|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
03-04-24, 14:26 | #21 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
|
Sv: Partnerdrapskommisjon
Ja, min mann fikk registrert et gammelt håndvåpen under sist våpenamnesti (en colt som bestefaren gravde ned på gården før/under andre verdenskrig, og som har ligget på loftet på gården siden), og da meldte han seg inn i en pistolklubb for å ha lov til å ha den registrert på seg. Tror kanskje han måtte ta et kurs også, for å få være medlem, selv om han var aktiv konkurranseskytter (rifle) i sin ungdom. I tillegg måtte han ha et våpenskap til å oppbevare den i.
03-04-24, 15:02 | #22 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
|
Sv: PartnerdrapskommisjonGjeldende lov om våpen, oppbevaring og slikt er fra 2018 og trådte i kraft i juni 2021. Kapittel 4 sier mye om hvem som kan erverve og oppbevare våpen. Det er ikke hvem som helst og heller ikke hvordan som helst. Særlig § 12 sier mye om det. § 19 tar for seg krav om oppbevaring. Loven er god nok tror jeg, men det er ikke alle som følger loven, slik er det jo for alle lover. Dessverre. |
03-04-24, 15:16 | #23 |
Glamorøs
|
Ja, du må ha sikkerhetskurs og medlemskap (der vandel blir sjekket), og det er strenge regler for oppbevaring. Jeg har selv skutt pistol i klubb, og det er ikke veldig mange som har våpen hjemme, mange oppbevarer det i klubben.
03-04-24, 17:44 | #24 |
Rockesøster
|
Sv: PartnerdrapskommisjonJeg er helt sikker på at noen av disse drapene skjer i sterk og plutselig affekt, også hos menn som i utgangspunktet ikke har tung psykiatri, vold o.l i historikken.
03-04-24, 21:23 | #25 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
|
Jeg tror du har helt rett i at gutter/menn handler mer i både affekt og bare gjør det. Etter å ha fulgt min datters bacheloroppgave så er det mye forskning som tilsier at gutter/menn bare gjør det, mens kvinner planlegger mer. Hos menn er det også ikke slik at psykiske lidelser, depressjon osv alltid er hovedårsaken til selvmord, men tap av det å «føle seg som en mann» og hvilke forventninger samfunnet i mange tilfeller har av hva det vil si å være mann. |
03-04-24, 22:26 | #26 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
|
Sv: PartnerdrapskommisjonNettopp, Obelix! Jeg leste også den artikkelen. Livet er opp og ned for de fleste. Det er viktig å vite og forstå det.
03-04-24, 22:53 | #27 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
|
Sv: PartnerdrapskommisjonJeg har også lest den artikkelen. Også tror jeg det er viktig å vite at livet går opp og ned. Jeg tenker ofte på Knutsen og Ludvigsen teksten i Juba Juba, "Dager finnes i alle farger, også grå". Den synes jeg er fin (den setningen).
04-04-24, 02:12 | #28 |
intro
|
… «men så - den som venter, han skal få»
04-04-24, 02:55 | #29 |
intro
|
Sv: PartnerdrapskommisjonEr det denne dere tenker på?
05-04-24, 13:58 | #31 |
flisespikker
|
Det er interessant å diskutere dette sidesporet også, synes jeg. Jeg tror at det i noen sammenhenger kan gjøre det enklere å håndtere et problem eller en utfordring hvis det får et navn (aka diagnose); da kan man si at man har sånn-og-sånn i stedet for å «bare» si at man ikke takler livet sitt så godt. Samtidig er det klart at diagnoser også kan oppleves som ubehagelig (og unødvendig) båssetting.
05-04-24, 15:42 | #32 |
Ferdig!
|
Sv: PartnerdrapskommisjonHelt enig med deg at det er fint å få en diagnose hvis det er det det er. Da har man en knagg å henge det på, det kan ofte utløse offentlig støtte og behandling osv |
05-04-24, 15:45 | #33 |
Ferdig!
|
Nei, det er ikke den jeg tenkte på. Irriterer meg såpass at jeg ikke finner den igjen og begynner lure på om jeg har drømt |
|
|