|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
07-10-17, 13:13 | #1 |
Glamorøs
|
VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofiliI dag har VG en stor nettsak om hvordan politi utnytter ulike lands lover og regler for å avsløre pedofilinettverk, og metodene de bruker. I en periode har australsk politi drevet et webforum for pedofile og latt som de var to toppmenn i miljøet. De har delt bilder og videoer, og deltatt i diskusjoner.
07-10-17, 13:18 | #2 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
|
Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofiliLeste den i dag morges. Jeg synes kanskje politiet kunne spurt ofrene/familiene om tillatelse før de delte bildene, samtidig skjønner jeg at tiden spilte en sentral rolle her og at de ikke hadde så mange andre valg. Her fikk de fakket en haug med grusomme mennesker.
07-10-17, 13:21 | #3 |
Glamorøs
|
Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofiliJa, men hvor mange har de ikke fakket? Hvor mange overgrep har de oversett? Helliget målet midlet alltid? Og hvis ikke, hvor er grenseoppgangen?
07-10-17, 13:54 | #4 |
Tittel og tittel....
|
Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofiliJeg leste den også. Og kjenner også at jeg syns det er litt vanskelig, hvor går grensene. På mange måter er det jo bra at de blir fakket og nettverk lagt ned, men helliger metoden alltid middelet?
Nå også med avatar Sist redigert av polarjenta : 07-10-17 kl 18:54. |
07-10-17, 17:16 | #5 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
|
Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofiliPolitiet har faktisk begått overgrep mot barn ved å dele materiale om dem. De har gjort det for muligens å forhindre at flere barn blir rammet. Med vekt på muligens klarer jeg ikke forsvare handlingene. Noen ofres for at andre kanskje skal reddes. Hvis det er greit kan vi like gjerne bruke ekte mennesker i test av f.eks. kollisjonsputer, noen vil kanskje komme mindre skadet fra en kolisjon. For å si det dramatisk. |
07-10-17, 20:30 | #6 |
~~~~~~~
|
Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofiliJeg leste den, men må lese den flere ganger kjenner jeg for å få tak i alle detaljer.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 07-10-17 kl 20:39. |
07-10-17, 20:45 | #8 |
~~~~~~~
|
Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili
Da misforstod jeg, beklager.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 07-10-17 kl 21:00. |
07-10-17, 21:59 | #10 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofiliÅ tillate seg å bli så kynisk?? Altså, når noen har påtatt seg den jævlige jobben det er å se på tortur av barn, så dømmer jeg dem virkelig ikke før å legge igjen følelsene hjemme. Det samme sa en avhlrsleder ved et av barnehusene i Norge, at hun lot jobben bli igjen på jobb. Hvordan skal man ellers holde ut?
07-10-17, 22:16 | #11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
|
Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofiliJeg har lest saken, og kjente at den var vel heftig kost. Når det er sagt reagerte jeg også på hvilke midler man har benyttet seg av for å nå målet. At de har flyttet saken over landegrensene for å omgås lovverket reagerte jeg i hovedsak ikke så mye på selv om det er juridisk betenkelig, fordi det er såpass mange nasjonaliteter involvert at det hadde blitt vanskelig å infiltrere miljøet hvis ikke. Den delen av dette jeg imidlertid har problemer med å svelge derimot, er at det har gjort det mulig for etterforskerne å selv ta del i overgrepene ved å bl.a. dele materiale som bilder selv. All den tid det er snakk om barn her ser jeg det ikke som formildende at foreldrene/barna hadde blitt spurt først, i tillegg tenker jeg at det kunne ha kompromittert dekkoperasjonen. På den andre siden ser jeg ikke hvordan de kunne ha avdekket såpass mye av miljøet uten å ha gjort dette, og hvis man tenker at skaden ved bildedeling allerede er skjedd blir det jo et spørsmål om hvor mye mer skade man forårsaker for barnet ved å dele igjen (jeg mener at en hver deling helt klart er skadelig, ikke misforstå meg, og at dette ikke er mer tillatt fordi man gjør det i yrkesøyemed, men at disse bør ha grunnlag nok for å ta en fornuftig vurdering her (ikke at man nødvendigvis kan stole på dette, men det blir en annen diskusjon)). |
07-10-17, 22:17 | #12 |
Glamorøs
|
Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofiliMen det som er viktig når man har nedsatt sensitivitet er at man har veldig gode kontrollrutiner, slik at man faktisk får en skikkelig gjennomgang av om det virkelig er ok å dele overgrepsbilder av barn, se bort i fra overgrep for å ta andre overgripere. Jeg er usikker på om jeg syns rettferdiggjøringen deres holder.
