Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreiken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-22, 09:27   #1
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Jeg er enig med den som skriver at jeg frykter at noe av problemet med rekruttering er at det også i årevis er en fremstilling av læreryrket som helt forferdelig og et slags offer- språk. Det hadde være en fordel om det positive også hadde blitt tatt frem, slik som veldig gode etterutdanningsordninger. Og så sier noen sikkert nå at de ikke har det, men samtlige jeg jobber med har barn på skole med lærere som har svært gode ordninger. Så sjelden er det i allefall ikke.

Gammel 16-09-22, 09:52   #2
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Alternativt kan vi selvfølgelig også bestemme oss for å akseptere at de som jobber i skolen er folk uten utdannelse, for det kommer jo alltid til å være folk som er villige til å gjøre det.

JA! Dette er jo kjernen av problemet - det offentlige Norge ER politisk styrt. Lærerne (og sykepleieren) kan streike til de blir blå i fjeset, det hjelper ikke. Det som hjelper er politisk styring av offentlig sektor slik at de ikke blir lønnstapere.

(Parantesen er ikke til deg Input. Men det er ganske skremmende hvordan vi i Norge tar det "for gitt" at offentlig sektor fungerer. Sannheten er at man MÅ putte inn penger, og dette er politisk styrt. ALLE i offentlig sektor har problemer med kostnadskutt. Det vises veldig godt på lærere og sykepleiere - for de er mange, "alle" har et forhold til skole og helse, MEN dette gjelder ALLE. Norge som nasjon er på full vei bort fra sosialdemokratiet med en sterk offentlig sektor)

Gammel 16-09-22, 12:38   #3
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Hva som er dårlig lønn må vel sees utfra utdannelse også. (Dessuten kan vi aldri få mer enn 16 års lønnsansiennitet).

Det betyr jo ikke at dere ikke får lønnsøkning, bare at dere ikke får ansiennitetsopprykk. Så er det andre grupper som klager på at mens de må vente helt til 20 år for å oppnå maks ansiennitet, får lærerne det allerede ved 16 år, så det kan jo ses flere veier. Mange i privat sektor har vel aldri fått ansiennitetsopprykk, og kommer ikke til å få det heller.

Når det er sagt så er jeg helt med på at lærere fortjener ei anstendig lønn.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-22, 15:29   #4
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Problemet er måten tvungen lønnsnemnd praktiseres - alltid favorisering av arbeidsgiver. Dersom det hadde vært mer ufortusigbart hva denne lønnsnemnden bestemte, ville også KS hatt en motivasjon for å forhandle reelt. Nå kan de bare vente ut og vet at de vinner ved tvungen lønnsnemnd.

Å akseptere reallønnsnedgang, klarer jeg fint. Å akseptere at jeg skal få mindre enn andre ansatte i kommunen år etter år mens arbeidsdagene blir lengre og lengre, er verre. Naboskolen vår har ca 30% ufaglærte lærere, og flere og flere søker seg bort fra skolen. Det merkes, og jeg er livredd for en så dårlig offentlig skole at vi får et todelt samfunn hvor de som har råd til det, velger andre skoleløsninger a la USA.

Jeg savner elevene mine så det gjør vondt, men denne kampen må tas. Det har vært forsøkt gjentatte rekrutteringskampanjer for å rekruttere og gjentatte utvalg for å dokumentere tallene til KS - ingenting har hjulpet. Når man da får beskjed om å finne andre aksjonsmåter (som er ulovlige) og at streik er feil virkemiddel, så føles det litt sjakk-matt.

Det eneste som kan få KS til å snu og være villige til å forhandle, er et sterkt press fra befolkningen. Når presset derimot snus til å gå på lærerne, får KS det akkurat som de vil. Og det de vil gagner ikke skoler, lærere eller elever verken nå eller på sikt.

