|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
11-03-22, 09:39 | #1 |
ej ikke møjkets heije
|
Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?Snuppa er 17 år. Passet hennes går ut i juni i år, og jeg har ikke funnet en eneste ledig time i ganske lang omkrets fra Oslo før i juli. Da skal vi egentlig være på ferie allerede.
11-03-22, 10:01 | #2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
|
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?Ja, Politiet setter hele tiden opp nye timer. Mange steder har de utvidet med kveldsåpent.
11-03-22, 10:36 | #3 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?Vi fant passtime i Surnadal i påskeuken, så vi reiser på påskeferie til svigermor og ordner pass i samme slengen. Ikke mulige å planlegge for når man finner ledig tid, jeg har vært inne og sjekket mange, mange ganger, men ennå ikke kommet over noen ledige timer i området Oslo/Viken.
11-03-22, 10:38 | #4 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
|
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?Jeg følger med ofte. Det dukker opp noen timer som ser ut som avbestillinger her og der, ikke daglig. Politiet legger også ut flere timer. Men det er lite. Som jeg skrev i en annen tråd så har jeg sjekket i to timer kjøreavstand fra Oslo og det er ingen timer.
11-03-22, 10:48 | #5 |
Tittel og tittel....
|
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?Det var en venninne av meg som skrev på facebook at datteren hennes nesten ikke fikk reise innen Norge fordi de ikke godtok bankkort som id, de godtok bare idkort. Så det er jo noe å tenke på dersom datteren din skal reise med ungdomsbillett.
11-03-22, 11:02 | #6 |
Medlem siden: Sep 2007
|
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?Selv om man ikke behøver pass så behøver man vel gyldig legitimasjon? Jeg vet ikke helt hva som gjelder som gyldig id? |
11-03-22, 11:09 | #8 |
Medlem siden: Sep 2007
|
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?Jeg er forøvrig ganske sikker på at vi måtte vise passene våre i Italia i 2019 når vi reiste rundt på hoteller. |
11-03-22, 11:18 | #9 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
|
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?Her i stavanger/sola/Randaberg/Sandnes har politiet sagt de legger ut timer for pass mandag/onsdag, avhengig av forventet antall folk på jobb.
11-03-22, 11:30 | #10 |
villende
|
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?Vi skal ut og reise i mai, og eldste sitt pass gikk ut i vinterferien, så dette har gjort meg litt svett. Min erfaring er at hvis det er viktig å få nytt pass innen et gitt tidspunkt er det lurt å sjekke med jevne mellomrom, for plutselig legges det ut masse timer. Hvis man er fleksibel, så kan det også komme avbestillinger samme dag. |
11-03-22, 11:39 | #11 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
|
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?Det er særlig på hoteller at man må vise pass. Enkelte steder vil også se gyldig legitimasjon (pass eller ID kort eller sertifikat tror jeg det er) sammen med koronapasset. Det opplevde jeg i Tyskland i oktober. |
15-03-22, 10:33 | #12 |
Lysende norsk flaskekoker
|
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?Jeg har reist både til Spania og Italia uten pass, som liefje sier er det på hotellene at det har vært problemer, men det har jo ordnet seg etter litt overtalelse. Det har gått fint på fly. Jeg har ikke hatt førerkort heller, men har hatt bankkort med bilde som eneste ID. |
15-03-22, 10:40 | #13 |
Dårlig husmor
|
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?Vi har nettopp vært gjennom en kjempevanskelig sak fordi noen reiste med bare bankkort med bilde. Det godkjennes som id i Norge, men ikke nødvendigvis i andre land. Hun fikk beskjed om at det ville gått greit om hun hadde hatt sertifikat eller id kort. |
15-03-22, 10:40 | #14 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
|
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?Regler sier også at man er pliktig til å kunne fremvise gyldig legitimasjon også innenfor Schengen, og det er bare pass og ID kort som er gyldig. Land innen Schengen har mulighet til å innføre passkontroll på kort varsel, selv mellom Schengenland. |
15-03-22, 11:21 | #15 |
Tøff
|
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?Dette er en kjent problemstilling for meg siden jeg her på jobb stadig har beboere som mister eller blir frastjålet pass og ID-kort.
15-03-22, 13:45 | #16 |
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?Vi har fått passtime helt i starten av juni, så det skal holde. (En fredagsmorgen jeg fikk tips fra en FP-er om at det var lagt ut ledige timer.)
16-03-22, 00:00 | #18 |
|
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?Ikke at det har noe med spørsmålet å gjøre egentlig, men mitt yndlingsoppheng er jo å huske å ta med seg europeisk helsetrygdkort, som kan bestilles på helsenorge. Så jeg nevner det her også |
16-03-22, 00:35 | #20 |
.
Medlem siden: Sep 2008
|
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?Mitt tips til de i osloregionen som ikke finner time til pass: Grålum utenfor Sarpsborg. Alltid ledige timer virker det som. |
|
|