Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva slags straff fikk du da du var barn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-15, 17:34   #1
Garamond
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Garamond har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva slags straff fikk du da du var barn?

Jeg er ikke så sikker på om vi har kommet så langt egentlig. Barn av foreldre som fungerte dårlig hadde det vanskelig før men de har det neppe enklere nå.

Jeg tror mange jeg kjente fikk ris (70/80 tallet) men det ble ikke snakket noe særlig om. Jeg tviler på at selve risingen var skadelig fysisk eller psykisk for de som kom fra ellers velfungerende hjem. Jeg fikk det bare tre eller fire ganger når jeg virkelig hadde gjort noe galt, og jeg oppfattet det i grunnen som naturlig da. Men jeg er glad dette ikke er lovlig lenger.

Garamond er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-15, 17:54   #2
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jo, jeg tror virkelig det sitter mye lenger inne i dag å utøve fysisk "straff" på barn en det bare gjorde for en generasjon siden. Utrolig stor forskjell i holdninger og selvfølgelig har lovverket gjort sitt.

Gammel 02-01-16, 19:32   #3
Mamari
Med nebb og klør

Mamari sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Heldigvis har nok lovverket gjort mye. Gammel tråd men jeg føler for å kommentere likevel.

Jeg er 70 talls barn og fikk ørefiker av mamma og pappa. Kan huske ris et par ganger når jeg var liten. Da jeg var 13 så måtte jeg igjennom en større operasjon med lang rekonvalesens tid. Jeg husker at jeg reflekterte over at det endelig ble slutt på ørefiker.....Jeg var et mildt og snilt barn og kan ikke skjønne behovet for å slå meg i ettertid.

Min søster er endel år yngre enn meg og har nok ikke de samme minnene om dette. Tror ikke hun opplevde det på samme måte som meg. Det har ikke blitt nevnt i voksen alder. Prøvde å ta det opp med de fpr noen år siden men det er akkurat som om de ikke vil huske/bringe frem slike minner. Jeg opplevde fornektelse og samtalen strandet der. Mine foreldre var nok vant til dette fra egen oppvekst og tok dette med seg videre. Det er ikke noe som plager meg stort i forholdet til de nå. Jeg har et normalt forhold til de idag.

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 19:47   #4
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ble sendt på rommet mitt. Det oppfattet jeg vel ikke som straff i noen særlig stor grad. Jeg likte å lese og syntes det var helt greit og tilbringe noen timer alene der.
Ellers fikk jeg husarrest i et par dager etter å ha skulket ungdomsskolen for å snakke med militæret som var på øvelse der.
Jeg kan også huske å ha fått en skikkelig ørefik av min far en gang.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 15:03   #5
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har aldri fått fysisk straff, men det ble truet med bjørkeris ved en og annen anledning. Vi tok imidlertid aldri trusselen særlig alvorlig.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 15:06   #6
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Frem til jeg var tenåring var det hussarest som var straffen.

Da jeg var 13 fikk jeg et hardt slag av min far som glemte at jeg hadde tannregulering.. Ikke lekkert..

I og med at jeg løpe fortere enn han så ble det med den ene gangen. Men jeg ble så ydmyket at jeg ikke kan tenke tanken engang på å slå ungene, det gjør man bare ikke!

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 15:46   #7
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Jeg har fått noen klaps her og der, samt lugging (eller "tatt litt i flisene", som min mor sier). Jeg har også blitt psykisk starffet i form av taushet og avvisning. Det siste var det verste, og sitter dypest.

Huff!

Gammel 26-10-07, 20:23   #8
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Jeg har fått noen klaps her og der, samt lugging (eller "tatt litt i flisene", som min mor sier). Jeg har også blitt psykisk straffet i form av taushet og avvisning. Det siste var det verste, og sitter dypest.

og dult.

Gammel 26-10-07, 20:47   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Tilsnakk og noen ganger inndragning av privilegier. Det siste gjaldt om jeg ikke gjorde pliktene mine.

Samme her. I det hele tatt kan jeg ikke huske å ha fått særlig med straff. (Jeg kaller ikke tilsnakk/samtale straff.)

Jeg var langt fra noe englebarn. I tenårene var jeg til tider grusom. Hjemme. Ute blant folk oppførte jeg meg heldigvis bra.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:05.