|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
16-08-17, 09:14 | #1 |
I endring
|
Den frivillige redningstjenesten og dugnadsåndens betydning i samfunnetFørst, jeg skulle ønske at jeg var en super debattant og skriver slik som mange av dere er slik at dette innlegget kunne ha vært fult av linker, relevante faktaopplysninger m.m, men dere får bære over meg.
16-08-17, 09:41 | #2 |
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Den frivillige redningstjenesten og dugnadsåndens betydning i samfunnetJeg har skjønt at din familie, og kanskje særlig mannen din, legger ned vanvittige mengder med tid i redningstjenesten. Det står det enorm respekt av, men jeg kjenner på at jeg kanskje ikke hadde vært superhæppi om min egen mann hadde ofret så mye familietid på det samme.
16-08-17, 09:46 | #3 |
Dårlig husmor
|
Sv: Den frivillige redningstjenesten og dugnadsåndens betydning i samfunnetJeg er veldig enig med deg Frøy og skulle ønske at flere satte pris på det store arbeidet som gjøres frivillig. |
16-08-17, 10:13 | #4 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
|
Sv: Den frivillige redningstjenesten og dugnadsåndens betydning i samfunnetMitt inntrykk, skapt av venner og familie, er at dugnadsånden lever i beste velgående. Selv gjør jeg ikke så mye annet enn å bidra i Utmarkslaget der jeg har hytte, noe som frigjør tid for de andre i styret, samt medlemmene, til å drive med det de kan best. Jeg har gjort mye før, men nå tillater ikke helsen meg å gjøre så mye utenom jobben. Gjør jeg for mye, går jeg på en smell og blir sykemeldt igjen. Det er drit kjedelig og ikke til nytte for noen. |
16-08-17, 10:31 | #5 |
Yes, we can!!
|
Sv: Den frivillige redningstjenesten og dugnadsåndens betydning i samfunnetJeg vet ikke om det stemmer at det går nedover? Men uansett: Jeg syns det er fantastisk med de som bidrar, og tror og håper de fleste gjør det fordi det også gir dem noe personlig. Jeg bidrar der jeg selv har glede av det, i hvert fall (for meg har det vært på barnas skole), og mannen der han har glede av det (fotball). Begge legger ned en god del tid og krefter for de fellesskapene, mens på andre arenaer gjør vi bare minstekravet (de obligatoriske dugnadene).
16-08-17, 11:03 | #6 |
I endring
|
Sv: Den frivillige redningstjenesten og dugnadsåndens betydning i samfunnetJeg har ikke noe annet enn egen erfaring som tilsier at dugnadsånden er på vei ned, men det er slik at man de fleste steder nå kan betale seg ut av dugnad. Flere og flere fotballklubber ansetter trenere langt ned i systemet osv.
16-08-17, 11:54 | #7 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
|
Sv: Den frivillige redningstjenesten og dugnadsåndens betydning i samfunnetHos oss er det dugnad i barnehagen, og det kan man ikke kjøpe seg ut av. Det står og i vedtektene og når du godtar plass, godtar du og så dugnad. Dette er privat barnehage.
16-08-17, 12:09 | #8 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
|
Sv: Den frivillige redningstjenesten og dugnadsåndens betydning i samfunnetJeg og mannen var aktive i idrettslaget i mange år da eldste drev med håndball. Dugnadsånden til veldig mange var ganske laber for å si set mildt. |
16-08-17, 12:53 | #9 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
|
Sv: Den frivillige redningstjenesten og dugnadsåndens betydning i samfunnetJeg har en holdning til dugnad og frivillighet (og det meste, egentlig) som baserer seg på yte etter evne, motta etter behov. Ikke nødvendigvis ha "lyst" til.
16-08-17, 13:14 | #10 |
Yes, we can!!
|
Sv: Den frivillige redningstjenesten og dugnadsåndens betydning i samfunnet
Nei, men gitt at man har ørten arenaer man KAN bidra på, så er det greit å velge den som er mest lystbetont. Altså, der man bidrar ut over "minimum".
16-08-17, 13:26 | #11 |
Usedvanlig begavet
|
Det vil jo også ofte der man har mest og best å bidra med. Lystbetont er best
16-08-17, 13:28 | #12 |
Introvert optimist
|
Dette! Vi stiller på alle dugnader for fotballen (og alt annet ungene deltar på), men kunne aldri vært dem som "dro" der. Vi brenner ikke for det, vi synes egentlig det er for mange treninger og cup-er og overlater dette med god samvittighet til noen andre.
