|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor ønsker Høyre å ødelegge helsevesenet?Jeg lurer litt på hva som endres hos nav, så¨det var en pluss artikkel hos dagbladet eller vg om Slik blir din nye nav hverdag. Jeg er på aap og søkt uføre og den behandlinga fra nav har nesten gjort med psykisk syk i tillegg til de fysiske plagene jeg har. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor ønsker Høyre å ødelegge helsevesenet?https://www.visma.no/blogg/endringer...dsjettet-2017/ |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: Hvorfor ønsker Høyre å ødelegge helsevesenet?
Det er maks grensen, nedgang i lønn og at når begge foreldre må være der så blir det halvert makstid som er raseringen.
|
|
|
|
#4 |
|
Halloen!
Sv: Hvorfor ønsker Høyre å ødelegge helsevesenet?Vel, det er i alle fall positivt at det åpnes for at pengene deles på flere som trenger det. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Akkurat det er jo kjempefint. Men, hvis barnet ditt er sykt ved fødsel eller blir sykt når det er 4år og det trenger pleie resten av livet. Da er det ikke greit at foreldrene kun har pleiepenger i 5år. Det er heller ikke greit at lønnen blir redusert. Jeg er ganske sikker på at det er mye dyrere for samfunnet på sikt å gi økt offentlig hjelp, boliger, hyppigere innleggelser osv. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Men hva er alternativet? Hva med alle de andre som har falt helt utenfor tidligere? Dette er, som Rine sier, en ny fordeling av ressursene. Det er sånn det fungerer når penger skal fordeles. Det kommer ikke nødvendigvis MER i potten, og da må man kanskje av og til legge kortene på nytt for å se om ting kan gjøres riktigere - for alle.
|
|
|
#7 |
|
By the Sea
|
Det er så mange ting i potten som brukes på mindre viktige saker enn pleiepenger til foreldre til døende barn. Det er bare tullball å sette svake grupper opp mot hverandre på denne måten. Som om den naturlige konsekvensen av at flere får pleiepenger er at andre ikke får pleiepenger så lenge de trenger det.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 21-09-17 kl 18:06. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Travelt opptatt
|
Vi kan droppe Nordøyvegen (3,8 mrd/2709 innbyggere). Da har vi nok til pleiepenger i noen år. Og noen ekstra sykepleiere.
|
|
|
#9 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg er helt enig. Å kutte pleiepenger til foreldre til syke barn er da jammen meg det siste man må kutte i. Misbruksfaren må da være veldig liten.
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Det er jeg enig i. Mitt svar tidligere var basert på at det ikke bare var tatt bort penger fra noen, men at de var fordelt på en annen måte slik at flere fikk. Jeg tenker likevel at kutt i noen velferdsgoder må til, men at pleiepengene bør være rimelig langt nede på lista over ting som skal kuttes i. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
|
Men det er så innmari dårlig gjort at det skal gå utover de aller aller svakteste.
|
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: Hvorfor ønsker Høyre å ødelegge helsevesenet?Selvfølgelig kommer det ikke mer i potten når rike skal ha skattelette, så da sier det seg jo selv at det er de svakeste som må tape. Det er jo hele kjernen her. Og at foreldrene som har store pleieoppgaver for syke barn kan slippe økonomiske bekymringer på toppen av det hele, ja det synes jeg faktisk er helt selvfølgelig.
|
|
|
|
#15 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Men ser du ikke det prinsipielle? Det vil alltid være sånn, at på et eller annet punkt så MÅ ressursene fordeles, og ikke bare økes ved å gi lønnsmottakere høyere skatt. Vi sitter ikke på en Sereptas krukke som inneholder uendelige kroner.
|
|
|
#16 |
|
|
Jeg skjønner selvfølgelig at de må fordeles, men jeg mener samtidig at vi har en del ordninger som belønner flaks. F.eks. var det helt horribelt å fjerne arveavgift, og jeg synes vi burde hatt nasjonal eiendomsskatt. I tillegg kommer de helt absurde pensjonsavtalene. Jeg synes også at det å gi overgangsstønad til alle som er alene med barn, selv om det i praksis betyr at de får litt ekstra inntekt en periode før de går tilbake til normalen, er et feilgrep. Overgangsstønad burde vært forbeholdt de som er under utdanning, ufrivillig deltidsarbeid (med krav om å søke andre jobber) o.l.
|
|
|
|
#17 |
|
Travelt opptatt
|
Helt enig med Input. Vi har veldig mye å gå på før vi trenger å la det gå ut over de svakeste. Jeg kan til og med være med på å diskutere sykelønnsordninga, hvis diskusjonen går på innstramming for de som har mest. Hva med f.eks. et tak på 5G istedenfor 6G?
|
|
|
#18 |
|
Ferdig!
Sv: Hvorfor ønsker Høyre å ødelegge helsevesenet?Jeg signerer bare Input. Og selvfølgelig er det fint at ordningen treffee fler nå. Det er bare det at det raammer alle oss som har alvorlige og langvarige syke barn så innmari. Økonomiske bekymringer trenger man ikke på toppen. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Hvorfor ønsker Høyre å ødelegge helsevesenet?Alternativet er å ikke gi sånne som meg skattelette. Alternativet er å si at man må bruke opp omsorgspengepotten før man får pleiepenger. Alternativet er å slå hardere ned på skattesnytere som skjuler formuer i utlandet eller jobber svart.
|
|
|
#20 |
|
|
Det er jeg enig i.
|
|
![]() |
|
|