Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-21, 12:50   #101
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.884
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Å komme med en oppfordring er helt innafor, så lenge man ikke ofrventer at barn blir holdt hjemme. Nå er gutta mine store, men skulle jeg hatt hjemmekontor med de hjemme hadde det blitt gjemmekontor.
Eller med 2 av gutta hadde det nok gått delvsi, men han siste hadde det ikke fungert.

Enig, en oppfordring må virkelig være greit å komme med, kan man ikke ha barnet hjemme så er det bare å sende de.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 12:52   #102
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.884
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Hvis alle foreldrene kunne være ryddig på om barna kommer eller ikke, slik at bemanningen kunne tilpasses etter det antall barn som faktisk er der så ville man kanskje unngått denne ordningen hvor barnehagen må sende slike meldinger til foreldrene.

Jeg jobber ikke i barnehage, men kjenner jo til bemanningssituasjonene i barnehagene, det er ikke slik at de har mye ekstra å gå på, og de forsøker med de ressursene de har å bemanne så det blir best mulig for flest mulig. Da er det dårlig at så mange melder på barnet sitt på oppmøte i barnehagen, også dropper de å komme.

Takk, det er fint at flere ser akkurat det problemet.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 12:53   #103
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg kjenner jeg som forelder reagerer på dette foreldresynet. Man holder barnehagen åpen for å holde foreldrene happy? Man holder vel barnehagen åpen for at foreldre kan gå på jobb? Og mange, om ikke de aller fleste jobber KAN ikke gjennomføres med et barnehagebarn på slep. Være seg om du jobber på Kiwi, kjører buss, er lærer eller jobber på kafe? Skal foreldrene droppe å jobbe da? Jeg forstår naturligvis at hvis det enkelt kan fremskaffes en annen barnevakt så kan man i spesielle tilfeller benytte seg av det, men det er vel ikke tilfelle for de fleste? Og barna er vel ikke «sårbare», de er faktisk sårbare uten anførselstegn.

Her misforstod du meg, jeg mente kommunen, ikke foreldrene. Det jeg mente er at man er redde for å stenge barnehagene fordi det ofte kommer klager da. Det kommer ikke klager så lenge den er åpen, og da mente jeg kommunen. Og ja selvsagt for at foreldre skal gå på jobb, men det var ikke det som var greia her. Fordi her var det en avdeling som ikke hadde ansatte på jobb, og kommunen som absolutt skal holde det åpent koste hva det vil, det hadde defintivt ikke noe med mitt foreldresyn å gjøre.

Og ang "sårbare" så mistolker du meg her også. Jeg burde sikkert ikke brukt "" men det var skrevet slik fordi jeg henviste til de, de er sårbare uansett, mange barn er det nå. Det som er så idiotisk er at mange nå skyver disse barna foran seg, men ellers blir de ikke prioritert. Og dette føler jeg at jeg kan ganske mye om faktisk.


Sist redigert av Trixie : 30-12-21 kl 13:02.
Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 13:00   #104
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Pøblis: jeg synes det er veldig ugreit å tillegge meg holdninger jeg overhodet ikke har. Jeg ugleser overhodet ikke foreldre som sender barna i barnehagen. Vi ber om at foreldre ser om de har bevov. Vel resultatet hos oss idag er at vi kunne vært halvparten av antall ansatte vi er.

Vi ber bare om å få til en bemanning etter faktisk behov. Det handler ikke om å uglese noen som helst.

Og det er kjempedumt, fordi ansatte da må ta ut ferie og avspasering når det er flere barn tilstede.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 13:39   #105
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.524
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Diskusjonene i denne tråden går jo mange steder og i mange nivåer, så tenkte det var greit å være tydelig på hva jeg kommenterte. Jeg bor i Trondheim og her har oppfordringen om å holde ungene hjemme fra barnehagen gått fra kommunedirektøren.

Jeg misliker det av to grunner. (Den ene grunnen er ikke relevant for tråden, men jeg nevner den alikevel. Meningen er jo at kommunen skal styres av valgte politikere, men på grunn av styresettet har kommunedirektøren veldig stor makt. Det er ikke hans feil. Det er ikke politikerene sin feil, men jeg misliker det alikevel).

Den andre grunnen til jeg misliker det er at "ønsket" kommer fra noen med så stor makt. Når relasjonene er ujevne så er "ønsker" fra den med maktposisjon ofte "fordekte" ordrer.

