Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvorfor ønsker Høyre å ødelegge helsevesenet?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-17, 09:30   #1
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor ønsker Høyre å ødelegge helsevesenet?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Alternativet er å ikke gi sånne som meg skattelette. Alternativet er å si at man må bruke opp omsorgspengepotten før man får pleiepenger. Alternativet er å slå hardere ned på skattesnytere som skjuler formuer i utlandet eller jobber svart.

Det er mange alternativ til å ta fra de sykeste barna.

Jeg tror bare ikke det er mange nok med formue på Cayman Islands, til å kunne dekke opp at endringer i samfunnstrukturer aldri kommet til å kjennes, av noen. DET vil alltid være noen som "er de svakeste", og som politiker kan man ikke styre landet etter enkeltsaker eller magefølelse.

Gammel 20-09-17, 10:20   #2
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg tror bare ikke det er mange nok med formue på Cayman Islands, til å kunne dekke opp at endringer i samfunnstrukturer aldri kommet til å kjennes, av noen. DET vil alltid være noen som "er de svakeste", og som politiker kan man ikke styre landet etter enkeltsaker eller magefølelse.

Nei, det er klart man ikke kan styre landet etter magefølelse, men det er det da virkelig ikke noen som har gjort heller, vi har da stort sett hatt ansvarlige folk til å styre oss gjennom årene vi har bygget velferdsstaten. Det blir jo merkelig å fremstille det som om det er alternativet til det borgelige regjeringssamarbeidet.

Å gi skattelette til folk som har til både salt, melk og honning i grøten er ikke viktig på min prioriteringsliste. Jeg blir med på spleiselaget. :raus:

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-17, 10:47   #3
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Så lenge regjeringen kaster bort milliarder på å gi sånne som meg skattelettelse, så er jeg ikke med på å diskutere nødvendigheten av innstramminger i pleiepenger for de alvorligst syke barna. Jeg har fått ca 3-5000 i skattelettelser de siste årene. Hurra, da kan jeg sette mer penger på fond, eller fly på enda lengre ferieturer(/s). De pengene kunne mye heller gått til å dekke en uke med pleiepenger for en forelder til et alvorlig sykt barn. Så kunne pøbelsara dekt den neste uken. 50 folk til, og vi har et helt år.

Skjulte formuer i utlandet (altså penger på bok, ikke "arbeidende kapital") utgjør minst 2 mrd i året i følge skattedirektøren. Svart arbeid er enda verre; 150 mrd i året. Vi har råd til både pleiepenger og skattelettelser for småbedrifter hvis vi hadde fått inn de pengene.

Gammel 20-09-17, 12:18   #4
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den nye pleiepengeordningen inkluderer flere og er en halv milliard dyrere. Så i tillegg til at flere i fellesskapet får en lettere hverdag, er det også satt av penger til formålet. Endring i system vil som regel også kunne gi endringer på individnivå.

Sist redigert av Billa : 20-09-17 kl 13:40. Årsak: Dårlig norsk!
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-17, 21:15   #5
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Vi har veldig mange gode velferdsordninger i Norge og det vil nok komme kutt. Mer press på mobilitetskravet til ordinære arbeidssøkere, kutt i aap til de som fra før hadde deltidsstilling og som i dagens ordning får hundre.prosent aap, strengere krav i forhold til overgangsstønad osv synes jeg er tiltak som virker fornuftige. Av alle som trenger hjelp så synes jeg at de med syke barn kommer aller dårligst ut. De har behov for mer hjelp og ikke mindre. Kanskje spes de som har barn med stort oppfølgingsbehov, men som ikke ligger på sykehus.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-17, 21:35   #6
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Ett viktig kutt vi burde fått på plass så snart som mulig, er de gullkantede pensjonene enkelte sitter med. Skal vi klare å ta vare på de svakeste, så må de sterke bidra, ikke gå av med AFP når de er knappe 60, og bruke de neste 30 åra på ferieturer verden rundt. Det er enkelte som har så tunge jobber at de er utslitte ved 62, men de blir enten uføre eller strever videre som best de kan. De AFP-erne jeg kjenner hadde helt fine kontorjobber de kunne fortsatt i til de var 70 uten for store problemer.

