Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme i praksis

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-07, 15:37   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme i praksis

Så utrolig kjipt. Nesten gang eksploderer du. Eventuelt kan du ringe til butikken, snakke med daglig leder og fortelle hvordan du opplevde situasjonen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 15:38   #2
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Så utrolig kjipt. Nesten gang eksploderer du. .

Ja :lover:

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 22:33   #3
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Dette har jeg også opplevd, så dette sjokkerte meg ikke i det hele tatt. (Og ja, vi snakker ikke om regler for bytting av klesplagg, men nedlatende og uhøflig behandling av innvandrere med ikke-vestlig utseende.) Til min store skuffelse ser jeg det mye her i Drammen, som jeg trodde var en by som visste bedre, liksom.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 15:40   #4
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det jo for sent å reagere der og da, men jeg synes faktisk at ledelsen i Lindex eller den aktuelle butikken burde få vite hva du synes om saken. For sånn skal det ikke være mot noen kunder, uavhengig av klesstil og etnisitet.

Gammel 30-10-07, 15:55   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, lar man sin dårlige dag gå utover kunder har man ingenting bak en disk å gjøre. Jeg har stått bak disken med et smil etter noen av mine livs største tragedier. Er man på jobb så er man på jobb.

Gammel 30-10-07, 15:56   #6
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Vel, lar man sin dårlige dag gå utover kunder har man ingenting bak en disk å gjøre. Jeg har stått bak disken med et smil etter noen av mine livs største tragedier. Er man på jobb så er man på jobb.

Det er en helt annen sak.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 17:00   #7
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle som jobber i butikk vet jo hvor mye tyveri og svinn det er. Folk er utrolig frekke. Jeg har selv jobbet i butikk, og du ser forskjell på folk som blar i plaggene og og folk som blar gjennom stativene for å finne plagg uten tyverialarm...

Og med liberale bytteregler blir det jo som å rappe kontanter, ikke sant. Så jeg skjønner GODT at de ansatte kan bli lei av bytteønsker uten kvittering eller tildekket pris/gavemerking.

Men selvsagt er det ikke kult at all kundebehandling legges til side og at kunder (automatisk) mistenkeliggjøres. Men noe sier meg at alle i samme situasjon, både utlendinger og etnisk norske/blånne/domme (jeg har også gjort meg dommere enn jeg er når jeg har prøvd meg på ting jeg egentlig ikke hadde krav på, og det har sikkert de fleste andre her også?) hadde fått samme behandlingen av dama. Så da er det ikke sikkert at hun var rasistisk i det hele tatt vel?

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 17:40   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva har dette med rasisme å gjøre?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 17:50   #9
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Den ansatte her hadde trengt en liten oppstrammer! Jeg skjønner egentlig godt at du ikke gjorde det, for jeg trenger noen ganger litt tid for å tenke over hva som skjedde før jeg blir sint. Skikkelig ergelig når en i etterkant går rundt og koker.

Syns den ansatte skulle sagt ifra med en gang at kunden enten måtte bytte eller få byttelapp, merkelig oppførsel.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 18:23   #10
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Damen i kassen var vrang og vanskelig og oppførte seg ganske sikkert i strid med Lindex' policy om kundebehandling. Men jeg ville ikke kalt det rasisme. Jeg tror denne kunden deler skjebne med tenåringsmødre, rusmisbrukere og folk som ellers ikke har så høy status i samfunnet.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 18:34   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn generelt blir jeg litt oppgitt over hvor vanskelig folk syns det er å kalle noe rasisme. Hvis en rusmisbruker får dårlig behandling er det ikke spesielt vanskelig for noen å si at det mest sannsynlig bunner i en fordom og skepsis til rusmisbrukere. Men er det en med annen hudfarge, da er det tydeligvis veldig vanskelig å si at det mest sannsynlig bunner i fordom og skepsis til dem med annen hudfarge.

Selv om unge mødre og rusmisbrukere får samme behandling betyr det ikke at dette ikke er rasisme. Det betyr bare at man har fordommer mot flere grupper med mennesker.