Og det andre jeg har lyst til å kommentere er fritidskarantenen. Jeg skjønner at slik samfunnet vårt er bygd opp er de som jobber i barnhage og skole vår viktigste brikke til å få samfunnet til å fungere som normalt. (Bare les gjennom Adrienne sitt innlegg, om de tingene hun beskriver). MEN fritidskarantene, altså ...

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Fritidskarantene kalles det. Så vi kan teste oss ut på dag 3, dra på jobb men være hjemme ellers. Ikke handle, ikke hente barn osv. og dette var da også anbefalt våre familier. Om det blir noe? Tja si det. Det er totalt uaktuelt her i huset iallefall pga oppfølging på sykehus. Så da er jeg hjemme da. Skulle gjerne jobbet men kan ikke slik smittesituasjonen er nå.

Til sammenligning: De som soner med fotlenke, kan arbeide, studere, handle mat (ok, kanskje "bare" nærbutikken en gang i uka, men alikevel ...) Jeg synes fritidskarantene er ... det nærmer seg i alle fall en statlig inngripen for privatpersoner som er veldig alvorlig, og som per i dag er "forbeholdt" de som er straffedømt.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 13:45   #106
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.856
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Det er dette vi ser i barnehage som dere foreldre ikke ser. Det er mange som melder på for å ha barnehagen i bakhånd. Og hvert år sitter vi der med mange flere voksne på jobb enn vi trenger. Disse voksne kunne vi sendt ut på ferie eller avspasering. I stedet må vi gjøre unna avspaseringa når det er fullt med barn tilstede.

Og hadde barnehagen vært litt mer fleksibel når folk har trodd det gikk greit å ta ut barna, men så skar det seg og man trenger pass allikevel, så ville nok mange flere ikke meldt segpå for sikkerhets skyld. Det går begge veier det der. Etter å ha blitt møtt med en steil holdning den gangen du trengte hjelp, gir du faktisk litt beng.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 14:06   #107
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.302
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Og hadde barnehagen vært litt mer fleksibel når folk har trodd det gikk greit å ta ut barna, men så skar det seg og man trenger pass allikevel, så ville nok mange flere ikke meldt segpå for sikkerhets skyld. Det går begge veier det der. Etter å ha blitt møtt med en steil holdning den gangen du trengte hjelp, gir du faktisk litt beng.

Jeg signerer denne her, jeg husker at juleferie ønsker måtte være barnehagen i hende 15. nov, så tidlig får ikke jeg vite om jeg får fri eller ikke. Og da må man skrive seg opp i tilfelle.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 14:18   #108
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.862
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Og hadde barnehagen vært litt mer fleksibel når folk har trodd det gikk greit å ta ut barna, men så skar det seg og man trenger pass allikevel, så ville nok mange flere ikke meldt segpå for sikkerhets skyld. Det går begge veier det der. Etter å ha blitt møtt med en steil holdning den gangen du trengte hjelp, gir du faktisk litt beng.

Godt poeng der. Og som forelder betaler man faktisk en god slump med penger for å ha noen til å passe barna når man jobber. Selv om man håper å kunne ha barna hjemme i romjulen, så er det mange arbeidsplasser der man må hive seg rundt og jobbe likevel.
Alle disse tjenestene i samfunnet er avhengig av hverandre. Det er derfor det kalles et samfunn.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 14:29   #109
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.175
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.


Og ang "sårbare" så mistolker du meg her også. Jeg burde sikkert ikke brukt "" men det var skrevet slik fordi jeg henviste til de, de er sårbare uansett, mange barn er det nå. Det som er så idiotisk er at mange nå skyver disse barna foran seg, men ellers blir de ikke prioritert. Og dette føler jeg at jeg kan ganske mye om faktisk.

Dette ser jeg mange skriver, men jeg tror jeg er uenig. Vi kan alle være enige om at MANGE sårbare barn burde fått bedre oppfølging i det daglige. Men for mange sårbare barn, så har de allerede uten ekstra oppfølging ekstremt stort utbytte av å være i ordinær skole og barnehage. Det stilles krav, de får mat, de leker med andre, de lærer norsk, de har rolige voksne rundt seg. Fremfor mor i pillerus, foreldre som er på jobb ute av hjemmet i timesvis, uten slem storebror eller tafsete bestefar som barnevakt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 14:38   #110
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.797
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Dette ser jeg mange skriver, men jeg tror jeg er uenig. Vi kan alle være enige om at MANGE sårbare barn burde fått bedre oppfølging i det daglige. Men for mange sårbare barn, så har de allerede uten ekstra oppfølging ekstremt stort utbytte av å være i ordinær skole og barnehage. Det stilles krav, de får mat, de leker med andre, de lærer norsk, de har rolige voksne rundt seg. Fremfor mor i pillerus, foreldre som er på jobb ute av hjemmet i timesvis, uten slem storebror eller tafsete bestefar som barnevakt.

