|
|||||||
| Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lavkarbo for dummies...Det står litt om melkefett her:
Og her er en fra Forskning.no:
|
|
|
#2 |
|
Stadig underveis
Sv: Lavkarbo for dummies...Angående hjertet: Etter første graviditet og ammeperiode var kroppen litt "på tur". Jeg var sliten, hadde forhøyede leververdier og høyere kolestrol enn jeg pleier og burde. Jeg bestemte meg da for å slutte å amme (legen bestemte det da) og gå tilbake til lavkarbo (som jeg egentlig bør bestandig) og trening. Blant annet spiste jeg rundt 6 egg for dag. Da jeg kom tilbake 5 uker senere hadde kolestrolet mitt gått ned fra 6 til 3,5 |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Sv: Lavkarbo for dummies...Vi har faktisk begynt å kjøpe H-mek til 2 1/2- åringen no |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Stadig underveis
Sv: Lavkarbo for dummies...Jeg er ikke uenig i det dere sier om melkefett, men jeg innbiller meg at det er mange som ikke tåler melk. Jeg leste feks en gang at det i den vestlige verden er mye "skjult" melkeinntoleranse, og at så mange som 70% av oss egentlig ikke tåler det. Dette kan jeg ikke dokumentere, men det er mange rundt meg som forteller om symptomer som gjør at jeg tror litt på dette. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Lavkarbo for dummies...Helt sant, mange tåler ikke ren kumelk. Jeg drikker det aldri, og gir det sjelden til vesla, da i så fall ALLTID helmelk! Men de fleste tåler bra bearbeidede melkeprodukter som rømme, ost, smør, fløte osv.
|
|
|
#6 |
|
Stadig underveis
Sv: Lavkarbo for dummies...
Ja, her bruker vi også meierismør. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Textrovert
|
Sv: Lavkarbo for dummies...Siden "bearbeidet" vanligvis er negativt ladet i kostholdssammenheng, hvorfor er da bearbeidede melkeprodukter bedre enn ren melk?
|
|
|
#8 |
|
Nymotens gammeldags
Bearbeidet trenger ikke å bety noe negativt. En stekt biff og kokt brokkoli er jo også bearbeidet på en måte. Når vi snakker om bearbeidet mat i negativ sammenheng, snakker vi om mat som feks. er tilsatt mye sukker og dritt, eller mat som er blitt så klusset med at den er ødelagt (som feks. sterkt oppvarmede flerumettede fettsyrer).
|
|
|
#9 |
|
Textrovert
|
Ja, men du svarte ikke på spørsmålet mitt. :liksom-fornærmet:
|
|
|
#10 |
|
Nymotens gammeldags
Oj haha, nei det gjorde jeg visst ikke.
|
|
|
#11 |
|
Stadig underveis
En venninne av meg skaffer seg "ubearbeidet" melk via en bonde som ikke paseuriserer (er det sånn det skrives?) melken. Det er ikke lov å selge upasteurisert melk i Norge, men det er en del som mener at den prosessen er hele årsaken til problemene mange har med melk. Pasteurisert melk råtner, mens ubearbeidet melk "syrner"... det er visst mye av forskjellen. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Lavkarbo for dummies...Jeg tror melkeprodukter er årsaken til mange helseproblemer både her til lands og mer generelt i den delen av verden vi forsetter å drikke / spise melk etter vi blir voksene (der skiller vi oss jo fra dyr). |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Lavkarbo for dummies...Hehe, ang. det å prompe, så gasser jeg ut hele leiligheten her når jeg spiser usunt, mye raske karber. Selv på Grete Roede-mat promper jeg mye. Men på lavkarbo fiser jeg knapt, og fisene lukter mye bedre.
|
|
|
#14 |
|
Stadig underveis
Sv: Lavkarbo for dummies...Ja jeg også mistenker at melk er noe man bør se nærmere på konsekvensene av... nettopp pga det høye forbruket. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Lavkarbo for dummies...Jeg har også lest om den mulige sammenhengen mellom autisme og melkeprodukter, og også hvete. Har også fått tilbakemeldinger fra foreldre med autistiske barn som har prøvd dette ut med STORT hell.
|
|
|
#16 |
|
Textrovert
|
Jeg hadde aldri i livet satt barnet mitt på en melke- og hvetfri diett uten videre. Vi hadde selvsagt gjort det hadde testene slått ut, men siden de ikke gjorde de, velger vi å følge vårt vanlige kosthold.
|
|
|
#17 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Lavkarbo for dummies...Jeg hadde aldri satt barnet mitt på noe jeg mente kunne være skadelig nei, men siden hvete absolutt ikke er noe noen av oss trenger (hvetemel er noe dritt) og ren kumelk heller egentlig ikke er noe de trenger, så er det faktisk noe vi sjelden bruker her i huset. Men vi er ikke fanatiske, og det er vel kanskje det du mener er skadelig (for det er det jo). Vi bruker spelt istedet for hvete, og bruker kun melk (h) i matlaging i tillegg til andre melkeprodukter da, så litt melk bruker vi jo, men sjelden i ren form.
|
|
|
#18 |
|
Textrovert
|
Sv: Lavkarbo for dummies...Jeg prøver å kutte ned på hvete, men ikke melk, men det er av generelle kostholdshensyn og har ikke noen med podens diagnose å gjøre. Jeg synes det er skummelt at mange foreldre tester ut dietter til barn uten grundig veiledning. Vi tenkte mye på hva det ville innebære dersom testene sa at poden hadde en intoleranse, og vi fikk også streng beskjed av leger på riksen om at legen som utførte disse testene var flink på sitt område, men at vi for guds skyld måtte snakke med en ernæringsfysiolog dersom vi valgte en diett, for akkurat der var nok samme lege ikke helt på høyden.
|
|
|
#19 |
|
Nymotens gammeldags
Ja jeg syns også det er skummelt når folk bare prøver ut den ene dietten etter den andre på ungene sine. Men det spørs hva det er, for det å feks. kutte ut hvete fra barnas kosthold ser jeg bare på som en bevisst handling fra foreldre som er opptatt av sunt kosthold, og det er en matvare vi ikke trenger i det hele tatt. Men vi er nok ganske enige, sånn generelt sett.
|
|
|
#20 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lavkarbo for dummies...Til frokost ruller jeg sammen gulost og hamburgerrygg og spiser, ikke helt toppers men greit nok. Har aldri god tid om morgenen, så det hender jeg tar en Atkins bar, Advantage, den er det 2 karber i. |
|
|
|
![]() |
|
|