Sist redigert av oslo78 : 15-09-22 kl 15:36.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-22, 15:56   #5
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Problemet er måten tvungen lønnsnemnd praktiseres - alltid favorisering av arbeidsgiver. Dersom det hadde vært mer ufortusigbart hva denne lønnsnemnden bestemte, ville også KS hatt en motivasjon for å forhandle reelt. Nå kan de bare vente ut og vet at de vinner ved tvungen lønnsnemnd.

veldig enig. Denne måten å organisere det offentlige fungerer ikke (mener jeg)

Opprinnelig lagt inn av oslo78

akseptere reallønnsnedgang, klarer jeg fint. Å akseptere at jeg skal få mindre enn andre ansatte i kommunen år etter år mens arbeidsdagene blir lengre og lengre, er verre. Naboskolen vår har ca 30% ufaglærte lærere, og flere og flere søker seg bort fra skolen. Det merkes, og jeg er livredd for en så dårlig offentlig skole at vi får et todelt samfunn hvor de som har råd til det, velger andre skoleløsninger a la USA

Jeg synes offentlig skole er et problem i dag. Det er flere grunner, men det du nevner er vesentlig. Fælt å si det, men er så glad mine to er ute av grunnskolen i alle fall.

Gammel 15-09-22, 15:48   #6
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Arbeidsgiver sparer vel penger i form av lønnsutgifter.

Mener at sist jeg streiker, så var det litt om at arbeidsgiver tapte penger fordi foreldre slapp å betale for barnehageplassen. Eller blander jeg med korona nå?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 06:17   #7
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke noen tvil om at det er mange grupper som burde hatt et solid lønnsløft, men det kan vel ikke lærerne ta ansvar for? Vi kjemper for rekruttering og for å beholde de som fremdeles er i skolen.

Gammel 16-09-22, 06:32   #8
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg mener ikke de skal ta ansvar for det. Jeg mener de sammenlignet med andre grupper ikke er lønnstapere og at de er heldigere enn mange andre og at jeg mener streiken har for store konsekvenser og dermed ikke min sympati. Samt at lærere også må bidra til inflasjonsbremsen.

Gammel 16-09-22, 06:33   #9
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Nei, jeg mener ikke de skal ta ansvar for det. Jeg mener de sammenlignet med andre grupper ikke er lønnstapere og at de er heldigere enn mange andre og at jeg mener streiken har for store konsekvenser og dermed ikke min sympati. Samt at lærere også må bidra til inflasjonsbremsen.[/quote]

Gammel 16-09-22, 08:36   #10
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ikke noen tvil om at det er mange grupper som burde hatt et solid lønnsløft, men det kan vel ikke lærerne ta ansvar for? Vi kjemper for rekruttering og for å beholde de som fremdeles er i skolen.

Nå svarer jeg sikkert på alt for mye her, men jeg ser ofte kommentarer av denne typen, siste eksempel er veldig ferskt:
https://www.bt.no/btmeninger/debatt/...ra-barnet-ditt
(mulig ikke alle har lesetilgang)

Jeg vil tro at det er et mindre knippe lærere som fremstiller yrket som en endeløs kamp mot umulige foreldre og barn, men jeg innbiller meg at for stort fokus på dette i mediebildet ikke akkurat inviterer til yrket. For meg ville slike aspekter hatt større betyning enn lønn, den gang jeg skulle velge yrke.

Gammel 16-09-22, 09:59   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg vil tro at det er et mindre knippe lærere som fremstiller yrket som en endeløs kamp mot umulige foreldre og barn, men jeg innbiller meg at for stort fokus på dette i mediebildet ikke akkurat inviterer til yrket. For meg ville slike aspekter hatt større betyning enn lønn, den gang jeg skulle velge yrke.

Jeg syns det er interessant det Zulu skriver, at det kan være helt andre ting enn lønn som kveler lysten for yrket hos mange. Rapportering, byråkrati, stadig endrede læreplaner, overstyring, foreldre, tidspress. Hva det nå er.

Men jeg har jo inntrykk av at mange lærere liker veldig godt selve faget sitt, det som skjer i klasserommet og i møte med elever.

