|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
11-03-18, 18:04 | #102 |
can-jur
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?
Ja akkurat sånn.
11-03-18, 18:36 | #103 |
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Hos oss tror jeg summen blir lik til slutt, men jeg er nok allikevel administrasjonsminister når det gjelder barnehage, skole og aktiviteter, men stort sett er det selvvalgt, og mannen tar mye av det som gjelder hus og hjem, hvor han er mer interessert enn meg. Allikevel innrømmer han at det er magi når klær plutselig er tilbake i skapet etter at de er blitt vasket, såpedispensere fylt opp, toalettpapir likeså, og når det alltid finnes en ekstra pakke kaffe på lur, eller brød i fryseren.
11-03-18, 18:57 | #104 |
<3
Medlem siden: Jan 2008
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Skal lese gjennom hele tråden etterpå, men dette ble litt vittig for at jeg for en time siden utførte et eksperiment. Jeg er så innmari lei av å passe på alt - mannen kommer fra en familie som totalt mangler planleggingsgen, og han lider også av det. Så istad skulle Storesøster i bursdag, mannen var fullt klar over det og jeg skulle sjekke om han fulgte opp å få henne avgårde i riktig tid. Vel, da klokka var 16.47 så måtte jeg tilslutt spørre om han i det hele tatt fulgte med (hun skulle dit til kl 17 og gå selv), og da ble han sint på henne fordi hun ikke fulgte det opp selv. Jeg blir gal av sånn!
11-03-18, 19:03 | #105 |
can-jur
|
11-03-18, 19:14 | #106 |
<3
|
Dårlig gjort mot han eller henne? Jeg forklarte han i klartekst forrige uke også, at når han er nede med ungene og den ene trenger oppfølging, så må han bidra selv om han egentlig bretter klær. (Litt komisk akkurat det da, men poenget mitt er at man må klare å gjøre mer enn én ting om gangen)
11-03-18, 19:17 | #107 |
<3
|
Denne syns jeg ble rar. Hvis du og mannen vet at barnet deres skal ut døra kl 17, og begge maste for en halvtime siden at barnet må gjøre seg klar. Er det da den enes ansvar at det faktisk blir fulgt opp? Eller begges?
11-03-18, 19:19 | #108 |
Personlig pessimist
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Ja, jeg tenker at hvis begge vet om bursdagen, og begge er i huset, så må det da være begges ansvar at barnet kommer seg avgårde. Når det er sagt, så tenker jeg også at et 08-barn er stort nok til å passe tiden selv. Men det er gjerne lett å si når man er velsignet med velorganiserte og selvgående barn.
11-03-18, 19:22 | #109 |
<3
|
Begge satt sammen med henne. Og ja, jeg tenkte på det selv - for hun kommer seg på skolen alene og kan passe klokka selv, sånn egentlig. Så jeg vet ikke helt hva som skjedde i dag og hvorfor hun ikke skulle passe på selv, men jeg så mitt snitt til å utfordre mannen.
11-03-18, 19:23 | #110 |
lider av tastleksi
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Jeg skulle ønske det hadde hjulpet om jeg lot være å ta tlf.
11-03-18, 19:24 | #111 |
can-jur
|
Hos oss er det ansvaret barnets når de er så store.
11-03-18, 19:26 | #112 |
can-jur
|
Hvorfor i alle dager ringte de ikke mannen din?
11-03-18, 19:27 | #113 |
Personlig pessimist
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Jeg vil ikke dra det så langt som å si at det virkelig gikk ut over noen. Det er selvsagt ubeleilig at uteklærne ikke ble med, men barnet var innendørs og led ingen overlast. Det er en konsekvens av at en utrent forelder har morgenansvaret, men det er jo gjerne sånne ting man må tåle at skjer når ansvar skal flyttes fra et sted til et annet? Alternativet er vel evig gjeting, men jo mer man gjør seg selv unnværlig, jo bedre er det jo faktisk for både barn og voksne? En dag kan man plutselig ikke være tilgjengelig, ingen ee tjent med at verden ramler fullstendig sammen da. Glemte uteklær er uheldig, men det er ingen katastrofe.
11-03-18, 19:41 | #114 |
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Jeg tror ikke man helt skjønner hva som er den faktiske problemstillingen som skisseres, hvis man tror det er så enkelt som at det er en forelder som bare ikke er vant til å gjøre klar barna om morgenen som er greia, eller at man jo bare kan dele kalendere. |
11-03-18, 19:46 | #115 |
can-jur
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Det er klart det finnes menn som ikke virker. Men at det skal være av et slikt omfang at det er samfunnsproblem strever jeg litt med å akseptere.
11-03-18, 19:48 | #116 |
Personlig pessimist
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Jeg tror ingen blåser av noe som helst? Jeg tror bare vi har/har hatt forskjellige måter å håndtere ubalanse på. Sånn sett tror jeg det var «hell i uhell» at jeg måtte sette meg selv på sidelinja tidlig (altså mens barna var ganske små), for jeg ser jo at det ville blitt vanskeligere senere. Jeg kan ikke veie opp for manglende oppfølging med å ta på meg mer selv, og da tvinger det seg jo gjerne frem andre løsninger. I tillegg har vi bare to barn, som egentlig sjelden lager utfordringer av noe. Det hjelper selvsagt på i totalregnskapet.
11-03-18, 19:52 | #117 |
|
Hersketeknikk my ass, du kaster kampestein i glasshus etter den «jeg kan ikke utdype dette fordi dere har så såre tær»-kommentaren din. Kvinners totalbelastning med utejobb og hjemmejobb er et vanlig tema i likestillings- og kvinnesaksdiskusjoner, og har vært det de siste femti årene. Å bagatellisere det er usolidarisk, i hvertfall for de som påberoper seg å være opptatt av likestilling. |
11-03-18, 20:08 | #118 |
can-jur
|
Vel. Å mene de fleste menn er inkompetente er heller ikke særlig likestillingsvennlig. Men for all del. Det viser jo at kommentaren om såre tær var helt på sin plass
11-03-18, 20:09 | #119 |
Absolute Beginner
|
|
11-03-18, 20:18 | #120 |
|
Jeg skriver ikke et eneste sted at de fleste menn er inkompetente, dette har hovedsakelig ingenting med inkompetanse, men forventninger i samfunnet, kultur, ukultur og manglende bevisstgjøring. |
|
|