|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: LærerstreikenJeg er enig med den som skriver at jeg frykter at noe av problemet med rekruttering er at det også i årevis er en fremstilling av læreryrket som helt forferdelig og et slags offer- språk. Det hadde være en fordel om det positive også hadde blitt tatt frem, slik som veldig gode etterutdanningsordninger. Og så sier noen sikkert nå at de ikke har det, men samtlige jeg jobber med har barn på skole med lærere som har svært gode ordninger. Så sjelden er det i allefall ikke.
|
|
|
#2 |
|
Leser
|
Sv: Lærerstreiken
JA! Dette er jo kjernen av problemet - det offentlige Norge ER politisk styrt. Lærerne (og sykepleieren) kan streike til de blir blå i fjeset, det hjelper ikke. Det som hjelper er politisk styring av offentlig sektor slik at de ikke blir lønnstapere.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det betyr jo ikke at dere ikke får lønnsøkning, bare at dere ikke får ansiennitetsopprykk. Så er det andre grupper som klager på at mens de må vente helt til 20 år for å oppnå maks ansiennitet, får lærerne det allerede ved 16 år, så det kan jo ses flere veier. Mange i privat sektor har vel aldri fått ansiennitetsopprykk, og kommer ikke til å få det heller. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Er frisk!
|
Sv: LærerstreikenProblemet er måten tvungen lønnsnemnd praktiseres - alltid favorisering av arbeidsgiver. Dersom det hadde vært mer ufortusigbart hva denne lønnsnemnden bestemte, ville også KS hatt en motivasjon for å forhandle reelt. Nå kan de bare vente ut og vet at de vinner ved tvungen lønnsnemnd.
Sist redigert av oslo78 : 15-09-22 kl 15:36. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Leser
|
veldig enig. Denne måten å organisere det offentlige fungerer ikke (mener jeg)
Jeg synes offentlig skole er et problem i dag. Det er flere grunner, men det du nevner er vesentlig. Fælt å si det, men er så glad mine to er ute av grunnskolen i alle fall.
|
|
|
#6 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: LærerstreikenArbeidsgiver sparer vel penger i form av lønnsutgifter.
|
|
|
#7 |
|
ctrl+z
|
Sv: LærerstreikenDet er ikke noen tvil om at det er mange grupper som burde hatt et solid lønnsløft, men det kan vel ikke lærerne ta ansvar for? Vi kjemper for rekruttering og for å beholde de som fremdeles er i skolen.
|
|
|
#8 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: LærerstreikenNei, jeg mener ikke de skal ta ansvar for det. Jeg mener de sammenlignet med andre grupper ikke er lønnstapere og at de er heldigere enn mange andre og at jeg mener streiken har for store konsekvenser og dermed ikke min sympati. Samt at lærere også må bidra til inflasjonsbremsen.
|
|
|
#9 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: LærerstreikenNei, jeg mener ikke de skal ta ansvar for det. Jeg mener de sammenlignet med andre grupper ikke er lønnstapere og at de er heldigere enn mange andre og at jeg mener streiken har for store konsekvenser og dermed ikke min sympati. Samt at lærere også må bidra til inflasjonsbremsen.[/quote]
|
|
|
#10 |
|
Søt og rar
|
Nå svarer jeg sikkert på alt for mye her, men jeg ser ofte kommentarer av denne typen, siste eksempel er veldig ferskt:
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg syns det er interessant det Zulu skriver, at det kan være helt andre ting enn lønn som kveler lysten for yrket hos mange. Rapportering, byråkrati, stadig endrede læreplaner, overstyring, foreldre, tidspress. Hva det nå er.
|
|
|
#12 |
|
Permakulturell
|
Det jeg har hevet ut er det jeg har tenkt om ulemper ved læreryrket også. Beklageligvis er det sider ved yrket som ikke lar seg løse enkelt.
|
|
|
#13 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: LærerstreikenJa, jeg er helt enig i at det må jobbes aktivt for å rekruttere flere og beholde godt kvalifiserte lærere i skolen. Men lønn er ikke det eneste virkemiddelet, og kanskje heller ikke det mest utslagsgivende. Heldigvis, hadde jeg nær sagt, for å satse på brattere lønnsutvikling nå tror jeg er fåfengt.
|
|
|
#14 |
|
Leser
|
Søsteren min er lærer og jeg er overbevist om at det som er utfordringen er rammebetingelser som ikke kan løses av hver enkelt lærer (og heller ikke av hver enkelt skole ...) Selv ville jeg aldri ha blitt lærer per nå.
|
|
|
#15 |
|
Ad astra
|
Sv: LærerstreikenNordlys (bak betalingsmur https://www.nordlys.no/sa-mye-sparer...97?hideLimbs=1 ) har en sak i dag hvor det fremgår at Tromsø kommune sparer 384 000,- grunnet streikende lærere. Håper disse midlene tilbakeføres til elevene på sikt.
|
|
|
#16 |
|
Ad astra
|
Sv: LærerstreikenEr dette dårlig lønn i Norge i dag? Jeg spør oppriktig, fordi jeg rett og slett ikke vet hva som regnes som god/dårlig lønn reelt sett. Mener å ha lest at medianlønna i Norge lå rundt 550 000?
|
|
|
#18 |
|
Leser
|
Litt usikker på hvem du sikter til, men jeg oppfatter i alle fall diskusjonen som noe ala: "Vi som gruppe kan ikke godta lavere reallønnsvekst. Vis til en annen gruppe som gjør det" Hvorpå folk dro frem den ene gruppen etter den andre (alle har jo hatt det i år i 2022, jeg jobber i privat sektor og jeg har gått ned. ALLE har gjort det i Norge i år - krigen i Ukraina, utenlandskabler, dyrere mat og renta opp)
|
|
|
#19 |
|
Permakulturell
|
Godt oppsummert! Jeg stiller meg bak denne.
|
|
|
#20 |
|
Søt og rar
|
Når det gjelder det med utdannelse og erfaring så mener jeg at den må ha konkret relevans i det arbeidet man faktisk har, hvis det skal ha innvirkning på lønn. Jeg har kollegaer med annen utdanning på masternivå (før de ble leger), og det har ingen innvirkning på lønn. Har man jobbet som fastlege i 13 år og går over i et spesialistløp på sykehus får man så godt som ingenting igjen for det lønnsmessig.
|
![]() |
|
|