Helt enig med Pelle. Sårbare barn har ekstremt god nytte også av helt vanlige dager i barnehage og skole. Så er det selvfølgelig et stort pluss om vi er nok folk til å gjennomføre det ekstra de også kunne ha bruk for.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 14:38   #111
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.639
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Og det at sårbare barn ikke prioriteres tilstrekkelig utenom pandemi er ikke noe godt argument for at de ikke bør prioriteres nå heller. Det er godt dokumentert at de har vært svært skadelidende under pandemien så langt, og jeg er glad for at det i hvert fall er på den politiske agendaen å skjerme dem mest mulig nå.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 14:42   #112
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.175
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Vår skole er ganske gode til å se hvem som trenger litt ekstra under pandemien. Imidlertid er slike tilbud frivillige, så resultatet er at A og B ikke kommer på skolen, selv om de kan, og heller ikke deltar på hjemmeskoleopplegget fordi ingen følger opp og de bestemmer selv.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 14:42   #113
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.739
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Jeg tror Trixie mener at de sårbare barna blir glemt til vanlig, vi som arbeider i barnehage ønsker virkelig å fange opp og ivareta de sårbare barna, men vår bemanningssituasjon tilsier at dette er noe særdeles vanskelig å få til.

Eller, barnehagen fanger nok opp mange, men det er kontinuiteten i oppfølgingen som blir vanskelig.

Det er provoserende at man er 2 år med pandemi nå skal sette bhg./skoleansatte i «husarrest», og ja, jeg vet at man slipper denne fritidskarantenen dersom man er trippelvaksinert, men per nå er 80% av denne gruppen ikke trippelvaksinert.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 14:44   #114
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.544
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg antar at det ikke gjelder bare julen heller, emn også sommerferieukene og påske, for eksempel?

Det gjelder også da ja.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 14:48   #115
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.739
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Og på min avdeling har vi flere ansatte som ikke kan få 3.dose før i mars/april, da disse tok dose 2 ganske sent på høsten.
Dette vil jo helt klart påvirke driften vår, da vi på gult nivå ikke skal bruke ansatte fra andre avdelinger som vikar.

Vi har ikke mange vikarer å ta av.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 14:52   #116
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.524
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Og det at sårbare barn ikke prioriteres tilstrekkelig utenom pandemi er ikke noe godt argument for at de ikke bør prioriteres nå heller. Det er godt dokumentert at de har vært svært skadelidende under pandemien så langt, og jeg er glad for at det i hvert fall er på den politiske agendaen å skjerme dem mest mulig nå.

Poenget her opprinnelig er vel at disse barna bare blir "brukt" til å legitimerer avgjørelser. Og argumentet for at de blir "brukt" og det ikke eksisterer et genuint ønske, er at de ikke opprioriteres til vanlig?

Jeg synes selvsagt det er flott hvis sårbare barn har prioritert under pandemien, men jeg tillater meg å tvile på agendaen. Jeg vil tro at det er den generelle samfunnsnytten som prioriteres opp (og ikke enkeltgrupper uansett hvor sårbare de er). Tror vi (altså, ikke jeg og du, men Norge som nasjon) må leve med at det kommer til å bli mye som vil være uavklart i ettertid også (jeg har blant annet tittet på hva arkivverket mener om dokumentasjon av beslutninger i ettertid).

Det som er vanskelig med slike argumenter er at det er bra for sårbare barn (og nesten alle andre barn!) at barnehage og skole er åpent, og intensjonene kan ikke ettergåes, MEN man kan se om handlingene før og etter, samsvarer. Før har de ikke samsvart.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 30-12-21 kl 14:58. Årsak: de -> det + et komma
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 14:53   #117
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Takk Fjols, var det jeg mente. Tror jeg skal slutte å skrive her siden jeg skriver så utydelig. Selvsagt skal sårbare barn være i bhg, poenget var at dette nå settes fokus på. Det vi opplever ellers er jo at disse barna ikke får timene de trenger, budsjettet skrapes ned for midler osv. Fokuset burde vært der hele tiden.

