|
|
|
|
#1 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Unpopular opinion-tråd
Ja, her ble det i den alderen gjort en innsats for å dele inn i så like lag som mulig, med like mange på høyere og lavere nivå på alle lag. Og ikke de samme lagene hver gang, sammensetningen varierte fra kamp til kamp. I kampoppsettet het de vel gjerne lag 1, 2, 3 etc, men det hadde ikke noe med nivå å gjøre, de kunne like gjerne hett lag rød, gul og grønn.
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Korpset vårt er i alle fall slik jeg leser om korps generelt. Ingen reservebenk, her er alle med, også de som ikke kan lese noter. (da skrives det hjelpetekst for dem, det sitter en voksen ved siden av og spiller og peker på notene innimellom etc. Det tildeles første og andre og tredjestemme utfra hvilke noter de behersker, i den grad det er mulig. (Så er korpset for tiden bare 10 stk, så nivået er litt deretter. Tre i ungdomsskolen og resten 4-6 klasse ...)
|
|
#3 |
|
Shake it out!
|
Det tilpasses og legges til rette. Som det gjøres i fotballen. Og når det bare er 10 er det lettere enn når de er 25. Som i fotballen.
|
|
#4 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Det er jo strengt tatt dette som gjøres i ungdomsfotballen også, ved inndeling i lag på ulike nivå, og spill i ulike divisjoner eller med ulik banestørrelse. Men det er ikke tillatt før etter de har fylt 12 år. Og da er det også klare regler for minimum spilletid (noe som av og til ikke er mulig å oppfylle, fordi de som trener minst ikke holder ut så lenge, og ber om å bli byttet av).
|
|
#5 |
|
can-jur
|
Ja!!!!
|
|
|
#6 |
|
Shake it out!
|
Så det du egentlig svarer er at man får delta på lik linje, men at opplæringen er tilpasses nivået man er på. Som det gis pes for om man vil gjøre i fotballen, for der skal alle delta likt enten de har spilt siden de var 5 eller begynte da de var 12.
|
|
#7 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Jeg fikk aldri lov til å være med i kor. Jeg elsker å synge, men klarer overhode ikke synge en eneste ren tone, så jeg ble kasta ut både på første, andre og tredje forsøk. Men jeg har rytme og gehør, så jeg kan danse, der både får og fikk jeg være med, og spille, kun keyboard. Jeg skulle ha dannet band med noen som kan synge. |
|
|
|
|
#8 |
|
|
Det var Milfrid som skrev at de som begynner som 10-åringer eller 15-åringer ikke bør forvente å få være med på 1-er-laget.
|
|
|
#9 |
|
Shake it out!
|
Ja ser det ble en uheldig formulering. Var ikke det jeg mente da. Man har ikke nivåer når de er 10. Men man kan nivådele treninger uformelt.
|
|
#10 |
|
Ferdiglada
Sv: Unpopular opinion-tråd"Flest mulig, lengst mulig, best mulig" er NFF sin visjon for fotballen i Norge. Som denne tråden viser så er det mange klubbar som strekker seg langt for "Flest mulig, lengst mulig" men min unpopular opinion i denne tråden må vere at vi må også snakke om Best mulig. For uten det får vi ikkje Ødegård, Haaland og Aursnes fram. Vi får ikkje den deltakelsen i VM/EM som veldig mange ønsker seg. Vi får ikkje eit Bodø/Glimt eller Molde ut i Europa. Ja, det er få som ender opp med å leve av fotballen men om vi ønsker vere ein nasjon som kan yppe oss ørlite når det gjeld fotball må vi også ha fokus på best mulig.
|
|
|
#11 |
|
can-jur
|
Dette har man vel forska på og de fleste som blir veldig gode er IKKE de som puster og lever fotball fra de går i barnehagen og mange er ikke «best» før de er store ungdommer. Å bli proff i noe er 10% talent for det man skal gjøre og 90% talent for å orke å øve øve øve.
|
|
|
#12 |
|
Ferdiglada
En treng ikkje ha pusta fotball sidan barnehagen for å vere best nei, forskninga er veldig tydelig på det. Men det å vere BEST treng ikkje handle om individuelle kvalitetar men BEST i treningskvardag, tilpassa opplæring og et profesjonalisert fokus.
|
|
|
#13 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Ja, det er klart at alle i korpset og dansegruppa får være med på konserter og opptredener. Hva tenkte du, at de får beskjed om å bli hjemme?
