirke og at ditt/dine barn skal konfirmeres kirkelig, ja? |
03-04-17, 20:44 | #58 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
|
Sv: Konfirmant 2018I vår familie har det vel vært selskap for alle 15-åringer, tror jeg, selv om de færreste har noe forhold til Den norske kirke. Noen har vært ateister eller agnostikere, andre annen religiøs overbevisning. Det er hyggelig med et selskap, for da får man samlet familie. Tenker det er fint for 15-åringen, sånn litt relasjonsbygging. På tross av eller nettopp fordi man ikke ses så ofte ellers. Her blir det antakelig HEF-konf., men alt er innenfor (også "bare" selskap). Barnet hadde ikke trengt om det ikke ville, men det er ikke aktuelt å nekte om barnet har lyst. Nå synes alle her at det er en fin ting med et selskap, så på spissen kommer det ikke |
03-04-17, 20:56 | #59 |
koko
|
Jeg er ikke medlem av dnk eller andre trossamfunn, nei.
03-04-17, 21:12 | #60 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
|
Sv: Konfirmant 2018Syrinx kristen.. Nå har jeg sett den og. |
|
|