Hos oss må forøvrig juleferien inn 1. desember.
Og vi er rimelig fleksible med å ta inn barn som har satt seg på fri så lenge vi har mulighet, men det er sikkert noen som er strenge der også.
Tror de aller fleste som jobber i bhg strekker seg vannvittig langt. Jobber over, jobber gratis, endrer vakter hver dag, står i smitte herfra til månen, smiler, trøster, gråter, null smittevern å snakke om osv. Alle er bare utslitt. I min lille kommune ble det idag lyst ut 6 midlertidige stillinger i bhg, det er sinnsykt mye, og tror det blir mer.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 14:57   #118
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.524
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Takk Fjols, var det jeg mente. Tror jeg skal slutte å skrive her siden jeg skriver så utydelig. Selvsagt skal sårbare barn være i bhg, poenget var at dette nå settes fokus på. Det vi opplever ellers er jo at disse barna ikke får timene de trenger, budsjettet skrapes ned for midler osv. Fokuset burde vært der hele tiden.

Tror ikke du skriver så utydelig, men som jeg sier over - det er vanskelig å argumentere mot intensjoner (da man av natur ikke kan se hva folk tenker eller mener).

Selv blir jeg eitrende forbannet når jeg vet (på bakgrunn av tidligere oppførsel) at folk lyver (eller, ok, kan strekke meg til "fordreier sanheten") på denne måten. Tror ikke jeg hadde egnet meg som politiker, der er jo denne "stilen" helt ordinær (som Kjerkol som klager på at oposisjoner stiller spørsmål )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 15:02   #119
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.739
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Takk Fjols, var det jeg mente. Tror jeg skal slutte å skrive her siden jeg skriver så utydelig. Selvsagt skal sårbare barn være i bhg, poenget var at dette nå settes fokus på. Det vi opplever ellers er jo at disse barna ikke får timene de trenger, budsjettet skrapes ned for midler osv. Fokuset burde vært der hele tiden.

Hos oss må forøvrig juleferien inn 1. desember.
Og vi er rimelig fleksible med å ta inn barn som har satt seg på fri så lenge vi har mulighet, men det er sikkert noen som er strenge der også.
Tror de aller fleste som jobber i bhg strekker seg vannvittig langt. Jobber over, jobber gratis, endrer vakter hver dag, står i smitte herfra til månen, smiler, trøster, gråter, null smittevern å snakke om osv. Alle er bare utslitt. I min lille kommune ble det idag lyst ut 6 midlertidige stillinger i bhg, det er sinnsykt mye, og tror det blir mer.


Tror det er lettere for personer som kjenner til barnehagen fra innsiden å forstå problematikken man står ovenfor.

Jeg kjenner så mange som ønsker seg vekk fra barnehagen nå, inkl. meg selv, man tar ikke vare på de ansattes helse, hverken under pandemi eller til vanlig.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 15:10   #120
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.665
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Tror de aller fleste som jobber i bhg strekker seg vannvittig langt.

Jeg må si jeg synes det er litt merkelig å fremheve dette om seg selv og sin yrkesgruppe samtidig som du fremstiller det som om foreldre melder på barna sine uten å bruke plassen uten omtanke for de ansatte som kunne tatt ut ferie/avspasering. Hva med ha litt tiltro til at det ligger en grunn bak når foreldre gjør det, feks. for tidlig påmeldingsfrist, endringer i hvem som har mulighet til å være hjemme osv?

I år har vi vært de foreldrene. Datteren vår var påmeldt alle dagene i romjula, hun ble det også lenge etter fristen, da ped. leder spurte om vi trengte det etter at jeg ble syk. Da svarte vi ja, slik at mannen min skulle ha mulighet til å besøke meg på sykehuset mens datteren vår var i barnehagen og de kunne ha normale ettermiddager sammen etterpå. Men så havnet jo jeg i karantene og mannen kunne ikke besøke meg, og da mente vi datteren vår hadde det bedre hjemme med pappa enn i barnehagen. Barnehagen vår har på ingen måte uttrykket noe annet enn stor forståelse for det, men vi har likevel kjent litt på det, at vi nå er de foreldrene som har misbrukt ordningen med åpen barnehage i romjulen. Nå er vår situasjon langt mer ekstrem enn de flestes, heldigvis, men jeg tror likevel at foreldre flest ikke bare gir faen og jeg synes det er kjipt å lese barnehageansatte som ser ut til å tro det.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no