16-08-17, 13:32 | #13 |
Yes, we can!!
|
Sv: Den frivillige redningstjenesten og dugnadsåndens betydning i samfunnetJa, jeg syns det er gøy og interessant å bidra på skolen, på den måten jeg får gjøre det, og mannen kunne sikkert BODD på den derre hersens fotballbanen (ikke jeg, som dere kanskje skjønner...), så der blir vi nok sett på som sånne som bidrar. På friidrett, karate og de andre ørten tingene de har vært innom så er vi med på det obligatoriske og heller ikke det uten litt sukk og stønn. Så der blir vi sikkert IKKE sett på som sånne som bidrar. Jeg har knapt sett noen av sønnens fotballkamper, og kjenner ingen av foreldrene, de syns sikkert jeg er en unnasluntrer av klasse.
16-08-17, 13:35 | #14 |
Usedvanlig begavet
|
Det som hadde vært supert, var om vi ikke måtte ta avgjørelsen om å velge bort noe, fordi det rett og slett fantes flere folk som tok i et tak på _alle_ de arenaene hvor ungene ferdes. Min erfaring er de stort sett er de samme folka som ofte går igjen, og det er klart man må prioritere. Jeg gjør det stort sett med glede og vet at det settes pris på. Det jeg dog kunne ønske meg var et sikkerhetsnett de gangene hverdagen tar oss og vi ikke kan stille opp.
16-08-17, 13:38 | #15 |
Usedvanlig begavet
|
Neisj, det tror jeg ikke. De fleste av oss kjenner på behovet for en pustepause, og det er helt sikkert flere enn oss, som synes det må være OK at en av de pårørende (da gjerne den mest interesserte delen) stiller som sjåfør og heiagjeng til en eller annen idrettsgreie.
16-08-17, 13:40 | #16 |
intro
|
Er det sant? Og dette er eldstesønnen med mange år som spiller? Hos oss har det nesten bikket litt over - jeg gleder meg f.eks. til å se jentenes fotballkamp i kveld UTEN Liv på banen. (Hun spilte søndag og tirsdag, og jeg var selvsagt ringside der også.) Ellers er det litt som hos dere - mannen er hovedtrener for jentene og bruker masse tid på det, mens jeg slarver med de andre foreldrene (har nærmest blitt en fotballfamilie på begge barnas lag) og følger ivrig med fra sidelinja. Jeg har sittet i FAU en periode og gjør det nok igjen. Ikke utenkelig at jeg blir lagleder en dag heller.
You’re the measure of my dreams" Sist redigert av Bluen : 16-08-17 kl 13:51. |
16-08-17, 13:49 | #17 |
|
Sv: Den frivillige redningstjenesten og dugnadsåndens betydning i samfunnetHvis vi har gått fra redningstjeneste til fotballdugnader og treninger - jeg tror at hvis det hadde vært mulig å ha unger på et lag som IKKE la opp til hundreogørtifjørti treninger og samlinger og cuper og satsninger og gud vet hva, men bare kjørte REN breddefotball/håndball/hockey/hvahardu for hele den gjengen med unger som liker å spille, men som ikke er så ekstremt opptatt av å satse, så kunne vi foreldre som har et liv ved siden av å følge opp våre unge idrettstalenter satt våre der, og sluppet å bli guilttrippet fordi man ikke selger vafler hver tredje lørdag, går med flyers i sentrum en torsdag ettermiddag, "du må vel jobbe som vanlig du", og så videre. |
16-08-17, 14:01 | #18 |
Yes, we can!!
|
Sv: Den frivillige redningstjenesten og dugnadsåndens betydning i samfunnetJeg har prøvd å se en og annen kamp, men det har blitt lite. Det er så SINNSYKT kjedelig å se på!! Så en i fjor, og da fikk jeg sjokk av å se hvordan min lille, ballredde, taklingsusikre plutt siden sist (et par år før...) hadde blitt en svær, oksesterk og uvurderlig midtstopper som gjerne sklitakler og generelt går inn med full innsats.
16-08-17, 14:18 | #19 |
Dårlig husmor
|
Sv: Den frivillige redningstjenesten og dugnadsåndens betydning i samfunnetJeg har hatt fotballspillende barn i 10 år og synes fremdeles at det er ganske kjedelig å se på kampene. |
16-08-17, 14:46 | #20 |
ej ikke møjkets heije
|
Og du er helt sikker på at dette er greit for gutten din?
|