|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bedreviter
|
Sv: Om å la barn gå til barnehagen alene
Altså: det er ikke tragisk at et barn får lov til å gå alene til eller fra barnehagen en og annen gang, hvis det er etter barnets ønske og forholdene ligger til rette for det. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om å la barn gå til barnehagen alene[quote=Teofelia;555508]Altså: det er ikke tragisk at et barn får lov til å gå alene til eller fra barnehagen en og annen gang, hvis det er etter barnets ønske og forholdene ligger til rette for det. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Introvert optimist
|
Re: Om å la barn gå til barnehagen alene
|
|
|
#5 |
|
Live and let live
|
Hvor gammel er barna/barnet ditt/dine?
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14. -Det du tror, avgjør hva du ser. Sist redigert av DM : 14-09-07 kl 17:18. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Sperret
Mine er 4 og 13. Eldstejenta begynte å gå alene til skolen da hun var 8-9 år. Da bodde vi rimelig nær skolen. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Det gjør jentene mine. Både hun på fem og hun på snart tre. De får ikke gå på veien alene, men leke alene det får de. De vil faktisk ikke at vi er med lenger. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Leser
|
Jeg synes jo at det at ungene har lyst til å være "stor" og gå alene er et godt argument - gitt at man ivaretar sikkerheten etc.
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg er enig. På skolen der jeg jobber får ikke 1. klassingene lov til å gå alene med mindre foreldrene har gitt skriftlig samtykke. Dette fordi en del av barna har lang og kronglete skolevei. En dag mens jeg hadde 1. klasse kom en av gutta alene og jeg kommenterte at han gikk alene (ikke på en negativ måte). Jeg traff ham på skoleveien. Vel inne i klasserommet kom pappan. De øvde på å gå alene, så gutten fikk et forsprang på pappa og så kom han etter for å følge med. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Nye muligheter :o)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneVi har barn i to forskjellige barnehager - den ene ligger 50 m unna hjemmet, den andre sånn at det er greit og kjappere å kjøre innimellom. Storesøster (blir 5 i des) går i barnehagen som ligger nærmest og ofte går hun hjem alene, mens vi (lillesøster og jeg) kjører bilen. Vi kommer hjem ca samtidig. En dag denne uken fikk hun gå alene til barnehagen og gjett om hun var stolt! Pappa'n kjørte dog etter og ble med inn i barnehagen for å levere. Jeg stoler på jenta mi og vet hun er ganske så flink og oppegående i trafikken, så den korte strekningen bekymrer meg ikke, for å si det sånn. Men jeg tror ikke vi hadde klart å bare sende henne avgårde uten å selv komme i barnehagen på morgenen...
|
|
|
|
#11 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneDette har da ingenting med uansvarlighet å gjøre, så lenge foreldrene har tatt vurderingen utifra lengden på veien, trafikk, avtale med barnehagen og modenhet til barnet. At man kontrollerer at barnet har kommet fram og sørger for å ha kommunikasjon med barnehagen mht beskjeder er selvfølgelig. Dette har med barnas individualitet å gjøre, mange har behov for å prøve seg selv og kjenner mestring med slike aleneoppgaver. At barnet går alene noen hundre meter bør selvfølgelig ikke ha med at foreldrene ikke gidder å levere/hente, men det er vel ikke temaet her.
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Oj - jeg synes nesten det er litt tragisk at ikke en gutt på 4 1/2 år får leke ute alene jeg... |
|
|
|
#13 |
|
Sperret
Selvsagt får han leke ute, men ikke alene. Det er fordi vi har en ganske traffikert vei på den ene siden av huset. Men vi er alle glade i å være ute, så han er veldig mye ute og leker. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneHvor er HI forresten?
|
|
|
#15 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneJeg har ikke leste hele tråden. Men jeg synes ingen på generelt grunnlag kan si at barn som er 5 år ikke kan gå til barnehagen alene. Alle barn er forskjellige, og nærmiljøet og trafikkbildet varierer. Foreldrene kjenner som regel barnet sitt godt nok til å kunne avgjøre hva som er rett. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Det første som slo meg då eg las dette var at dette ville eg aldri gjort! |
|
|
|
|
|
#18 |
|
lykkelig
|
Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneAlt her kommer jo an på hvordan situasjonen rundt dette barnet og veien til barnehagen. Hvis dette er et svært selvstendig barn med kort, oversiktlig vei til barnehagen, skjønner jeg nesten at foreldrene lar henne gå alene. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
*Happy*
Hvor: Drammen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneJeg hadde aldri latt en 5-åring gå alene til barnehagen. Så lenge de er barnehagebarn så synes jeg de skal følges.
|
|
|
#20 |
|
Opp og ned
|
Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneSer jeg er toppen av hønemor når det gjelder dette. En gang fikk jeg en mamma på parkeringen (kjente henne godt) til å ta med eldstemann 6 år inn i barnehagen. Satt en syk gutt i bilen. Det var helt forferdelig, mistet på en måte kontrollen.
|
![]() |
|
|