Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Vil ha oppskrift på den beste kaken du har smakt!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-07, 18:50   #1
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vil ha oppskrift på den beste kaken du har smakt!

Skal ha bursdagsparty om litt. Har lyst på noen SKIKKELIG gode kaker!!
Bilder må med!



Sist redigert av Pastill : 01-11-07 kl 20:55.
Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 18:51   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha oppskrift på beste kaken du har smakt!

Den har jeg ikke oppskrift på. Har prøvd meg her inne, om noen av kakegærningene kkjente den igjen. Men nei da.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 18:52   #3
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vil ha oppskrift på beste kaken du har smakt!

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Den har jeg ikke oppskrift på. Har prøvd meg her inne, om noen av kakegærningene kkjente den igjen. Men nei da.

Kan ta til takke med den beste du klarer lage.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 18:54   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha oppskrift på beste kaken du har smakt!

Jeg er da ingen kakebaker.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 19:00   #5
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.528
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil ha oppskrift på beste kaken du har smakt!

Franz Joseph konfektkake
Dette trenger du:
6 eggehviter
400 g sukker (4 1/2 dl)
200 g malte mandler (3 1/3 dl)
200 g strøkavring eller griljermel(Jeg pleier å erstatte dette med mandler,altså
jeg lager en vanlig nøttebunn).
Fyll:
300 g melis (5 dl)
300 g smør/margarin
2 ss Freia Vaniljesukker
6 eggeplommer
3 ss Freia Regia Bakekakao
Glasur:
2 plater Freia Dronning sjokolade (200 g)
50 g kokosfett
Slik gjør du:

Eggehvitene piskes stive, mens sukkeret tilsettes i tre porsjoner. Pisk gpdt mellom hver gang. Når marengsmassen er blamk og stiv, tilsettes malte mandler og strøkavring.

Bland forsiktig og hell røren i en bakapapirkledd langpanne. Stekes i langpanne (35 x 40 cm) og server dem som konfekt.

Fyll:

Alle ingrediensene røres sammen til en myk krem og smøres over kaken.

Glasur:

Sjokoladen brekkes i biter og smeltes i vannbad med kokosfett. Når alt har smeltet, røres glasuren jevn og strykes over kaken med en bred kniv. Sett kaken kaldt til glasuren har stivnet. Del kaken i små biter (ca. 4 x 4 cm) og server dem som konfekt.

Kaken kan gjerne fryses og trenger liten tid til opptining.

Stekes i langpanne (35x40 cm) på midterste rille, ced 170° i ca 20 min.
(Jeg pleier å bruke en stor rundt form 26 cm)

Denne er nydlig, og blir enda bedre om den får stå en dag og to i kjøleskapet.
Jeg fant oppskriften i en sånn 17.mai meny brosjyre på Rimi for noen år siden, og ble frelst.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 19:05   #6
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vil ha oppskrift på beste kaken du har smakt!


Peanøttkake


Dette er en kake som faller i smak hos alle. Kaken er litt anderledes p.g.a. det salte som blandes med det søte. Godt likt både av barn og voksne. Ingredienser Bunn:
3 eggehviter
3 dl sukker
2,5 dl peanøtter
20 stk Ritzkjeks

Sjokoladefyll
60 g margarin
100 g kokesjokolade
2 ss kaffe
3 eggeplommer
3 ss sukker

Pynt
3 dl kremfløte
3 ts sukker

peanøtter Slik gjør du Pisk eggehvite og sukker. Peanøtter og Ritzkjeks knuses og blandes i eggehviten.
Kaken skal stekes i en rund form.
Stek på nederste rille i 30 min. ved 175 grader.

Sjokoladefyll:
Smelt smør og kokesjokolade og bland med 2 ss kaffe.
Eggeplommer og sukker piskes. Bland alt sammen og avkjøl.

Sjokoladefyllet skal oppå den stekte, avkjølte kaken.

Pynt:
Pisk fløten stiv med sukker.
Pynt kaken med kremfløte, og strø deretter med noen knuste peanøtter.
Jeg har peanøttern rett på sjokoladen og noen krem durter opppå og peanøtter på kremmen og hehe

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 19:17   #7
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vil ha oppskrift på beste kaken du har smakt!


Gøy med litt andre kaker enn gulrot og sjokoladekake.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 19:27   #8
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.868
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha oppskrift på den beste kaken du har smakt!

Denne ostekaken som skal stekes er veldig populær her i huset. Det er den beste ostekaken jeg har spist.

Ostekake med sitron og rømme



Dette trenger du:

Bunn:
10 store kjeks (digestive eller havrekjeks)
1/2 dl finhakkede valnøtter, kan sløyfes
3 ss demerarasukker eller brunt sukker
1 ts malt kanel
5 ss smeltet smør


Fyll:
550 g kremost naturell (Philadelphia egner seg bra)
150 g sukker
3 egg
1/2 vaniljestang
saft og revet skall av 1/2 sitron

Glasur:
1 beger rømme eller crème fraiche
4 ss sukker
1/2 vaniljestang

Slik gjør du:


Knus kjeksen til smuler. Bland sammen kjekssmuler, sukker, nøtter, kanel og smør.
Kle en 22-24

cm kakeform med bakepapir. Trykk blandingen jevnt ut i formen og stek bunnen
ved 175 grader i 10 min. Avkjøl bunnen. Bruk en kjøkkenmaskin og rør osten glatt og kremet. Visp gradvis inn sukkeret ved lav hastighet. Skrap ned langs kantene og tilsett frøene fra vaniljestangen, sitronskall og sitronsaft.
Rør inn eggene, et om gangen. Skrap ned langs kantene og rør til massen er glatt.
Hell fyllet over bunnen og stek kaken ved 150 grader i ca 35 minutter.
Kaken skal være litt "dissete".

Visp sammen rømme, sukker og frøene fra vaniljestangen. Hell blandingen forsiktig over den varme kaken. Avkjøl kaken i kjøleskap i minst 4 timer eller natten over.
Pynt kaken med bær og pent oppskåret frukt.
Jordbær, bringebær eller pasjonsfruktsaus smaker nydelig til.




Jeg har en oppskrift på en hvit sjokolademoussekake med mandelbunn som er utrolig god, den skal jeg finne frem.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 19:29   #9
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.868
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha oppskrift på den beste kaken du har smakt!

Her finner du sjokolademoussekaka. Den er så god.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 19:34   #10
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.230
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vil ha oppskrift på den beste kaken du har smakt!

Oreo-kaken er den beste jeg har smakt, tror jeg. Guniss har lagt ut oppskriften her inne, og jeg får alltid masse skryt for den. Så hvis ikke alle vennene dine henger her inne eller på NM kan det være en suksess.

En stor fordel er at den blir best etter en dag eller to i kjøleskapet, sånn at du kan lage den et par dager i forveien.

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 19:39   #11
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil ha oppskrift på den beste kaken du har smakt!

Frans Josefs'en skulle jeg finne oppskrift på.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 19:59   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha oppskrift på den beste kaken du har smakt!

Jeg kan da ikke velge, det er så mange gode, hehe. Men denne er iallfall EN av de aller beste jeg vet om:

New York Cheesecake

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 20:29   #13
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.786
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vil ha oppskrift på den beste kaken du har smakt!

Her var det mye fristende! Mannen har lovt meg å bake kake i morgen - kanskje jeg burde vise ham denne tråden

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no