|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Ferdigstekte glutenfrie (og melkefrie) vaflerFinnes det? Vi har vafler innimellom på korpset, og har ei med cøliaki. For å slippe å ha eget vaffeljern, finnes det ferdig stekte vi kan varme? Vi har også en med laktoseintoleranse, så det hadde vært en fordel hvis de også er melkefrie. Men ikke et must.
![]() |
#2 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Ferdigstekte glutenfrie (og melkefrie) vaflerDet har jeg aldri sett. Men går det an å ha et lager i fryseren og så tine ved behov?
![]() |
#4 |
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ferdigstekte glutenfrie (og melkefrie) vaflerTror ikke det. Vi gjør som frukt sier: Steker opp en haug og fryser med mellomleggspapir mellom. Tas opp ved behov og tines i brødristern eller på benken.
![]() |
#5 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Ferdigstekte glutenfrie (og melkefrie) vaflerUtfordringen med cøliaki er at du ikke kan bruke et vaffeljern som brukes til andre vafler, så jeg skjønner godt problemstillingen. Har dere hørt med foreldrene? Kanskje de kunne tenke seg å lage opp vafler og så kan de fryses og korpset ha dem, evt at korpset betaler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Ferdigstekte glutenfrie (og melkefrie) vaflerEr det et alternativ å lage lapper/sveler i stedet, til den med cøliaki? De kan jo lages på forhånd på en vanlig stekepanne, når det ikke er nødvendig å lage så mange. En stekepanne er i alle fall lettere å rengjøre enn et vaffeljern.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 20-09-18 kl 12:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ferdigstekte glutenfrie (og melkefrie) vaflerSom mor til en cøliaker hadde jeg mer enn gjerne stekt opp en haug vafler for å ha lur i fryseren på barnets aktivitet, altså. Blir bare glad for sånne forespørsler. Mye bedre enn «de andre fikk vafler, og jeg fikk en glutenfri pepperkake de hadde igjen fra jul», som det fort blir hvis man ikke planlegger.
![]() |
#8 |
Semiaktiv
![]() Sv: Ferdigstekte glutenfrie (og melkefrie) vafler
Slik tror jeg mange tenker, så jeg ville hørt med foreldrene.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 20-09-18 kl 15:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Ferdigstekte glutenfrie (og melkefrie) vaflerKunne dere eventuelt bedt foreldrene om å steke noen til dere som dere kan ha i fryseren på korpset? Eller vært litt nøye med å gi dem beskjed i god tid - så de får sendt med alternativ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
![]() Sv: Ferdigstekte glutenfrie (og melkefrie) vaflerTusen takk for tips alle sammen! Dette er ei jente som kommer fra en ganske ressurssvak familie, så vi ønsker helst ikke å be foreldrene. Jeg tror det viktig for henne å få være med på korpset, eller fritidsaktivitet generelt, og vi ønsker å tilrettelegge så mye vi kan. Vi serverer mat på seminarer, og ut fra det jeg har forstått har ikke foreldrene tilbudt seg å ta med mat (vi skal ha seminar i helga). Vi har en annen mamma i korpset som jobber på en Meny-butikk med stort utvalg, tror jeg skal sjekke med henne. Alternativt kjøper vi et eget vaffeljern som en av oss oppbevarer hjemme.
![]() |
#11 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Ferdigstekte glutenfrie (og melkefrie) vaflerDet er så fint at dere tenker i forkant, IOA. Utenforskap er kjedelige greier, og det kan oppstå på mange måter, f.eks. når de andre får hjemmelaget kos og du får ingenting, eller en drops. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
Jeg ville spist
![]() |
#13 |
Semiaktiv
Jeg har inntrykk av at dette er greit. Da jeg spurte den gangen, da mor tilbød seg å sende med bursdagsbarnet egen kake, var dette et barn som nettopp hadde fått diagnosen, og det var derfor ekstra viktig, i den første tiden, da sårene i tarmen skulle leges (? eller noe sånt, mor forklarte det for meg, men jeg har glemt det) at hun ikke fikk i seg det aller minste gluten. Jeg forklarte hvordan jeg gjorde det (Toro sjokoladekake og muffins), og mor sa at det var greit, da trengte hun ikke å ha med eget.
![]() |
#14 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Ferdigstekte glutenfrie (og melkefrie) vaflerSå fin tanke, IOA!
![]() |
#16 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Ferdigstekte glutenfrie (og melkefrie) vaflerGodt å høre at det er innafor. Akkurat sånne ting er litt vanskelig når man ikke har det under huden til vanlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
I mål
|
Denne er glutenfri nok for de aller fleste. Vi har et kjøkken der 4 av 5 spiser gluten. Jeg baker med gluten på kjøkkenet, men er nøye med hygiene, bruker egne fjøler etc. Vi har ikke egne redskaper til glutenfritt, men vasker selvsagt. Jeg er ikke mer nøye på rengjøring enn før, men selvsagt opptatt av hvor jeg legger hennes mat og jeg blander ikke redskaper som er skitne. Det går helt fint. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Dette var veldig lovende, takk! Det kan vi spørre familien om.
![]() |
|
|