Jeg syns også at når man sier: "Jeg tror denne kunden deler skjebne med tenåringsmødre, rusmisbrukere og folk som ellers ikke har så høy status i samfunnet." så er nettopp det et argument for at det er rasisme, fordi man setter utlendinger i lavstatusgruppen.

Det kan selvfølgelig være millioner av grunner til at denne kunden fikk dårlig behandling. Men når vedkommende ikke oppførte seg spesielt dårlig, men får dårlig behandling tilbake, og den lyse kunden bak, ikke får dårlig behandling, er det ganske sannsynlig.

Selvfølgelig, skal man teste det skikkelig, måtte begge kunder vært ute i samme ærend.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 18:38   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn generelt blir jeg litt oppgitt over hvor vanskelig folk syns det er å kalle noe rasisme.

Vanskelig? Synes det ropes ut om rasisme uansett, jeg. Noe som i seg selv er veldig lite heldig, da det flytter fokuset fra den egentlige rasismen.

Sist redigert av Skremmern : 30-10-07 kl 18:46.
Gammel 30-10-07, 18:46   #13
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Så utrolig kjipt. Nesten gang eksploderer du.

Vil ikke det være å umyndiggjøre den "stakkars utlendingen" som høyst sannsynlig har lyst til å bli sett på som likeverdig - ikke som en man må hjelpe? Det er noe som heter omvendt rasisme også.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 18:56   #14
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Vanskelig? Synes det ropes ut om rasisme uansett, jeg. Noe som i seg selv er veldig lite heldig, da det flytter fokuset fra den egentlige rasismen.

Enig. Dette var ikke en klar rasismesak. Det kommer norske kunder også som får gjennomgå. Eneste måten å finne på om dette er rasisme er om man sender en nordmann på samme oppdrag.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 20:12   #15
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sånn generelt blir jeg litt oppgitt over hvor vanskelig folk syns det er å kalle noe rasisme.

Helt enig! Tenker en del hadde sett annerledes på dette om de selv hadde prøvd seg en dag som utlending/mørkhudet. Blikkene på bussen, behandlingen i butikken, de negative svarene på jobbsøknader... Rasismen i dagens Norge er åpenbar og viser seg overalt, men det verste er nesten likegyldigheten det møtes med av dem det ikke går utover.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 20:16   #16
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Helt enig! Tenker en del hadde sett annerledes på dette om de selv hadde prøvd seg en dag som utlending/mørkhudet.

Det trenger jeg da ikke. Jeg trenger bare gå på gata med Nabbe.

Gammel 30-10-07, 18:31   #17
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Dårlig kundeservice ja, men jeg skjønner heller ikke hvorfor du kaller det rasisme.

Gammel 30-10-07, 18:37   #18
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg har også opplevd noe sånt. Jeg ble møtt av en sur dame, oppgitt over at jeg ikke skjønte alle "butikk-begrepene".

Gammel 30-10-07, 18:49   #19
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skjønner akkurat hva det er zol reagerer på og har reagert på det samme mange ganger selv. Sånne "småting" som det zol beskriver, er det jeg tenker på som rasisme i hverdagen. Kanskje ikke store ting, men sånne små reaksjoner og tonefall i stemmer som viser en negativ holdning og skeptisme hos noen mennesker. Ja, kan hende ekspeditøren hadde en dårlig dag, men jeg synes sånne dårlige dager veldig ofte kun slår ut mot noen kunder med hudfargen som fellesnevner.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 19:39   #20
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke noe rasistisk i den samtalen der. Slike ting har jeg opplevd med Lindex flere ganger. De er særdeles vanskelige, etter min erfaring, når det gjelder å bytte klær. Jeg har kommet med klær som har vært gave og har hatt feil og fremdeles ikke fått byttet, siden det er "for lenge siden den var i salg her". Det er mulig at de Lindex-ansatte jeg har hatt med å gjøre har hatt fordommer mot meg på en eller annen måte, men slik jeg opplever Lindex sin policy, så lar de ikke en bytte uten videre.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:03.