Ekko hadde et veldig fint program her om dagen, der tre lærere hadde en god samtale om hva de tenker inngår i en drømmeskole, og den var fin på mange måter, blant annet ved at det er så deilig å høre folk fra ulikt ståsted ha en ordentlig samtale, som ikke skal være "debatt". Men den startet veldig ut fra et VI HAR IKKE TID OG DET ER SATT AV FOR LITE TID TIL Å VÆRE KONTAKTLÆRER og egentlig et litt "sutrete" utgangspunkt, men når de fikk snakket seg varme seg i mellom, så ble det en sånn fin samtale om hva som er bra og hva de får til og hva de kan bygge på, og jeg syns det var herlig å høre på.

https://radio.nrk.no/podkast/ekko_-_...2-cd00e08d5038

Gammel 16-09-22, 10:28   #12
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det er interessant det Zulu skriver, at det kan være helt andre ting enn lønn som kveler lysten for yrket hos mange. Rapportering, byråkrati, stadig endrede læreplaner, overstyring, foreldre, tidspress. Hva det nå er.

Men jeg har jo inntrykk av at mange lærere liker veldig godt selve faget sitt, det som skjer i klasserommet og i møte med elever.

Ekko hadde et veldig fint program her om dagen, der tre lærere hadde en god samtale om hva de tenker inngår i en drømmeskole, og den var fin på mange måter, blant annet ved at det er så deilig å høre folk fra ulikt ståsted ha en ordentlig samtale, som ikke skal være "debatt". Men den startet veldig ut fra et VI HAR IKKE TID OG DET ER SATT AV FOR LITE TID TIL Å VÆRE KONTAKTLÆRER og egentlig et litt "sutrete" utgangspunkt, men når de fikk snakket seg varme seg i mellom, så ble det en sånn fin samtale om hva som er bra og hva de får til og hva de kan bygge på, og jeg syns det var herlig å høre på.

https://radio.nrk.no/podkast/ekko_-_...2-cd00e08d5038

Det jeg har hevet ut er det jeg har tenkt om ulemper ved læreryrket også. Beklageligvis er det sider ved yrket som ikke lar seg løse enkelt.

Og så hørte vi nok samme EKKO-sending, og jeg tenkte det samme.

Gammel 16-09-22, 11:00   #13
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg er helt enig i at det må jobbes aktivt for å rekruttere flere og beholde godt kvalifiserte lærere i skolen. Men lønn er ikke det eneste virkemiddelet, og kanskje heller ikke det mest utslagsgivende. Heldigvis, hadde jeg nær sagt, for å satse på brattere lønnsutvikling nå tror jeg er fåfengt.

Omleggingen av lærerutdanningen til mastergrad var et godt grep, men det er med all sannsynlighet fortsatt stort forbedringspotensiale i å forberede lærerstudentene på hva som venter dem i yrket. Det er mange lærere som slutter etter kort tid i praksis, og den trenden er det viktig å få snudd.

Flere yrkesgrupper inn i skolen, styrke "laget rundt eleven", har jeg også stor tro på. Her er det mye politisk vilje for tiden, og jeg håper vi får se konkrete resultater også.

Gode ordninger for kompetanseutvikling og etter- og videreutdanning er allerede på plass, og vil nok fortsette å være det. Det er viktig.

Men til syvende og sist er det arbeidsmiljø, trivsel og ledelse som sannsynligvis er det som gjør at lærerne velger å bli. Jeg våger meg på å lenke til denne forskningsrapporten fra Kunnskapssenteret igjen, (husker ikke om jeg la den inn her eller i gruffetråden), hvor det blir pekt på at det ikke nødvendigvis er de økonomiske insentivene som har betydning for om lærere blir i skolen, men arbeidsbetingelsene. Økt lønn kan ikke
kompensere for dårlige arbeidsbetingelser, ledelse eller skolemiljø.

Og ja, jeg skulle også ønske at de lærerne som stikker hodet sitt fram i media var mer opptatt av å framsnakke yrket sitt enn å klage på foreldre. Snowflake-debatten er sikkert viktig å ta, den, men når lærerne deltar i den - som lærere - blir det etterlatte inntrykk (hehe, lært av Aftenpodden ) at det å være lærer suger, ikke at foreldre må ta seg sammen.

