|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?
|
|
|
#2 |
|
Unik
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Jeg husker en professor som gjerne ble med på studentfest. En gang danset han i bar overkropp på nachspiel. Hadde rykte som sjekker, men det vet jeg ikke noe om. Men det jeg vet er at alle himlet av ham fordi det fremstod helt dust at en professor skulle holde på sånn med 23 åringer. Det passer seg liksom ikke, alle ser ham som en yrkesperson, mulig han følte han var privatperson.
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Jeg har aldri trodd at Giske har begått overgrep, jeg har hele tiden tatt for gitt at det er kombinasjonen "gammel gris" og kraftig maktbruk, som har vært uakseptabelt, men likevel blitt akseptert. Det er da krystallklart at når man er kjent som en som "får det som han vil, uansett midler" legger an på alt i skjørt, inkludert purunge jenter, så er det uakseptabelt??
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Og med Sande eller hva han heter friskt i minne, for ikke å snakke om det svaret fra Giskes rådgiver, så bør man ta "interne notater" med en øse salt, altså.
|
|
|
#5 |
|
Epikur
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Hvis man utnytter makten og posisjonen sin til å skaffe seg privilegier og pulings man ellers ikke ville fått, begår man faktisk et overgrep. Overgrep er ikke begrenset til å handle om voldtekt i mørke bakgater, altså.
|
|
|
#7 |
|
Epikur
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Jens Stoltenberg er skikkeligheten selv. Virkelig.
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Jens nevner jo også den utdrikkingslagssituasjonen i boka si, der en ung journalist ble presset til å gå i boblebad med ham. Han skriver litt hø-hø om det, så jeg syns ikke han utviser så fantastiske holdninger han heller.
|
|
|
#9 |
|
villende
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Er man i en maktposisjon så skal man ikke sjekke opp medarbeiderne sine eller de som er lengre ned enn en selv i systemet. Punktum. Det handler rett og slett om å være ryddig og etterrettelig. Og det gjelder (selvfølgelig) både menn og kvinner. Sist redigert av Gaia : 05-01-18 kl 10:46. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
villende
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Det fine med #metoo-kampanjen er jo at det endelig er rom for å sette foten ned for slik oppførsel, fremfor å feie det under teppe. Og det er så veldig på tide. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
villende
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Jeg kan si såpass at jeg aldri har hørt rykter om upassende oppførsel fra Stoltenberg. I alle fall ikke mot underordnede. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
villende
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Jeg tror det er viktig å huske på at dette faktisk er ekstremt ubehagelig for de som er utsatte for det, og spesielt i de tilfellene der det er snakk om sosialt uakseptabel/ubehagelig oppførsel, og ikke noe som er ulovlig. Absolutt alle jeg kjenner godt RL har hørt om episoden jeg viser til. Men jeg kjenner likevel at det kostet meg en del å skrive om den på nett, fordi jeg vet at det finnes nok av mennesker der ute som mener jeg ikke har grunn til å reagere som jeg gjorde. Som vil påstå at det bare handlet om uskyldig oppmerksomhet, og at det er noe man, som kvinne, bør sette pris på. Poenget er at man skal ikke bli satt i en slik situasjon med en overordnet, hvor man i realiteten ikke har mulighet til å ta igjen eller si i fra, fordi maktbalansen er så skjev. Og det er det vi må få tatt tak i. Sjefer skal forholde seg 100 % profesjonelt til sine ansatte. I alle situasjoner. Så får man ta flørten med kollegaen som det er mulig å avvise uten at det blir kleint. Eller aller helst på fritiden. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Jeg tror det, generelt, er utrolig lett å bli fanget i "huff, æsj, ikke bra, ikke noe å gjøre med", i mange sammenhenger. Det samme gjelder for eksempel sikkerhetskultur. Hvis man er et sted der det i alle år har vært vanlig å kutte hjørner og slumse litt, så kan man tenke sitt, man kan nevne det hjemme eller til venner eller til og med til betrodde kollegaer, man huffer seg litt, men tror ikke det er noe det kan gjøres noe med.
|
|
|
#14 |
|
villende
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Denne kronikken sier så veldig godt det jeg tenker. Jeg er så glad for at AP i det minste har en i ledelsen som har vært villig til å ta den kostnaden det medfører å si at nok er nok. Heia Hadia Tadjik! |
|
|
|
|
|
#15 |
|
fri
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Anne Holt sier det utrolig bra:
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Unik
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?https://www.nrk.no/norge/line-star-f...rie-1.13850588
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Veldig modig! Jeg syns Frithjof Jacobsens kommentar i VG også er god. Han beskriver godt hvorfor Nettavisen er så forkastelig. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...lerne-angripes
|
|
|
#18 |
|
Peppy!
|
Ja, den var veldig fin. Historien viser at varslere ikke behandles bra, det er veldig skummelt hvor lett det er å angripe dem. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg i dag har hørt fra folk at «Giske er et offer for politisk maktkamp» på grunn av Nettavisens notat. Det var ikke vanskelig å få folk til å vende seg mot varslerne, gitt. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Nei, man så jo hvor raskt det snudde i denne tråden også. Og Nettavisens totalt usmakelige avstemning på saken da!
|
![]() |
|
|