|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hvor gammel føler du deg? Ikke tenk på fysiske plager, uten hvor gammel du føler deg | |||
Under 20 |
![]() ![]() ![]() ![]() |
1 | 1,54% |
21-23 |
0 | 0% |
24-26 |
4 | 6,15% |
27-29 |
5 | 7,69% |
30-32 |
6 | 9,23% |
33-34 |
8 | 12,31% |
35-37 |
5 | 7,69% |
39-41 |
13 | 20,00% |
42-44 |
10 | 15,38% |
45-47 |
3 | 4,62% |
48-50 |
2 | 3,08% |
51-53 |
4 | 6,15% |
54-56 |
1 | 1,54% |
57-59 |
0 | 0% |
60-62 |
1 | 1,54% |
63-65 |
0 | 0% |
Over 65 |
2 | 3,08% |
Deltakere: 65. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Hva er din mentale alder?
Gå med håret løst? Er det en greie? Sist redigert av 007 : 09-07-24 kl 22:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
intro
|
![]() Sv: Hva er din mentale alder?Jeg sykler fortere enn mange på min alder, men ellers går det i Wordfeud, puslespill og langsomme joggeturer langs den samme ruta år etter år. Det er null risikotagen, null eventyrlyst, intet ønske om å prøve noe nytt. Jeg beveger meg i små sirkler og har alltid gjort det. Når noe først trekker ned i alder, er det bare negative ting som dårlig taper-egenskaper og et hissig temperament. Ellers er det i hovedsak et ønske om å unngå støy og få være i fred. Sånn ca. 76 der, altså.
![]() |
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hva er din mentale alder?Jeg tenker at de som føler seg yngre enn de er må ha et veldig fordomsfullt syn på hvordan man «er» ved en viss alder? Man har jo ulik personlighet, væremåte og interesser helt uavhengig av alder.
![]() |
#5 |
© All rights reserved
|
Ja, enig. Men fordomsfullt høres negativt ut, og det trenger det jo ikke være. Mer en forestilling om? Kanskje ut fra folk en kjenner og andre preferanser? Egne foreldre, feks? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Leser
|
Dette bør jo også gjelde de som føler seg eldre og den alderen de er? Både det å føle deg yngre, eldre og den alderen man er krever jo at man har en formening om hva det å være 60, 50 og 40 år "er".
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Hva er din mentale alder?Jeg er 41 og føler meg som det jevnt over, innimellom er jeg 79 og livstrett, noen ganger er jeg 16 og pinlig umoden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva er din mentale alder?En venninne sa en gang at det er med hjernen som med skrotten - hvis man ikke jobber aktivt for å forhindre det, så stivner de med årene. Så med å bli eldre «inni seg» så tenker jeg det handler om fleksibilitet, hvor lett man tåler uventede hendelser eller nye ting, om man orker å lære seg det siste nye på teknologi eller annet, osv.
![]() |
#9 |
Tatt på
|
![]() Sv: Hva er din mentale alder?Jeg føler meg ganske lik som dag jeg var rundt 27-28 og var midt i studier som jeg begynte med i "voksen" alder. Det var rundt da jeg møtte samboeren min og jeg får ofte et blaff av det samme suget i magen. Så klart har jeg fått mer livserfaring, blitt litt klokere og kroppen har blitt eldre. Men jeg er fortsatt like naiv, nysgjerrig og fniser av samme humor som da. Det var vel omtrent på den tiden jeg fant meg og har den samme følelsen den dag i dag som jeg hadde da.
![]() |
#10 |
can-jur
|
![]() Sv: Hva er din mentale alder?Heg er også av de som ikke helt forstår spørsmålet. Jeg kan være barnslig og fornuftig. Jeg roter fortsatt og hater og rydde. Jeg tøyser med ungene og drikker øl fra flaske. Vin også om det faller seg sånn. Men det er vel neppe fordi jeg er mentalt yngre enn det jeg er.
![]() |
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
Nei, det trenger ikke være negativt, og jeg lette egentlig etter et litt mer nøytralt utrykk. Men slik det beskrives her (og hvordan alder, særlig hos kvinner, blir sett på ellers i samfunnet) så tror jeg de fleste som føler seg yngre enn de er gjør det fordi de har noe negative forestillinger om hvordan den alderen egentlig er. Om ikke nødvendigvis super-negative, liksom.
Ja, men de fleste som føler seg noe annet enn alderen sin føler seg yngre her så da skrev jeg det.
![]() |
#12 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er din mentale alder?Jeg er en dame rundt 50, og føler meg sånn aldersmessig også. Jeg merker det mest på at jeg blir litt "lei" av en del nye greier yngre folk driver med, f.eks at "alle" under 40 nå plutselig er bifile? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg var samboer med en kvinne for 20 år siden og alt da var «alle» kvinner bi. Ikke bifile, men biseksuelle, og vi fikk veldig ofte høre det. Vårt forhold ble seksuelisert av fremmede på en måte man aldri opplever som heterofil. Det var jo en trend i populærmusikken også, på slutten av 90-tallet. Så det er på ingen måte en trend nå, det er mindre av det enn for 20 år siden.
![]() |
![]() |
#14 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Hva er din mentale alder?Føler meg akkurat som jeg er, i midten av 50 årene. Vet jeg er heldig med helsen og sterk. Blir gjort oppmerksom på min høye alder hver tirsdag når jeg trener deadlift med 100 kg stang, det er jeg og to menn over 50 år som er over 100 kg. Har døtre 16 og 17 år, tror jeg raskt blir eldre når de flytter ut og arbeidslivet nærmer seg slutten på samme tid.
![]() |
#15 |
Klar
|
![]() Sv: Hva er din mentale alder?Jeg svarte 32. Det handler ikke om at jeg har en veldig ung livsstil, men mer om at voksenårene har gått for fort for meg. 20-årene gikk med til en lang utdannelse, mye reising, gode venner og samboerforhold. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Halloen!
Vel, mitt bestemte inntrykk er at det er vanligere å snakke om legning/kjønnsidentitet etc. nå enn for 20 år siden, det er vel knapt en eneste influenser eller popstjerne, spesielt kvinnelige, som ikke "kommer ut" som bifil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det kan jo faktisk tenkes at det er mer vanlig å være "zpeziell" enn man skulle tro for 20 år siden, da det hadde større konsekvenser å snakke om det? Du uttaler så selvsikkert at dette ikke er oppriktig, men bare et oppmerksomhetsbehov, men hva i all verden gjør deg i stand til å vite bedre enn andre hvilken seksuell legning de har eller hvilke psykiske utfordringer de har?
![]() |
![]() |
#18 |
Halloen!
Verken jeg eller du er tankelesere, og kan vite hva som egentlig ligger bak det store behovet for å "snakke om det" som har vært en trend iallfall de 10-15 siste årene. Åpenhet er viktig, det vet vi, men samtidig vet vi også at tallet på unge uføre i Norge er skyhøyt, det samme er sykemeldingstallene ( |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Hva er din mentale alder?Jeg er 45 og er nok mentalt der, selv om jeg noen ganger blir overasket over at det har gått så langt
![]() |
#20 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva er din mentale alder?Rine: jeg tror den innvendige himlingen over «alt de holder på med nu til dags», er det min venninne mener når hun sier at hjernen stivner litt med årene.
![]() |
|
|