Gammel 16-09-22, 11:43   #14
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Det jeg har hevet ut er det jeg har tenkt om ulemper ved læreryrket også. Beklageligvis er det sider ved yrket som ikke lar seg løse

Søsteren min er lærer og jeg er overbevist om at det som er utfordringen er rammebetingelser som ikke kan løses av hver enkelt lærer (og heller ikke av hver enkelt skole ...) Selv ville jeg aldri ha blitt lærer per nå.

Gammel 16-09-22, 07:25   #15
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Nordlys (bak betalingsmur https://www.nordlys.no/sa-mye-sparer...97?hideLimbs=1 ) har en sak i dag hvor det fremgår at Tromsø kommune sparer 384 000,- grunnet streikende lærere. Håper disse midlene tilbakeføres til elevene på sikt.

De har også en tabell over lærerlønninger i kommunen:

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 07:28   #16
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Er dette dårlig lønn i Norge i dag? Jeg spør oppriktig, fordi jeg rett og slett ikke vet hva som regnes som god/dårlig lønn reelt sett. Mener å ha lest at medianlønna i Norge lå rundt 550 000?

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 07:32   #17
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva som er dårlig lønn må vel sees utfra utdannelse også. (Dessuten kan vi aldri få mer enn 16 års lønnsansiennitet).

Gammel 16-09-22, 07:55   #18
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

I alle dager. Kvalte jeg diskusjonen med fakta?

Litt usikker på hvem du sikter til, men jeg oppfatter i alle fall diskusjonen som noe ala: "Vi som gruppe kan ikke godta lavere reallønnsvekst. Vis til en annen gruppe som gjør det" Hvorpå folk dro frem den ene gruppen etter den andre (alle har jo hatt det i år i 2022, jeg jobber i privat sektor og jeg har gått ned. ALLE har gjort det i Norge i år - krigen i Ukraina, utenlandskabler, dyrere mat og renta opp)

Kan vel bare gjenta mitt argument: Jeg er ikke uenig i at lærerne burde ha høyere lønn. Jeg tviler veldig sterkt på at denne streiken kommer til å gjøre at de får høyere lønn. (Jeg kan selvsagt ta feil) Streik er et lovlig virkemiddel. Streik blant offentlige ansatte er problematisk, streik fungerer ikke på samme måte i det offtentlige som i det private.

Gammel 16-09-22, 08:07   #19
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Litt usikker på hvem du sikter til, men jeg oppfatter i alle fall diskusjonen som noe ala: "Vi som gruppe kan ikke godta lavere reallønnsvekst. Vis til en annen gruppe som gjør det" Hvorpå folk dro frem den ene gruppen etter den andre (alle har jo hatt det i år i 2022, jeg jobber i privat sektor og jeg har gått ned. ALLE har gjort det i Norge i år - krigen i Ukraina, utenlandskabler, dyrere mat og renta opp)

Kan vel bare gjenta mitt argument: Jeg er ikke uenig i at lærerne burde ha høyere lønn. Jeg tviler veldig sterkt på at denne streiken kommer til å gjøre at de får høyere lønn. (Jeg kan selvsagt ta feil) Streik er et lovlig virkemiddel. Streik blant offentlige ansatte er problematisk, streik fungerer ikke på samme måte i det offtentlige som i det private.

Godt oppsummert! Jeg stiller meg bak denne.

Gammel 16-09-22, 08:19   #20
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Når det gjelder det med utdannelse og erfaring så mener jeg at den må ha konkret relevans i det arbeidet man faktisk har, hvis det skal ha innvirkning på lønn. Jeg har kollegaer med annen utdanning på masternivå (før de ble leger), og det har ingen innvirkning på lønn. Har man jobbet som fastlege i 13 år og går over i et spesialistløp på sykehus får man så godt som ingenting igjen for det lønnsmessig.
I noen debatter får jeg inntrykk av at det er en forventning om at alt man gjør i livet skal lønne seg (ikke nødvendigvis deg, Blondie), og det er jeg uenig i.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:15.