Gammel 21-09-17, 00:24   #7
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Ett viktig kutt vi burde fått på plass så snart som mulig, er de gullkantede pensjonene enkelte sitter med. Skal vi klare å ta vare på de svakeste, så må de sterke bidra, ikke gå av med AFP når de er knappe 60, og bruke de neste 30 åra på ferieturer verden rundt. Det er enkelte som har så tunge jobber at de er utslitte ved 62, men de blir enten uføre eller strever videre som best de kan. De AFP-erne jeg kjenner hadde helt fine kontorjobber de kunne fortsatt i til de var 70 uten for store problemer.

Enig. Jeg tror ganske sikkert at ingen av oss her inne vil kunne gå av ved 62 - til det kommer pensjonsordningen vår til å endres for mye. Vi må jobbe lenger, i motsetning til våre foreldre.

Gammel 21-09-17, 10:11   #8
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

De tunge og uførefremkallende jobbene er sjeldent med i ordninger om tidlig pensjon, det er en svakhet ved systemet syns jeg. Det betyr egentlig at ganske mange friske, arbeidsføre mennesker trekker seg tidligere fra arbeidslivet enn strengt tatt nødvendig, mens de som hadde trengt å pensjoneres litt tidligere blir uføre. Jeg har egentlig lyst til å si mer, men jeg tror jeg må jobbe.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-17, 10:27   #9
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lurer på noe - beslutningsforum - har ikke de en nærmest umulig oppgave? Å bestemme om medisin, som kan hjelpe noen, blir for dyr?

Jeg har ikke hørt om beslutningsforum før de siste ukene, men det er ikke noe nytt regner jeg med?

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-17, 12:28   #10
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Jeg lurer på noe - beslutningsforum - har ikke de en nærmest umulig oppgave? Å bestemme om medisin, som kan hjelpe noen, blir for dyr?

Jeg har ikke hørt om beslutningsforum før de siste ukene, men det er ikke noe nytt regner jeg med?

De møtes bare 4 ganger i året, tror jeg?

Klart de har en umulig oppgave, sett opp mot enkeltindivider.
De skal beslutte om gevinsten ved å innføre medisinen er større enn kostnaden, og i tilfellene kreftmedisin er det vel ikke noe kur det er snakk om. Det er livsforlengende, svinedyre medisiner. Og det går jo på bekostning av noe annet, helseforetakene får ikke mer penger over statsbudsjettet selv om medisinutgiftene har gått i taket og forbi.

Og det er jo et kjempestort dilemma, som går an å diskutere til en viss grad på systemnivå men der det aldri går mer enn 5 minutter før noen bruker argumentet om en de kjenner som har 4 barn og bladibladibla og dermed er diskusjonen over.

Sist redigert av Ru : 21-09-17 kl 13:20.
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-17, 13:20   #11
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Du kan lene deg tilbake i visshet om at du nettopp gjorde diskusjonsklimaet kjipere med den kommentaren. Skjerpings.

Jeg slettet. Jeg ser at den var langt over kanten og ikke særlig morsom.

Gammel 21-09-17, 14:07   #12
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Beslutningsforum ble startet i 2014, etter initiativ fra rødgrønn regjering (og storting). Det ER en umulig oppgave hvis man ikke klarer å tenke på oppgaven som en ren nytt/kost-oppgave. Medlemmene har bred bakgrunn og mye kompetanse fra flere områder som er relevante.

Gammel 22-09-17, 21:59   #13
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Betaler med glede meir skatt dersom det kan gjere livet litt enklare for ei familie med sjukt barn.

Gammel 25-09-17, 12:38   #14
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Flere får ja, men det på bekostning av de som kanskje har de sykeste barna og trenger pleiepengene aller mest. Jeg har en kusine som har ei jente på 2 med leukemi. Det river i hjertet at de nå må bekymre seg for økonomi og penger oppi alt. De bor langt unna sykehuset de må til og det betyr at en av foreldrene ikke får se barnet sitt dersom de ikke har økonomi til å kunne ta fri.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:12.