|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#3 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nåJeg omgås ingen, men prater med barna mine på mobil hver dag, og har en daglig FaceTime session med barnebarn på 17 måneder. Går ikke i butikker, men får varer sendt. Ingen får komme på besøk, og jeg besøker ingen. Løpeturer med hunden gjøres helst før 7.30 om morgenen, og gjør andre lufteturer med hunden så korte som mulig. Mange barn ute i området, og de kommer gjerne løpende og vil klappe. Har tenkt å gå noen turer sammen med barna, da. Et par av dem er i karantene, så vi får avvente litt. Går ikke tur med venner. Er forberedt på å leve ganske isolert i flere måneder framover. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nåVi følger retningslinjene fra fhi.
|
|
|
|
#5 |
|
By the Sea
|
Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå
Ja, det er akkurat sånne assosiasjoner jeg har begynt å få. Det kryper innunder huden på meg som et stort ubehag.
|
|
|
#6 |
|
intro
|
På Facebook-gruppa her i byen legger ikke folk bare ut bilder av hverandre og kjefter hverandre huden full, men tar heller ikke fem øre for å skrive at «jeg håper det er disse folkas slektninger som ryker først» etc.
|
|
|
|
#7 |
|
|
You say WHAT?
|
|
|
|
#8 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nåJeg har ikke fått med meg at folk som følger retningslinjene blir dissa, det er selvsagt teit. Selv lever vi i selvpålagt karantene, vi har et barn i risikogruppen. Mange vi kjenner gjør som oss, noen lever litt friere. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Shake it out!
|
Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nåPoden var ute og fisket med en kompis i dag. Første gang med sosial omgang utenom det digitale på en uke. Jeg har ikke truffet noen, men jeg går glatt tur med en venn. Og jeg tror også jeg kan ta i mot besøk av EN person som er like lite sosial som meg. Når man er helt dønn mutters alene så kan pittelitt sosial kontakt redde den mentale helsen.
|
|
|
#10 |
|
I mål
|
Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nåRetningslinjene er så få som mulig. Hvis man må, 1-2. Vi har valgt ingen. Nå har vi hatt litt luftveisgreier her, så ikke lenger et valg, men også før det. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
I mål
|
Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nåOg her disses folk som samles på bålplasser, møtes på lekeplasser og leker påskeferie. Og jeg skjønner det. Stappfullt på Ikea, hva tenker folk med? Jeg skjønner det ikke. En ting et smittefaren, men hva med alt det andre? Permitteringene? Konkursene? Barna som nå sitter hele dagen hjemme hos noen som ikke tar vare på dem? Alle som ikke lærer noe når skolen er stengt? Det er helt hinsides og jeg har ikke samvittighet til ikke å gjøre mitt for at dette skal gå så raskt som mulig. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Enig i dette. Og jeg er kjemperedd nå. Redd på en helt annen måte enn jeg har vært før, noengang i livet. Ikke redd for å bli syk eller at noen rundt meg skal bli syk, men hva som skjer med samfunnet vårt når barn som har det vanskelig hjemme nå er reellt isolerte, de har ofte ikke noe nettverk de kan treffe online/mulighet til å treffe nettverket sitt online. Og når mennesker med store psykiske utfordringer fratas alt av behandlingstilbud over natta, i en situasjon de kanskje trenger det mer enn noen gang før. Og som gjennom å miste behandlingstilbudet sitt også isoleres fullstendig, fordi de ikke har noe annet nettverk. Og de som mister jobben, og dermed også inntekt og sosialt nettverk, og i verste fall hus og hjem. At familier kommer til å gå i oppløsning er det ingen tvil om.
|
|
|
|
#13 |
|
I mål
|
Og dette. Mange barn kommer aldri til å bli de samme igjen etter dette. Og det gjelder ikke min egen 14-åring, som skjønner alle oppgavene fra skolen, som sitter på nett med venner, med foreldre som gjør alt for at denne perioden skal bli OK. Han greier dette. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nåNei, det står ikke så få som mulig. Det står noen få om gangen. Det er ikke det samme.
|
|
|
#15 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Men det har de senere gått ut med og endret til så få som mulig; helst bare nær familie.
|
|
|
#16 |
|
I mål
|
Generelt råd til befolkningen: Hold deg hjemme. Det er tydelig nok. Dette er ikke vrient å forstå. Se på en smittemodell. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nåMin mor bor alene og i morgen er det meldt sol. Jeg vurderer å gå innom henne for å hilse på ute på den store platten hennes. Der kan vi fint sitte noen meter fra hverandre. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nåhttps://www.fhi.no/nettpub/coronavir...irus-2019-nco/
|
|
|
#19 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nåEr det ikke fint at noen gir litt ekstra da? Selv om det ikke er lovpålagt? Og er det ikke helt innafor å ønske og å eventuelt også motivere andre til å yte litt ekstra? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Som sagt: Det er opp til hver enkelt om man velger å kjøre en strengere linje enn det som står her. Fra der til å disse folk som er innafor retningslinjene, til og med med grei margin, fordi man har valgt noe annet selv, er noe helt annet.
|
![]() |
|
|