07-10-17, 23:32 | #13 |
villende
|
Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofiliJeg forutsetter dette er noe som er gjort innenfor lovlige rammer, og det synes det å være i denne saken. Politiet i Australia har operert innenfor de rammene de har lov til, og da tenker jeg at det ligger en prosess til grunn for hvorfor man mener det er akseptabelt at de driver med denne typen "lokking". Jeg vet ikke om den faktisk er nødvendig, slik jeg leser saken så mener VG det ikke er nødvendig - at det faktisk er mulig å avdekke de samme overgriperne uten ø måtte gå til det skrittet det er å drifte en slik side. Men jeg har ikke nok teknisk kompetanse til å mene noe om det. |
07-10-17, 23:42 | #14 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
|
Dette synes jeg blir litt rart sagt. Når man har jobbet med til dels svært grove overgrepssaker i mange år, gjør det noe med de fleste. Man setter nok opp en slags vegg for å rett og slett holde ut, for å klare jobben. Hvis man bryter sammen hver gang man ser en video eller noen bilder av et misbrukt barn når man jobber med dette konstant, vil man ikke vare lenge i jobben, tenker jeg. Jeg er glad disse menneskene finner styrken til å takle jobben, for vi trenger dem.
08-10-17, 00:36 | #15 |
~~~~~~~
|
Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofiliSelvfølgelig er det flott at mennesker orker å jobbe med dette og orker å se disse klippene. Men for meg er det helt ufattelig at man kan bli kynisk/ufølsom/ikke la slike bilder/filmer gå inn på seg. Den ene av politimennene som har jobbet med dette i over 20 år sier selv at slike bilder ikke har noen effekt på han. Kona hans mener han mangler empati. At man ikke bryter sammen er flott, men finnes det noe i mellom "sammenbrudd"/null effekt - er det helt utenkelig? Eller er man da ikke skikket til jobben?
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 08-10-17 kl 00:43. |
08-10-17, 00:39 | #16 |
koko
|
Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofiliJeg får ikke til å synseføle og dømme politiets metoder på grunnlag av en VG-artikkel.
08-10-17, 00:46 | #17 |
~~~~~~~
|
Jeg reagerte på at VG's journalister faktisk har hacket seg inn på servere som driftes av politiet og bryter inn i en etterforskning. Er det greit? Har journalister fritt leide?
08-10-17, 02:00 | #18 |
|
Slik jeg forstod det visste de ikke at det var politiet før etter en stund? |
08-10-17, 02:05 | #19 |
Leser
|
Jeg tenker på denne saken. Det å være "en del av" et kriminelt miljø i lengre tid er en påkjenning for de som skal være de lovlydige. Jeg tenker at de som sitter i slike saker er nødt til å "skru av" følelsene sine (for ellers blir påkjenningen for stor) og at dette gjør at de mister det moralske kompasset de ellers ville ha hatt. De kan ikke bruke handlingene sine for å navigere moralsk (da de gjør det samme som overgriperne) og de mister også følelsene for hva som er riktig og galt. Jeg tenker det setter dem (politiet) i en uhyre vanskelig situasjon.
08-10-17, 08:39 | #20 |
|
Når han blir uvel av å skrive på forumet, er han jo åpenbart ikke uten empati.
|