Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Synes du det er slitsomt å ha barn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-07, 15:07   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Introvert og ekstrovert?

Er det det samme som 'stille og rolig' vs 'vill og gal'? ( Skjønner at det ikke er vill og gal, men dere skjønner hva jeg spør om.)

Jeg puttet litt om dette i en egen tråd, jeg.

Gammel 15-10-07, 15:04   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da er nok jeg en ekstrovert, mens sambo, Poden og Stesnuppa er beskjedne introverter.

Det i seg selv er slitsomt.

Gammel 15-10-07, 15:10   #3
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da er nok jeg en ekstrovert, mens sambo, Poden og Stesnuppa er beskjedne introverter.

Jeg må revurdere...

Dette sier Skilpadda i en annen tråd:

Sitat:

Kort og forenklet fortalt beskriver MBTI dette som forskjellen på om man får tilført energi fra andre mennesker og ytre omgivelser (E), eller om man får energi gjennom alenetid (I). Introversjon er ikke det samme som sjenerthet (eller menneskefiendtlighet ), og motsatt betyr ikke det at man er ekstrovert nødvendigvis at man elsker å være midtpunkt og alltid må ha masse mennesker rundt seg. Det finnes sjenerte ekstroverte og det finnes menneskekjære og sosiale introverte, men introverte trenger generelt mer alenetid, mens ekstroverte generelt trenger mer sosial tid og kanskje en større sosial krets.

Jeg er veldig utadvendt og glad i mennesker, men jeg er så usannsynlig avhengig av alenetid at det er nok der jeg henter mesteparten av energien min fra. Tror jeg.

Jeg er altså en blanding.

Og mens Sambo er rolig, forsiktig, litt sjenert og ellers en sosial amøbe, så liker han ikke å være alene.

Gammel 15-10-07, 15:28   #4
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt enig - ikke at jeg har noen stesnuppe, men å selv være ekstrovert og leve med introverter er slitsomt - vanskelig å forstå behovet til hverandre liksom...

Gammel 15-10-07, 17:20   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"I can't expect being married to be just like not being married, can I?"
(Sayers)

Sånn er det vel litt å ha barn også. Man kan ikke forvente at det å ha barn er som å være uten barn

Gammel 15-10-07, 15:07   #6
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ikke helt det samme som det som vanligvis kalles innadvendt og utadvendt. Det viktigste poenget er vel hvor man henter energi. Når du er sliten i hodet, hva gjør du? Gjemmer du deg på kontoret ditt, låser du deg inne på do, går du tur alene? Eller må du prate med noen? Blir du sliten av å være sammen med mange mennesker (det trenger ikke bety at du ikke liker det)? Eller blir du full av energi? Om du henter energi fra deg selv, er du introvert, om du henter den utenfra, er du ekstrovert.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-07, 15:14   #7
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det er jo ikke helt det samme som det som vanligvis kalles innadvendt og utadvendt.

Men det er jo det begrepene betyr, da - introvert er innadvendt og ekstrovert er utadvendt. (Jeg ble så sur av den fæle pesonlighetstesten at jeg nekter å bruke begrepene på annen måte enn det ordbøkene kan fortelle meg. .)

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-07, 15:19   #8
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Men det er jo det begrepene betyr, da - introvert er innadvendt og ekstrovert er utadvendt. (Jeg ble så sur av den fæle pesonlighetstesten at jeg nekter å bruke begrepene på annen måte enn det ordbøkene kan fortelle meg. .)

Betydning er da ikke det samme som etymologi. Betydningen vokser ut av bruk. Sto det noe i personlighetsanalysen din om «sta»? (I min sto det visst noe om «retthaversk og belærende». )

Gammel 15-10-07, 15:22   #9
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Betydning er da ikke det samme som etymologi. Betydningen vokser ut av bruk.

Jeg snakker ikke (bare) om etymologi, men om faktisk bruk i dagligtale - blant vanlige folk.

Opprinnelig lagt inn av Bokmålsordboka

introvert~ver't a2 innadvendt, mots ekstrovert

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-07, 15:25   #10
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg snakker ikke (bare) om etymologi, men om faktisk bruk i dagligtale - blant vanlige folk.

Ja, men dette er jo spesialisert terminologi. Det er da masse ord som brukes både i en vanlig folkebetydning og en spesialisert og teknisk betydning som krever en presis definisjon.

Gammel 15-10-07, 15:12   #11
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Beskjedenhet og introversjon henger nok ikke sammen i det hele tatt. Sies det.

Gammel 15-10-07, 15:20   #12
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Finnes det en test? Jeg liker test.

Gammel 15-10-07, 15:46   #13
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det er slitsomt. Ikke sånn at jeg ikke ønsker meg flere, men jeg ligger som oftest strak på sofaen på kveldstid og er kjempe trøtt.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-07, 15:56   #14
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kan til tider synes det er helt utmattende å ha barn, men det kommer nok mest av at jeg har en kronisk sykdom som stjeler energi, og som gjør at jeg trenger all den søvnen jeg kan få,uten at det betyr at jeg blir noe mer opplagt.

Det gjør ikke at jeg angrer at jeg har fått barn, det betyr heller at jeg har dårlig samvittighet for det jeg ikke orker.

Men barna er heldige, jeg har verdens beste samboer og besteforeldre som stiller opp 100%.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-07, 16:58   #15
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Nå synes jeg det går bedre, lillebror går selv, sover om natten, puster fint etc. Storesøster har ikke spydd i natt. Jeg har sovet hele natten, at jeg er sliten av barn? Nei det kan jeg ikke huske å ha vært ...

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-07, 19:50   #16
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor er testen?

Gammel 15-10-07, 20:00   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Når jeg har hatt et sykt stress på jobb, Mannen er borte, Storesøster strever med leksene, Turbotrollet herjer villmann og jeg egentlig prøver å jobbe mer, er det litt slitsomt ja.

Ellers er det bare koselig.

Svar med sitat
Gammel 15-10-07, 20:12   #18
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For noen år siden scoret jeg nesten full pott på E på I --> E-skalaen. Nå, 5 år senere score jeg noe lavere, men fremdeles klart E. Det å være ekstrovert, og så ekstrovert som jeg er, betyr ikke at man ikke trives i eget selskap. Det er ikke så enkelt. Jeg trives godt i eget selskap, og liker godt å være alene. Men jeg får enklest energi ved å være sammen med folk. Og jeg trenger å snakke meg frem til løsninger, snakke meg gjennom ting osv. Introverte gjør ofte alt tankearbeioedt på innsiden av hodet før de sier noe, mens ekstroverte gjør alt på utsiden av hodet sammen med andre. Hvis det er ting jeg ikke har lyst til å snakke om, skriver jeg gjerne dagbok. For det må ut, ellers eksploderer jeg.

De andre bokstavene har forøvrig like me å si som E eller I. :sliter av og til med med sansere og følere:

Gammel 16-10-07, 21:25   #19
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg trives godt i eget selskap, og liker godt å være alene. Men jeg får enklest energi ved å være sammen med folk. Og jeg trenger å snakke meg frem til løsninger, snakke meg gjennom ting osv. Introverte gjør ofte alt tankearbeioedt på innsiden av hodet før de sier noe, mens ekstroverte gjør alt på utsiden av hodet sammen med andre.

Som jeg skulle ha skrevet det selv!

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-07, 21:22   #20
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Hvor er testen?

Her:

http://www.foreldreportalen.no/forum...t=Flere+tester

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:42.