Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Baneheiasaken etter snart 20 år

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-22, 20:04   #1
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Jeg har troa på at mange saker blir dømt på synsing og ikke bevis. Og ord mot ord. Dette er jo et eksempel og jeg vet om et annet som også er helt horribelt ihht ord mot ord, ingen bevis.

Gammel 08-11-22, 10:39   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg driver og analyserer meg selv litt nå, i forbindelse med Tengs-saken. Og kjenner at jeg VIL veldig gjerne at han som er tiltalt nå skal være ugjenkallelig skyldig. Det er jo en del fellestrekk her. DNA-bevis som kanskje kan diskuteres (?), og mangelen på andre tekniske bevis fra en tid med mye færre tekniske spor. Og en dømt seksualforbryter der det hadde "gått opp" veldig hvis han ble dømt og skyldig. Og saken MÅ jo få et svar!

Gammel 08-11-22, 11:24   #3
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg driver og analyserer meg selv litt nå, i forbindelse med Tengs-saken. Og kjenner at jeg VIL veldig gjerne at han som er tiltalt nå skal være ugjenkallelig skyldig. Det er jo en del fellestrekk her. DNA-bevis som kanskje kan diskuteres (?), og mangelen på andre tekniske bevis fra en tid med mye færre tekniske spor. Og en dømt seksualforbryter der det hadde "gått opp" veldig hvis han ble dømt og skyldig. Og saken MÅ jo få et svar!

Tenker det samme. Og så det var en kommentar i aftenbladet nå der de skriver «52-åringen fra Karmøy har ikke tilstått. Det kan selvfølgelig være fordi han ikke har noe å tilstå». Jeg vil tro at media vil være mer forsiktig med å forhåndsdømme nå.

Så vanskelig. Særlig om det eneste de har et er DNA-spor som ikke er 100% sikkert og hans mer enn litt shady bakgrunn. På den andre siden var han jo ikke i bildet fra starten av. Det blir spennende å følge rettssaken.

Men. Man kan jo håpe at det som man har lært av disse sakene er at man ikke må se seg blinde på hva man tror er løsningen og etterforske for å verifisere en teori. Ikke for det. Trodde alle som hadde flest en kriminalroman visste at det var noe man må passe seg for. Men litt for mange saker i det siste som viser at den blemma går politiet på gang på gang.

Gammel 08-11-22, 10:58   #4
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg føler litt på det samme, at det ser ut til at indisier er nok til å dømmes. Det er flere saker der man undres og jeg må innrømme at bertheussen og orderud sakene er i samme posisjon. Men jeg kjenner jo ikke noen av sakene utenom media og derfor langt fra fakta. Jeg tenker Media bør tenke gjennom sin dekning av sånne rettssaker. Jeg har lagt merke til at nrk ikke navngir den nye tiltalte i Tengs saken, mens tv2 og andre medier velger å navngi.

Gammel 08-11-22, 11:03   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bertheussensaken fulgte jeg tett (altfor tett, det var jo som å se et bilcrash i sakte film!), og det var så "beyond reasonable doubt" man kan tenke seg! Litt preget av at jeg ser inn i huset fra busstoppet mitt, kanskje, med bilen på tunet og det hele, kjenner nærområdet godt, og det er veldig lett å se for seg alt som ble beskrevet i rettssalen, og hvor "ute" forklaringene hennes var. (Og at dama er kjent som rablende gal på forhånd).

I Orderud ble jo ingen drømt for drap, bare for planleggingen, og der oppfattet i hvert fall jeg at bevisgrunnlaget var godt. Men det ER jo veldig corny at man ikke vet hvordan selve drapshandlingen foregikk eller hvem som gjorde det. Det er jo åpenbart ubesvarte spørsmål der.

Gammel 08-11-22, 11:14   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns også Bertheussen virkelig ikke er i samme liga. Den bevismengden som fantes der var virkelig noe helt, helt annet. Samt at Bertheussen selv hadde en advokat som ikke hadde lagt to fingre mellom om det var antydning til dårlig politiarbeid.

Og media var virkelig på hennes side før hun ble siktet, og kunne ha fråtset mye mer i hennes historie enn det de gjorde.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 11:23   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært overbevist om at Orderud er justismord hele tiden, det er rett og slett for mye som ikke henger på grei der. Man kan bli konspi-tilhenger av Orderud-saken, om man har slike tendenser.

Bertheussen er noe helt annet. Den fulgte jeg alt for tett, og der hadde jeg blitt genuint sjokkert om det på en eller annen måtte skulle blitt bevist uten fnugg av tvil at hun ikke var skyldig.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 11:26   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Han ble jo tipset inn allerede 4 dager etter drapet, pga adferd og den kjøringen. så han har jo vært i søkelyset hele tiden. Men de låste seg jo sånn på han fetteren.

Gammel 08-11-22, 11:29   #9
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De låste seg jo såpass at de lot være å undersøke en bil som virke mente det var blod i. Det er utrolig hvor mye galt som ble gjort i den saken og hvor mye større sannsynlighet det hadde vært for å oppklare den om de hadde etterforsket bredt og ikke bestemt seg for at det var fetteren.

Gammel 08-11-22, 13:26   #10
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

https://www.dagbladet.no/nyheter/ny-...ilene/77681079

Ok. Jeg vet det er Dagbladet, men likevel. Her har de altså obdusert uten å dekke seg til - det er bilder av dem med bare armer under obduksjonen, og to av dem som obduserte hadde samme dna-bit eller hva det heter som VK. De har faktisk funnet hel dna fra den ene obdusenten på en av jentene. Likevel så brukte de den «samme dna som 50% av menn, og som VK», som bevis mot VK. Hvordan er dette mulig???????

Gammel 08-11-22, 13:31   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Dagbladet kan gi fullstendig faen i å publisere et oppblåst bilde av en obdusent under obduksjon av to drepte småjenter.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 13:42   #12
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Det kan vi forsåvidt være helt 100% enige om.

Gammel 08-11-22, 21:51   #13
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Fy søren, jeg blir oppgitt. Jeg har aldri obdusert med bare armer, men det er ut fra smittevernperspektiv (at jeg ikke skal bli smittet av noe vedkommende kan ha). Vanligvis er ikke dna i bildet på sykehusobduksjoner, så det gjør det bare enda mer uforståelig for meg. At de obduserte kledd på den måten som avbildet.

Gammel 09-11-22, 00:39   #14
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Det Maverick så. Og takk til Appelsin sin orientering om hvordan det burde vært.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:34.