Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nobels fredspris

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-07, 13:35   #1
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nobels fredspris

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Sult, nød, krig og klimatrusselen henger nok mye tettere sammen i disse dager enn det har gjort tidligere.

Nettopp. Jeg synes det er flott at nobelkomiteen fokuserer på disse sammenhengene med de siste års tildelinger.

Synes det blir litt rart å snakke om "kjedelig" og "spennende" og "interessefelt" når det gjelder disse problemstillingene. Jeg synes ikke det er spesielt spennenede å høre eller lese om global oppvarming, men jeg synes vel heller ikke "spennende" og "kjedelig" passer til å beskrive hva jeg synes om å lese/høre om krig eller fattigdom.

Gammel 12-10-07, 13:30   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Du synes det er viktig, jeg synes kanskje andre ting, som å stoppe sult, nød og krig er viktigere.

Nå henger alt det du nevner her direkte sammen med klimaproblematikk. Hvis du hadde lest noe om det så hadde du visst det.

Er det infantilt å ha ulike interessefelt? Eller er det kun infantilt når det ikke er samme interessefelt som deg?

Nei, men jeg syns det er infantilt å mene at en viktig pris som Fredsprisen skal handle om noe som er "spennende" og "gøy".

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 13:15   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bra!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 13:34   #4
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes dette endrede fokuset til fredsprisen er kjedelig. Jeg minnes de gangene ekte fredsarbeidere, som feks Rigoberta Menchu, Simon Peres og Yasir Arafat, og han presten fra Indonesia, fikk fredsprisen. Jeg trodde den handlet mer om direkte fred, og ikke miljøvern.

...og jeg har faktisk sett filmen til Al Gore.

Gammel 12-10-07, 13:41   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes dette endrede fokuset til fredsprisen er kjedelig.

For å sitere nobelkomiteen; (fra fjorårets utdeling hvor de utvidet fredsbegrepet)

Sitat:

Varig fred kan ikkje skapast utan at store folkegrupper finn vegar til å bryta ut av fattigdom.
Utvikling nedanfrå verkar og til å fremja demokrati og menneskerettar.

Og for å sitere den godeste Nobel selv;

Sitat:

och en del åt den, som har verkat mest eller bäst för folkens förbrödrande och afskaffande eller minskning af stående arméer samt bildande och spridande af fredskongresser

Gammel 12-10-07, 14:05   #6
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg ble veldig glad over tildelingen, og en rettferdig og god klimapolitikk er et viktig tiltak for en mer rettferdig og fredelig verden!

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 14:44   #7
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det var en veldig klok besluttning. Så jeg sier

Gammel 13-10-07, 08:36   #8
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det var et bra valg av Nobelkomiteen.

Hørte et intervju av en FrP politiker og han "sutret" over valget.
Raporten haddejo vært såååå ensidig og ikke helt til å tro på.

Gammel 13-10-07, 08:44   #9
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes bare det var gøyere da Fredsprisen handlet om nettopp fred, og ikke alt dette greiene med klima, Manghari Matai og sånne ting, liksom.

Jeg er ikke anti-miljøvern altså, men det er så langt unna mitt interessefelt som man kan komme.

Dette blir for meg komplett uforståelig. Gøyere?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Fred og klima henger faktisk veldig mye sammen. Se på situasjonen i Burma f. eks. med avskoging og en pengeglad militærjunta.
FOr meg er det helt uforståelig at man syns det er "kjedelig" med klima og miljø. Spesielt når man har barn.

Som jeg skulle sagt det selv.

Du synes det er viktig, jeg synes kanskje andre ting, som å stoppe sult, nød og krig er viktigere.

Men i all verden. Forstår du ikke at dette henger sammen? Jeg vil råde deg til å kanskje sette deg litt inn i klimaproblematikken, det virker som du kunne hatt godt av det.

Opprinnelig lagt inn av Mams

Hørte et intervju av en FrP politiker og han "sutret" over valget.
Raporten haddejo vært såååå ensidig og ikke helt til å tro på.

Det var det første jeg sa til helten da vi fikk høre resultatet, "bare vent, nå kommer det protester fra FrP". Og jammen kom det ikke.

Jeg syns det var et GLIMRENDE valg. Nå handler det om å redde kloden før det er for sent, og folk trenger å få øynene opp for dette!

Gammel 13-10-07, 09:15   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det var det første jeg sa til helten da vi fikk høre resultatet, "bare vent, nå kommer det protester fra FrP". Og jammen kom det ikke.

De klagde når Wangari Maathai vant også, gjorde de ikke? Jeg syns Nobelkomitteen generelt har gjort veldig gode valg av vinnere.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 16:53   #11
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Hørte en FrP-politiker på radioen som klaget over at fredsprisen hadde gått til "en filmskaper med mengder av feilinformasjon i filmen sin". For filmskaper er jo alt Al Gore er...

Gammel 13-10-07, 08:49   #12
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skal ha tre dager med opplegg på skolen vår i månedsskiftet januar/februar. Den dagen klassen min skal ha, så skal det omhandle miljø og klima. Tips til høytstående folk å invitere til å holde foredrag tas gjerne imot. Sånn siden vi var inne på klima.

Gammel 13-10-07, 08:50   #13
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, du kan jo alltids ringe Jan Egeland.

Gammel 13-10-07, 09:00   #14
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitron: dere er jo ikke så langt fra Bergen og kan ta kontakt med Bjerknessenteret. Det er et godt klimaforskningsmiljø og Eystein Jansen er også med i det panelet som nå har fått Nobelprisen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 08:52   #15
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva gjør han kvalifisert innen miljø?

Gammel 13-10-07, 08:54   #16
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er forøyd med valget av Fredsprisvinnere i år!

Det at dette kan tolkest som ett lite spark bak til Bush kommer som en ekstra bonus!

Gammel 13-10-07, 18:17   #17
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av AnnKi, her.

Jeg er forøyd med valget av Fredsprisvinnere i år!

Det at dette kan tolkest som ett lite spark bak til Bush kommer som en ekstra bonus!

Da er vi veldig enige

Gammel 13-10-07, 09:01   #18
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Takk for tips.

Gammel 13-10-07, 19:49   #19
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes og det er utrolig bra at Al Gore vant fredsprisen!! Synes i tillegg det er "spennende" med klimaspørsmål.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 20:01   #20
Sildre
Endelig på vei oppover!

Sildre sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sildre er litt kulSildre er litt kul
Standard

Jeg er meget fornøyd med valget av fredsprisvinner, og har problemer med å forstå all kritikken kommiteen har fått for å ha valgt en miljøforkjemper. Jeg synes at dette årets valg av fredsprisvinner sender viktige signaler.

Selvfølgelig finnes det flere gode kandidater rundt omkring i verden, men det er nå en gang sånn at kun en kan få prisen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:15.