Jeg synes "best mulig" burde være underordnet "flest mulig" og "lengst mulig". Hvis prisen for en Ødegaard og en Haaland er klasseskilleproblematikken og prestasjonsjaget og frafallet vi ser i dag, så mener jeg den er for høy.
|
|
#14 |
|
|
Veldig enig. Men jeg mener jo Haaland og Ødegaard ikke er noe vi som nasjon trenger. Kult å ha, men mye viktigere at befolkningen har et positivt forhold til fysisk aktivitet, gode sosiale relasjoner, mestringsfølelse og idrettsglede. Og det forsvinner når man må satse som 10-åring.
|
|
|
#15 |
|
Shake it out!
|
Usikker. Aldri sunget i kor. Vurderte en gang å begynne (på barneskolen), men det var opptaksprøve/syngeprøve, så jeg feiga ut, hadde ikke troen på at jeg var bra nok. Jeg har aldri hørt noen synge/spille skjærende falsk i kor eller korpskonserter, så derfor lurte jeg på om man siler de tonedøve ut på et eller annet tidspunkt eller hva man gjør.
|
|
#16 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Veldig interessant at du drar fram akkurat Haaland, for han er et eksempel på et lag hvor man definitivt brydde seg om flest mulig, lengst mulig, noe som blant annet beskrives i denne artikkelen:
|
|
#17 |
|
Ferdiglada
Bryne har vore god på både topp og bredde med satsinga si på guttesida. Eg veit dessverre ingenting om kva dei gjer på jentesida. Men det betyr at det er har vore ressursar og vilje der til å nettopp skape gode spelarar, noko som Haaland men også resten jfr. kretslagsuttak har hatt utbytte av. Samtidig slapp Bryne Haaland til Molde då han berre var 16,5 år. Nettopp for å gjere han som individ best mulig. Overgangar i norsk fotball så tidlig er ganske så sjeldent sjølv om det blir meir og meir av det for kvart år som går.
|
|
|
#18 |
|
Shake it out!
|
Som jo betyr at er har lykkes med å ta vare på alld, både de gode og mindre gode. Som man kan få til når man har 40 spillere, på ulike nivåer. Det betyr ikke at de ikke lot noen være best - de gjorde jo åpenbart det - men de ivaretok også de som ikke var det. Som jeg er helt enig i at man skal. Ikke enten/eller, men både og. Da må man differensiere. Håland har ikke blitt god av å spille løkkefotball to ganger i uka.
|
|
#19 |
|
can-jur
|
Sv: Unpopular opinion-trådMan blir jo også farget av hvordan ting gjøres der man bor. Hos oss spiser fotballen ungene fra de er 8-9 år. Da kan ikke fotball kombineres med noe annet. Det er trening to ganger i uka, pluss en frivillig og kamp. Og siden vi har hall så er sesongen kun avbrutt av juleferien. Så det kan ikke kombineres med noe som helst. Og de er strenge på at man må møte og delta. Så alle andre fritidsaktiviteter mangler unger. Og fotballen opplever stort frafall når de blir 12-13. men da er det vanskelig å begynne med noe annet.
|
|
|
#20 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Unpopular opinion-trådHer vi bor er fotball så utrolig dominerende, både mht tildeling av halltid, penger, andre ressurser og i det hele tatt. Fotballen i seg selv er ikke problemet. Men det er nesten slik at i alle fall for gutta vil lønne seg å sparke fotball mht det sosiale på skolen. Og det tærer på speisielt håndball og tidvis også dans/turn/korps, da de ikke får like gode vilkår fra kommunens side. Sist redigert av Bokormen : 15-03-23 kl 13:33. |
|
|
![]() |
|
|